Foto: Stefan Verkerk Fotografie
Er komen geen extra treinen bij op de Valleilijn (Amersfoort – Ede-Wageningen). De provincie Gelderland heeft lang gepleit om de bestaande kwartierdienst Amersfoort – Barneveld Zuid door te trekken naar Ede-Wageningen. Dat plan gaat nu niet door. De provincie komt circa 30 miljoen euro tekort.
Dat melden onder andere Ede Stad en De Gelderlander. Het besluit volgt op een onderzoek dat ProRail samen met de provincie en de Gemeente Ede heeft uitgevoerd. Om de kwartierdienst tot aan Ede-Wageningen mogelijk te maken zouden twee overwegen moeten verdwijnen. Daarvoor moet de ruimtelijke inrichting veranderd worden. Al met al kost dat 5 miljoen euro.
Nog eens minimaal 30 miljoen euro is er nodig voor een tweede spoor bij station Ede-Centrum en een snelheidsverhoging tussen Barneveld Zuid en Ede-Centrum. Die zijn nodig om de kwartierdienst passend te maken op de (grotendeels) enkelsporige spoorlijn. De provincie had al wel 6 miljoen euro gereserveerd, maar komt op dit onderdeel zeker nog 24 miljoen euro tekort.
De Valleilijn wordt dagelijks gebruikt door circa tienduizend reizigers. In de omgeving van de spoorlijn hebben een aantal mensen zich altijd verzet tegen extra treinen op de Valleilijn. Ze zijn bang voor extra geluidsoverlast en verkeersoverlast. Als de frequentieverhoging wel door was gegaan, waren er waarschijnlijk klachtenprocedures gestart.
This post was last modified on 21 maart 2019 10:55
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…