fbpx

Kritiek op uitspraken GVB directeur

30 aug 2013 16:46

GVB-directeur Bart Schmeink stelde donderdag in Het Parool dat de mentaliteit van reizigers in het openbaar vervoer moet veranderen. Tijdens metrowerkzaamheden op de Oostlijn regelde de vervoerder te weinig vervangende bussen, waardoor er geduw en getrek ontstond. De uitspraken van de GVB-directeur zijn niet bij iedereen even goed gevallen.

De GVB-directeur erkent dat de bussen die tijdens werkzaamheden de metro vervingen de reizigersstroom niet aan konden. Maar volgens Schmeink was het vrijwel onmogelijk om voldoende alternatief vervoer te regelen. "Daar zijn de aantallen simpelweg te groot voor. We hadden misschien meer bussen kunnen inzetten, maar je stuit in een stad als Amsterdam dan wel op grenzen. Honderden bussen zijn er ingehuurd, er reden er meer dan 25 per uur. Meer kan niet in de stad, dat past niet" aldus de topman in Het Parool.

Egoïsme
Door de grote reizigersstroom ontstond bij de bussen geduw en getrek. De GVB-directeur noemt de situatie in het openbaar vervoer soms vervelend. "Sterker nog, ik vind dat beschamend. Hoe kan het dat we zo geworden zijn?" En vervolgens: "Wat maakt ons werk zo vreselijk belangrijk dat wij dat inruilen voor een ongekende verbetenheid, egoïsme en onvriendelijke ellebogen?"

Albert Heijn
Die uitspraken leverden de topman kritiek op. Zo vindt reizigersorganisatie Voor Beter OV dat de Amsterdamse vervoerder voorbij gaat aan een belangrijk aspect. "Het GVB vervoert de samenleving. Dat betekent dus dat de meeste mensen gewoon heel oké zijn, maar dat er een enkeling tussen zit die voordringt. Net als in de rij voor de kassa van de Albert Heijn. Maar ik zie Albert Heijn nog niet klagen in de krant dat er hufters tussen zijn klanten zitten, want dan doet vanaf volgende week iedereen ergens anders zijn boodschappen" reageert Rikus Spithorst van de vereniging.

Afspraken NS
Ook wijst Spithorst er op dat de GVB afspraken met NS had kunnen maken, zoals dat in het verleden ook gebeurde. Spithorst: "Het GVB had betere afspraken met de NS moeten maken over het meenemen van de gedupeerde metroklanten, of een vervangende tramlijn moeten inleggen die heel veel passagiers had kunnen vervoeren als aanvulling op de bussen. Maar dáár horen we Bart Schmeink niet over."

Weinig kans
Rover adviseert de topman om zich bij de situatie neer te leggen. "Bart heeft voor hij directeur werd bij het GVB bij Merseyrail in Engeland gewerkt. Op de een of andere manier vormen de Britten altijd keurig een rij om in te stappen in de metro of bus en is er nooit sprake van gedrang. Wellicht ziet de GVB-directeur dat gedrag ook graag onder de Amsterdammers, maar ik geef hem weinig kans" reageert Rover woordvoerder Chris Vonk in De Telegraaf.

Vertrek
Ook bij de website TotalOV.nl – ooit begonnen als ZwartrijderOV – zijn de uitspraken niet goed gevallen. Die website verstuurde donderdag zelfs een persbericht waarin het vertrek van de GVB-directeur werd geëist. Dat pleidooi gaat wel erg ver. Duidelijk is wel dat de boodschap van de GVB-topman niet goed is overgekomen. Gelukkig zijn de werkzaamheden sinds maandag voorbij, waardoor de ergste problemen zijn opgelost.