“Kopje koffie als compensatie? Dat is niet voor iedereen voldoende”

Voor veel gedupeerde reizigers van de werkzaamheden rond Leiden is het kopje koffie als compensatie onvoldoende. Dat stelt reizigersvereniging Rover. Consumentenorganisatie Maatschappij Voor Beter OV stelde eerder al dat de gedupeerde treinreizigers ruimhartig gecompenseerd moeten worden.

Werkdag aan vertragingen

De Nederlandse Spoorwegen hebben een regeling waarbij reizigers met dertig minuten vertraging of meer een deel van hun geld terug kunnen krijgen. Rover vindt dat ze in dit geval meer compensatie verdienen. “De gevolgen waren tenslotte ook veel extremer: zo meldden meerdere reizigers aan Rover in totaal een complete werkdag aan vertragingen te hebben verloren.”

Ook 1e klas vol

NS kondigde aan reizigers te compenseren met een kopje koffie. “Het kopje koffie dat NS nu aanbiedt is het allerminste wat ze kunnen doen”, vindt Rover-woordvoerster Sanne van Galen. “Er zijn mensen met een 1e klas abonnement die drie weken lang niet hebben kunnen zitten. Die hebben geen gebruik kunnen maken van hun abonnement. Dan voldoet een kopje koffie als compensatie niet”, legt Sanne van Galen uit.

Bussen kwamen niet

Rikus Spitshorst van de vereniging Maatschappij Voor Beter OV is het daar volledig mee eens. “Wij kregen berichten van woedende reizigers die ’s avonds op het station van Hoofddorp moesten constateren dat de vervangende bussen naar Leiden in het geheel niet kwamen opdagen”, vertelt hij. Hij noemt het lovenswaardig dat ProRail en NS excuses hebben gemaakt. “Maar dat is niet genoeg. Reizigers dienen gecompenseerd te worden voor de overlast.”

Rover: klaag bij NS

Rover en Maatschappij Voor Beter OV roepen reizigers op om een klacht in te dienen bij NS. Beide organisaties willen dat NS ruimhartig compenseert. Spithorst denkt bijvoorbeeld aan het verlengen van abonnementen. Van Galen noemt een gratis dagkaartje of 1e-klas-upgrade als optie.

Je kunt bij NS een klacht indienen via dit formulier.

Teveel treinen geschrapt

Volgens Rover heeft NS veel meer treinen geschrapt dan nodig. Rover riep al aan het begin van de drie weken durende werkzaamheden om dubbeldekkers in te zetten, maar aan dat verzoek heeft NS geen gehoor gegeven. De vereniging wijst er echter ook op dat een deel van de hinder niet te voorkomen was geweest. “Er was ook wel sprake van heel veel pech. Alles ging tegelijk mis”, zegt Van Galen.

This post was last modified on 16 april 2019 17:00

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug