fbpx

Kopje koffie vanwege eerdere overlast werkzaamheden

15 apr 2019 11:21

NS biedt treinreizigers rond Leiden van maandag tot en met vrijdag gratis een kopje koffie aan, als tegemoetkoming op de overlast van de eerdere werkzaamheden. De gratis koffie krijg je in de ochtend- en de avondspits op de stations Den Haag Centraal, Den Haag HS, Amsterdam Zuid, Amsterdam Sloterdijk, Haarlem en Leiden Centraal.

Vorige week zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) dat ze het een goed idee zou vinden als een kopje koffie wordt aangeboden aan treinreizigers die de dupe waren van de werkzaamheden rond Leiden.

Meer begrip

Van Veldhoven denkt dat reizigers meer begrip zouden tonen voor hun vertraging als hen “een klein kopje koffie” wordt aangeboden. De staatssecretaris “weet zeker” dat NS en ProRail gaan nadenken over een vorm van compensatie, liet ze vorige week al weten. Nu blijkt NS de suggestie van de staatssecretaris te hebben overgenomen.

Onvermijdelijk

De staatssecretaris onderstreepte dat werkzaamheden onvermijdelijk zijn om “het spoor beter te maken”. Maar ze kan zich aan de andere kant voorstellen dat treinpassagiers enorm balen van het oponthoud. “Het is heel vervelend als je daar staat. Ze doen hun best maar in dit geval niet goed genoeg.”

Hinder

Drie weken lang was het treinverkeer rond Leiden aangepast. Vandaag, maandag 15 april, is de hinder voorbij en rijden alle treinen weer normaal.
ProRail heeft eerder aangekondigd dat de geplande hinder door werkzaamheden fors zou dalen. Toch bleek dat in de praktijk tegen te vallen. Zo was de overlast door de werkzaamheden bij Leiden veel groter dan vooraf gepland. Dat kwam door de combinatie van werkzaamheden en storingen. Door de werkzaamheden bleken de storingen meer impact te hebben dan normaal. Zo waren de gevolgen van een defecte bovenleiding bij Diemen tot aan Den Haag merkbaar.

Evaluatie

ProRail en NS hebben aangekondigd de werkzaamheden rond Leiden te evalueren. Reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV pleitte vanwege de overlast eerder al voor financiële compensatie. Het lijkt er niet op dat die er komt, los van de gebruikelijke regeling Geld terug bij Vertraging. Die regeling schiet tekort voor reizigers die een relatieve korte treinreis maken en een lange vertraging oplopen.

© Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Martin
5 jaren geleden

Dat er tijdens werkzaamheden eens wat uitvalt, kan ik billijken, hoewel het de afgelopen weken wel erg vaak prijs was rond Haarlem/Leiden. Kwalijker vind ik het gemak waarmee treinen worden opgeheven wegens ‘een defect aan het materieel’. Dat is bijvoorbeeld om de haverklap het geval met ‘mijn’ trein – de door oude dubbeldekkers gereden spitssneltrein Alkmaar – Haarlem. Vanmorgen weer een halfuur te laat op het werk en vorige week reed hij in de middagspits ook al minstens twee keer niet. (Dat wordt dan op het laatste moment omgeroepen, zodat de sprinter inmiddels ook al weg is.) Nog nooit gezien dat er een poging werd gedaan vervanging te regelen, zeer klantonvriendelijk.

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  Martin

Ik zat zondag ook weer eens in een defecte trein. De intercity die om 10:50 vanuit Zwolle richting Amersfoort vertrok. Deze ging even buiten Zwolle kapot en bleef vervolgens 20 minuten in Wezep staan. Precies zo dat de overweg naast het station in storing ging. Na 10 minuten begonnen mensen toch over te steken. Levensgevaarlijk natuurlijk. Na een kwartier stilstaan kwam de conducteur doodleuk de kaartjes controleren. Hij kon niets melden over de situatie en op bijdehante grappen (van andere passagiers) over eerst presteren reageerde hij zelfs agressief. Vervolgens moest er worden overgestoken naar de overzijde, maar dat mocht niet van de opgetrommelde agenten, omdat de overweg nog dicht was. Er moest eerst een aanwijzing komen dat het veilig was, omdat volgens de agente er zo een intercity aan kon komen razen. Beide sporen waren overigens bezet met stilstaande treinen. Uiteindelijk viel het allemaal mee, maar het had allemaal zeker 20 minuten sneller gekund als de aanwezige NS’ers wat actie hadden getoond.

Koen
5 jaren geleden

Interessant maar volgens mij hebben reizigers naar Duivendrecht, vanaf Lelystad en Almere ook 3 weken maar 50 procent van het aantal treinen kunnen gebruiken met alle extra reistijd en vertragingen daarbij.
Ik heb altijd veel begrip voor werkzaamheden maar hier was niet goed over na gedacht.

Pjotr
5 jaren geleden

Typisch NS/Prorail; niet vooraf nadenken en niet vooraf de reizigers informeren. Wel achteraf urenlang vergaderen….. en dan de volgende keer weer opnieuw: vooraf NIET nadenken en vooraf NIET de reizigers informeren.

Sprinter station reiziger
5 jaren geleden

En de reizigers die op sprinter stations ook last hebben van de problemen die verdienen dus geen koffie?

Joris
5 jaren geleden

En zelfs Den Haag Laan v NOI, een intercitystation. Ook reizigers die netjes buiten de spits proberen te reizen verdienen niets 🙂

Nieuwwester
5 jaren geleden

In de wijde omgeving van Leiden mag NS wel heel wat pakken koffie inslaan..

Nieuwwester
5 jaren geleden

In de wijde omgeving van Leiden mag NS wel heel wat pakken koffie inslaan..

Kevin
5 jaren geleden

We zijn nu op 2/3 van de week. De grootste overlast was als je normaliter de trein van 6h15 hebt en je dus 25 minuten eerder aanweizig moest zijn voor een redelijke aansluiting. Dan heb je geen recht op koffie en in de middag heb ik ze ook nog niet gezien. Leuk dat ze zeggen dat je ergens recht op hebt, maar het krijgen is bij de NS nog wel een tweede.

De overweegredenen van dit tijdstip begreep ik achteraf wel, maar de manier waarop het is opgepakt is echt pauper en beneden alle peil.