fbpx

Laat NS besluiten over dienstregeling, niet de lokale overheid

16 jun 2011 19:41

Als het aan lokale overheden ligt, gaan er ook intercity´s stoppen te Hoogeveen, Meppel, Harderwijk, Woerden, Zoetermeer en Voorburg. Vooral Hoogeveen is momenteel met een grote lobby bezig voor een intercitystatus. Deze overheden zijn echter vooral bezig op te komen voor hun eigen belang, en kijken niet naar het algemeen belang van reizigers. Daarom is het belangrijk dat niet de lokale overheid, maar NS besluiten kan nemen over de landelijke dienstregeling.

Zo wilde NS per eind 2009 meer treinen laten rijden tussen Zwolle en Groningen, tot onvrede van de gemeente Hoogeveen. Want, daarmee zou het stadje de rechtstreekse verbinding met Schiphol kwijtraken. Het stadje startte een succesvolle lobby, waarna zelfs de Tweede Kamer in een motie de NS opriep om Hoogeveen een intercitystatus te geven. Omdat NS geen draagvlak voor haar plan kon vinden, besloot het bedrijf af te zien van het plan. Helaas dus geen twee snelle intercity´s per uur naar Groningen.

Van intercity naar stoptrein
De vraag is echter: had NS toe moeten geven en Hoogeveen toch een intercitystatus moeten geven? In mijn ogen niet. Hoogeveen, met 4.000 in- en uitstappers per dag is een relatief klein station. Als Hoogeveen met slechts 4.000 reizigers al een intercitystatus krijgt, waarom Harderwijk, Woerden, Voorburg en Zoetermeer dan niet? Deze plaatsen willen ook een intercitystatus en hebben allen meer reizigers dan Hoogeveen. En voordat je het weet wordt de intercity een stoptrein in plaats van een snelle trein.

Aansluitingen
Langere reistijden maakt de trein minder aantrekkelijk, bovendien kunnen wellicht sommige aansluitingen niet meer geboden worden. Immers de Intercity Den Haag – Groningen geeft in Utrecht, Amersfoort, Zwolle en Groningen aansluiting op diverse andere treinen. Het is van belang dat die aansluitingen blijven bestaan.

Besluit aan NS
Van een lokale overheid kan je moeilijk verwachten dat hij de gevolgen van een wijziging voor het hele netwerk overziet. Daarom is het van belang dat het spoorbedrijf over de dienstregeling gaat. Natuurlijk moet er wel ruimte zijn voor verbetersuggesties en moeten consumentenorganisaties betrokken worden bij een dergelijk besluit.

Kies voor de reiziger
Het is mijn hoop dat Hoogeveen haar verzet opgeeft, zodat doorgaande reizigers naar Groningen twee snelle intercity´s per uur krijgt. Daar hebben veel meer reizigers baat bij. Zelfs de reizigers van Hoogeveen, die krijgen dan twee stoptreinen netjes over het uur verspreid. Alleen de 300 doorgaande reizigers uit Hoogeveen gaan er dan op achteruit. Maar misschien is ook daarvoor wel een oplossing te bedenken. BIjvoorbeeld de stoptrein Groningen – Zwolle in Zwolle laten aankoppelen aan een doorgaande trein.

Hildebrand van Kuijeren, hoofdredacteur treinreiziger.nl