fbpx

Laatste chloortrein definitief in 2021

28 mei 2018 12:51

Over drie jaar is het echt afgelopen met de chloortreinen die incidenteel nog door Nederland rijden. Dat was al de bedoeling van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) en AkzoNobel, maar zij hebben dat nu ook bezegeld met hun handtekening.

AkzoNobel vervoerde de erg giftige stof, die bijvoorbeeld wordt gebruikt om kunststof te maken, tientallen jaren lang ‘s nachts per spoor door Nederland naar de chemische fabrieken in en rond Rotterdam. Langs de route was uit angst voor een ongeluk veel verzet tegen de transporten. Het chemieconcern heeft steeds volgehouden dat het veilig was.

Aan de gewone, geregelde chloortransporten over het spoor kwam in 2006 al een einde. Maar als de chloorfabriek van AkzoNobel in Rotterdam voor bijvoorbeeld onderhoud even stilligt, mag het bedrijf per trein chloor uit Duitsland halen. AkzoNobel bouwt nu met steun van het Rijk een tweede productielijn, die in 2021 moet gaan draaien. Dan is er voortaan altijd Nederlands chloor beschikbaar en is import uit Duitsland overbodig.

Van Veldhoven is “heel blij dat we nu zover zijn”. Ze wijst erop dat “we het hier al jaren over hebben”. “Mensen maken zich zorgen over wagons vol chloor. Mooi dat AkzoNobel deze zorgen heeft erkend, herkend en zich heeft ingespannen voor het vinden van oplossingen.” In 2019 rijdt er nog nog een tiental chloortreinen door Nederland, omdat de fabriek in de Rijnmond dan voor onderhoud stilligt. Twee jaar later gebeurt dat nog eens. Ook als er een storing is, moet mogelijk chloor uit Duitsland komen, maar dat is nog nooit nodig gebleken.

(c) ANP / treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
6 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henk Angenent
6 jaren geleden

In heel Europa wordt chloor nog gewoon per trein vervoerd, ook in gemengde goederentreinen. In de toekomst gaat het dus per trein tot aan de NL grens en vanaf daar per binnenschip of vrachtwagen naar de verwerkende bedrijven. We weten inmiddels allemaal hoe veilig binnenschepen (Grave) en vrachtwagens (5000 ongelukken per jaar) zijn.

Dominic
6 jaren geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

Ja ik snap dat paniekerige gedoe hier in Nederland ook niet hoor. Vooral in Brabant lopen ze te klagen over “al die giftreinen door hun achtertuinen”. Bij mijn weten is er nog nooit iets gebeurd met dergelijke treinen dus dat het veilig is dat lijkt me wel bewezen ondertussen.

Redacteur
SPH
6 jaren geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

Ik hoorde van iemand in het vak dat ze wellicht eerder aparte (veilige) stoffen zullen vervoeren om daarmee ter plekke via de tweede productielijn het chloor te maken dat ze in hun verdere kunststofproductie willen gebruiken. Hierdoor hoeft het chloor zelf niet meer vervoerd te worden.

Ger Nijman
6 jaren geleden

Iets wordt vaak veilig verondersteld totdat er ineens iets misgaat (“black swan”, Murphy).

Henk Angenent
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ger Nijman

Het systeem is natuurlijk wel veilig ontworpen. Hiervoor gelden technische en wettelijke regels. Het is niet zo dat het chloor in een plastic tasje van de supermarkt wordt vervoerd…

Jerry
6 jaren geleden

Er komt helemaal geennchloor transport meer.Mocht dit wel zo zijn dan is de nederlandse belastingbetaler weer bezeikt af.Want inderdaad vervoer per spoor is veiliger dan over water en helemaal over de weg zeker met al die buitelandse chauffeurs.6