Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het museum. Het is aan het einde van zijn levensduur en gaat met pensioen. Het krijgt een mooie plek in het Spoorwegmuseum zodat iedereen het kan bewonderen.

President-directeur van NS Wouter Koolmees droeg samen met oud-machinist Geert Zinger (90) een pentekening en de sleutel van het rijtuig over aan Leontien Lems, directeur-bestuurder van het Spoorwegmuseum. Dat gebeurde onder toeziend oog van enkele tientallen geïnteresseerden.

Omgebouwd ICR-rijtuig

De SR 10, zoals het rijtuig officieel heet, werd in 1993 in bedrijf genomen nadat de voorgangers van dit rijtuig, de SR 8 en 9, aan het eind van hun levensduur waren gekomen. Het nieuwe rijtuig was in feite een omgebouwd regulier ICR-rijtuig, waarvan in de jaren 90 een overschot was. Het koninklijk rijtuig werd door koningin Beatrix regelmatig gebruikt, bijvoorbeeld voor skivakanties in Oostenrijk of officiële bezoeken in binnen- en buitenland. Koning Willem-Alexander nam maar zelden de trein, al had het rijtuig wel een speciale rol in het bezoek van de koninklijke familie aan Tilburg tijdens Koningsdag 2017. De familie nam toen de trein vanuit Den Haag naar de Brabantse stad.

In 2023 kreeg het koninklijk rijtuig nog een de facto afscheidsrit tijdens het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan België. Daarvoor werden behalve SR 10 ook SR 11a en 12a ingezet, twee begeleidingsrijtuigen die sinds 2012 bij de trein horen. Eén rijtuig is ook overgenomen door het Spoorwegmuseum.

Vanaf 20 september

Mensen die bij de overdracht aanwezig waren, konden ook een kijkje nemen in het koninklijk rijtuig. Daarin zagen ze bijvoorbeeld de salon, een kleine badkamer, een keukentje en de pentekening van het rijtuig die nu een plekje heeft gekregen in het interieur. Bezoekers van het Spoorwegmuseum kunnen de trein vanaf 20 september bezichtigen.

This post was last modified on 14 juli 2024 11:06

Bekijk reacties

  • Dit is de tweede overbrenging van oud NS materieel naar het Nederlandse spoorwegmuseum deze maand. 14 juni kwam de koploper 4011 op eigen kracht aan. Op treinposities kon je zien dat de koninklijke wagons met de spoorwegmuseum eigen 1768 loc werd binnen gereden. Ik denk dat de opentreinendag van 20 tot 22 september een mooie gelegenheid is om naar het spoorwegmuseum te gaan om divers materieel waaronder de koninklijke wagons van binnen te kijken.

    • Tijdens de IJslandse vulkaanuitbarsting stond de wagon ook al in het museum en moest deze plots gereed gemaakt worden voor de reis naar Kopenhagen. Eigenlijk is het vanwege het ongebruik altijd al een museumtrein geweest.

  • Er is helemaal geen reden om die wagons buiten dienst te stellen. Allemaal gezochte formalisme. Einde levensduur na hoeveel ritten en hoeveel km? Dat is wat een normale wagon in week rijdt.
    In plaats vaker de trein te gebruiken doet men hem nu helemaal weg. Eigenlijk zou de skivakantie vast met de trein moeten. Net als alle redelijkerwijs bereikbare bestemmingen in Noord-West Europa. Eigenlijk moet er subiet een korte ICng als regeringstrein ingericht worden, geschikt voor NL, BE, DE, FR en wellicht nog andere landen.
    In Den Haag kan men makkelijk HS perron 1 gebruiken, er is een wachtkamer. Of er kan een speciaal perron gemaakt worden langs de lijn naar Leiden. Elders zou men ook voorbereide makkelijk af te scheiden perronsegmenten moeten maken.
    Nu vliegt de PH-GOV soms 13x heen en weer vanwege de vakantie van de familie die een paar weekjes in Griekenland willen zitten. Daarbij moet ook een privéheli gecharterd worden. En vreemd genoeg zit Amalia gewoon in hetzelfde voertuig als de koning. Hoezo verantwoordelijkheidsgevoel?

    • Onze huidige koning moet minimaal 150 uur per jaar vliegen om zijn vliegbrevet te behouden, dus als hij moet reizen gaat hij liever vliegen dan treinen.

      • er is geen enkele reden een vliegbrevet te hebben voor verkeersvliegtuigen. Dat pleziertje kost ons alleen al miljoenen per jaar. Een nodeloos retourtje met de PH-GOV naar Athene kost zo Euro 100.000 aan brandstof, onderhoud en uren van de piloten en staf die mee moeten.
        Ook ontneemt hij vlieguren aan anderen die bij KLM werken en plots de koning moeten laten vliegen. Krankzinnig.

      • Zo lust ik er nog wel eentje. Ik zelf moet autorijden om mijzelf in training te houden als ervaren automobilist. Daarom maak ik liever geen gebruik van het OV.

        De rijkste 10% is verantwoordelijk voor 50% van de wereldwijde CO2 uitstoot.
        https://goededoelen.nl/nieuws/de-rijkste-10-is-verantwoordelijk-voor-de-helft-van-wereldwijde-co2-uitstoot
        De koning behoort zeker tot deze categorie van klimaatzondaars en geeft daarom aan het klootjesvolk het verkeerde voorbeeld.

    • De koninklijke wagon is gemaakt van een ICR rijtuig en juist de ICR rijtuigen gaan uit dienst en wordt het onderhoud van 3 koninklijke wagons veel moeilijker, want die kunnen dan niet mee met de rest en zal men een boel gereedschap voor deze wagons moeten bewaren. Dus daarom gaat het koninklijke rijtuigen ongeveer gelijktijdig uit dienst dan de ICR rijtuigen van de HSL. Dus dan gaat de wagons ondanks de weinige kilometers naar het spoorwegmuseum, waar het als kijkdoos functioneert. Het huidige ICR specifieke gereedschap gaat ook mee naar het spoorwegmuseum.
      De NS neemt afscheid van losse wagons en kiest voor treinstellen. Treinstellen functioneren veel slechter als regerings en koninklijke voertuig, omdat een wagon voor vele landen klaar maken EN losse locomotieven gebruiken veel makkelijker is. Dit zou betekenen dat nieuwe regerings en koninklijke wagons door een buitenlandse organisatie onderhouden moeten worden, omdat die nog wel met wagons werken, zoals de ÖBB.
      Het ergens vandaan trekken van een eerste klasse wagon van een spoorwegmaatschappij, die ze nog wel gebruiken of het gebruik van de ICNG (NL / B / D ) voor regeringsdoeleinden als ze het nodig hebben is een realistischer optie voor treinreizen van leden van het koninklijk huis en regeringsleiders etc.
      Wat je van de monarchie vind is een ander verhaal en ik ben als wappie er ook beslist geen fan van.

  • Toch een wat verrassende keuze van het spoorwegmuseum omdat dit koninklijke rijtuig geen echt historisch verleden heeft en bijna zijn hele levensduur alleen maar stof heeft staan happen. Het hoort eigenlijk meer thuis in een rariteitenkabinet dan in het spoorwegmuseum.

  • Jammer dat er geen rijtuig meer is met een klepje in de deur ipv drukknop. Is ook geschiedenis en jarenlang in gebruik.

    • Er is ook geen ICM meer met een doorloop kop en keuken of een eerste generatie VIRM of zelfs een IRM.
      Wat wellicht voor de NS en andere spoorvervoerders een goed idee is om bij modernisering van trein materieel materialen te bewaren van de ongemoderniseerde versie opdat later vrijwilligers van spoorweg musea treinmaterieel optisch volledig terug kunnen bouwen naar uiterlijk de oorspronkelijke staat. Alleen dan rest de vraag wie deze zaken gaan bewaren, want inrichting voor 1 a 2 stuks treinmaterieel vergt best behoorlijk wat opslagruimte.

  • Er is wel een regeringsvliegtuig. Ik begrijp niet waarom er geen regerings trein is. Liefst een hogesnelheidstrein met slaap compartimenten , keuken, vergadering ruimte etc. Deze trein zou in geheel Europa moeten kunnen rijden. Een hogesnelheidstrein met variabele wiel instelling zou de voorkeur hebben. De koning van Saudi Arabië heeft wel een speciale trein ter beschikking.

    • Het zal theoretisch kunnen. Maar een enkel treinstel kost in verhouding meer dan een hele reeks, en daarnaast moet je ook de trein in elk land toelaten, wat heel veel geld en tijd kost.
      Verder zijn er daarom ook geen treinstellen die in heel Europa kunnen rondrijden, vaak kunnen ze maar in vier of vijf landen rijden, op de geschikte spanning en beveiligingssystemen.
      Een rijtuig die niet zelfstandig rijdt, is daarom een stuk flexibeler. Maar treinritten van tegenwoordig lastiger in te plannen dan vroeger, omdat het spoor ook drukker is. En je zit ook weer met de tractie.

Share

Recent Posts

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug

Met deels 80 kilometer per uur over de hogesnelheidslijn: vertraging loopt (iets) op

De snelheid van treinen op een paar plekken van de hogesnelheidslijn (HSL) door het Groene…

5 dagen terug