Bijna een kwart van de ontevreden treinreizigers die zijn aangesloten bij Consumentenclaim zijn bereid de spits te mijden. Wel willen ze daarvoor een compensatie krijgen. Dat blijkt uit een enquete van Consumentenclaim waaraan ruim 2.000 reizigers deelnamen.
Bijna 17% is voor een korting bereid om buiten de spits te reizen. De meerderheid geeft aan dat de korting tussen de 25% en 55% zou moeten bedragen. Een deel van de treinreizigers hoeft de reiskosten niet zelf te betalen. Ook die groep is bereid de spits te mijden, mits aan hen zelf de korting wordt uitbetaald. Het totale aantal deelnemers dat bereid is om buiten de spits te reizen komt daarmee op 24%.
Bij Consumentenclaim hebben zich zo´n 8.000 treinreizigers gemeld die ontevreden zijn over het aantal zitplaatsen in de trein. Een deel van de aangesloten treinreizigers heeft meegewerkt aan een enquête. Slechts 15% van de klagers vindt een sta-tijd van meer dan 10 minuten acceptabel. Als er gestaan moet worden dan geeft 79% aan dat er in de trein onvoldoende steunpunten zijn waar men zich aan vast kan houden.
Ruim 26% is bereid met de bus te reizen in plaats van met de trein als er een kleine korting wordt gegeven (1 à 2 euro per enkele reis) en de reistijd met de bus niet heel veel langer is (max. 10%). Deelnemers proberen zelf ook de problemen met volle treinen op te lossen. Zo begint 40% wel eens iets eerder of later, werkt 34% wel eens een dag thuis en gaat 22% wel eens met de auto, aldus Consumentenclaim.
This post was last modified on 22 december 2016 10:29
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…