fbpx

Laatste sneltrein op het hoofdrailnet

Op het hoofdrailnet rijdt vandaag de laatste sneltrein, vanaf zondag komt met ingang van de nieuwe dienstregeling aan deze treinformule een einde. Na zondag kent NS alleen nog maar stoptreinen (soms aangeduid als sprinter) en intercity’s. De laatste officiële sneltrein vertrekt om 0:40 uur van Amsterdam naar Den Haag.

Tussen Amsterdam en Rotterdam krijgen alle huidige sneltreinstations een intercitystatus, waardoor de intercity 7 minuten langer onderweg zal zijn. Zo lang de hogesnelheidslijn nog niet volledig in gebruik zal zijn, rijdt er tijdelijk ook nog een extra intercity die niet overal stopt en dus iets sneller zal zijn.

Laatste sneltrein
De laatste officiële sneltrein op het hoofdrailnet zal om 0:40 uur vertrekken van Amsterdam naar Den Haag. Dit is echter een merkwaardige sneltrein, omdat deze als laatste trein ook extra stopt op alle stoptreinstations. Een half uur eerder rijdt de laatste sneltrein die ook echt zijn naam eer aan doet.

Formule sneltrein
Sinds 1993 is de sneltrein een officiële formule. Al in eind 2006 wilde NS de formule sneltrein afschaffen. Op de verbinding Amsterdam / Hoorn – Den Haag / Breda bleven de sneltreinen toch bestaan, omdat NS hier de dienstregeling pas wilde aanpassen als de hogesnelheidslijn op volle sterkte in dienst zou zijn. Dat had per nieuwe dienstregeling moeten gebeuren, maar omdat de nieuwe hogesnelheidstreinen nog niet aan NS International zijn overgeleverd is dat niet mogelijk.

Regionale spoorlijnen
Op regionale spoorlijnen – bijvoorbeeld bij Arriva en Veolia – blijven sommige treinen nog wel als sneltrein aangeduid. Dat geldt ook voor de decentrale spoorlijn Zwolle – Emmen, die nu nog door NS wordt geëxploiteerd.