fbpx
Foto: (c) DB

Lange staking Duitsland voorbij: DB rijdt weer volgens normale dienstregeling

29 jan 2024 11:54

Deutsche Bahn (DB) rijdt maandag weer een normale dienstregeling nu de lange staking op het Duitse spoor is beëindigd. Volgens het staatsspoorbedrijf zijn er soms nog wel enige opstartbeperkingen met het treinverkeer.

De staking bij het personenvervoer op het Duitse spoor begon vorige week woensdagochtend. Op maandagochtend vroeg werd de staking gestopt. Daarmee zette spoorvakbond GDL eerder een punt achter de actie dan eigenlijk was gepland, want oorspronkelijk zou tot maandagavond 18.00 uur gestaakt worden. GDL is in een slepend conflict verwikkeld met DB over hogere lonen en kortere werkweken voor machinisten en ander spoorpersoneel.

Treinen NS rijden ook weer

Ook treinen van NS International richting Duitsland rijden weer, al valt er vanmiddag nog een ICE uit omdat het materieel waarmee de trein moest rijden nog in Duitsland staat, zo laat een woordvoerder weten aan ANP. Dit weekend meldde NS al dat de intercity richting Berlijn die iets voor 08.00 uur uit Amsterdam zou vertrekken, uitvalt.

Weer onderhandelen

GDL en Deutsche Bahn hebben nu afgesproken weer te gaan onderhandelen en dat er tot 3 maart geen verdere acties op het spoor zullen plaatsvinden. GDL heeft al eerder het werk neergelegd vanwege het conflict, maar deze laatste staking was de langste tot dusver. Ook bij het goederentransport in Duitsland werd gestaakt.

De Duitse transportminister Volker Wissing is blij dat de partijen weer om tafel gaan. Hij zei dat de staking van de afgelopen dagen voor grote problemen heeft gezorgd voor treinreizigers en ook het bedrijfsleven.

0 0 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stefan van Weerden
5 maanden geleden

Daarnaast is er een vredespauze afgesproken tot 3 maart en tot dan zijn er geen stakingen beloofd door de GDL.

Frans E.R. Eekhout
5 maanden geleden

Nu hebben ze een stakingspauze, gelukkig maar want dat heeft bakken met geld gekost. Na de Carnaval zouden ze weer kunnen staken en dat is na 14 februari 2024 als het feest gedruis achter de rug is.

Baardstaart
5 maanden geleden

Ach ja. 1 dag eerder stoppen met de 6 daagse staking en na 3 maart verder staken is effectiever voor het halen van het beoogde doel… Namelijk de 25 urige werkweek.

Paul Lamote
5 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Las vandaag in een Duitse krant dat de bodem van de stakingskas bij de GDL in zicht is en dat ze zich niet nog een lange staking kunnen veroorloven.

Brabo
5 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het personeel krijgt omdat het de zoveelste staking is gemiddeld nog maar €8 per uur uit de stakingskas uitgekeerd. De afgelopen dagen staakte ook nog maar de helft van de machinisten. De vraag is dus niet alleen hoe lang de GDL dit nog vol houdt maar ook hoe de machinisten zelf zich dit nog kunnen permitteren.

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

De vakbond heeft al eisen gerealiseerd.
Dus ze zijn suksesvol.
Trouwens iedereen profiteert ervan.
De inflatiecorrectie wordt erdoor verhoogd.

Hanzeboog
5 maanden geleden

Niet alleen voor de Duitse treinreizigers prettig dat de treinstaking van Deutsche Bahn voorbij is.

Maar ook voor de buurlanden. Zowel met treinreizigers en eventueel goederentreinen van DB Cargo. Duitsland is als Europees land essentieel. Ligt het Duitse spoornet grotendeels plat werkt het verder door in Europa qua dienstregeling

Anoniem
5 maanden geleden

Ook vandaag vallen nog op grote schaal treinen uit in Duitsland.

adriaan maijers
5 maanden geleden

waar kan ik mijn schade verhalen ivm vacantie en taxi 280 euro vanuit holland nar dusseldorfairport

Tim H
5 maanden geleden
Antwoord aan  adriaan maijers

Nergens, schade door stakingen kun je niet verhalen.

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  adriaan maijers

@adriaan.
Waar kan de natuur, klimaat en dus ook de mens de door jou veroorzaakte schade ( het vliegen) verhalen?

Jan
5 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

F jouw en je natuur…
Weet je wel wat voor materiaal er gebruikt wordt om treinen te maken? En waar de elektriciteit vandaan komt? Altijd de anonieme uneducated people die niks weten

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Jan

In Duitsland wordt 60% van de elektriciteits- productie gegeneerd door hernieuwbare bronnen
Met de DB Fernverkehr ben je dankzij/ met groene stroom onderweg.
Nogmaals et autoverkeer heb je 70x/maal meer CO2 uitstoot per km.

Frans E.R. Eekhout
5 maanden geleden

Het bleek dat er als gevolg van de treinstaking meer binnenlandse vliegreizen zijn geboekt in Duitsland. Nog een geluk dat ze nog een vorm van binnenlands luchtvervoer hebben om bijvoorbeeld van Frankfurt naar Berlijn of Hamburg te reizen. Als NS zo gaan staken kan je niet even het vliegtuig van Maastricht naar Schiphol of Groningen nemen, want dat kon in het hele verre verleden nog wel. Maar vergeet ook niet dat vele goederen treinen met Duitsland of Nederland als eindbestemming ook de dupe worden, van een win-win situatie zal geen sprake zijn, maar dat moeten ze wel geweten hebben toen ze de boel neergelegd hebben…

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Oche ALlaf!

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Komende donderdag staking veiligheidspersoneel luchthavens in duitsland.
Geen vliegverkeer.