fbpx
Foto: Treinreiziger.nl

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

12 jul 2024 21:32

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het museum. Het is aan het einde van zijn levensduur en gaat met pensioen. Het krijgt een mooie plek in het Spoorwegmuseum zodat iedereen het kan bewonderen.

President-directeur van NS Wouter Koolmees droeg samen met oud-machinist Geert Zinger (90) een pentekening en de sleutel van het rijtuig over aan Leontien Lems, directeur-bestuurder van het Spoorwegmuseum. Dat gebeurde onder toeziend oog van enkele tientallen geïnteresseerden.

Omgebouwd ICR-rijtuig

De SR 10, zoals het rijtuig officieel heet, werd in 1993 in bedrijf genomen nadat de voorgangers van dit rijtuig, de SR 8 en 9, aan het eind van hun levensduur waren gekomen. Het nieuwe rijtuig was in feite een omgebouwd regulier ICR-rijtuig, waarvan in de jaren 90 een overschot was. Het koninklijk rijtuig werd door koningin Beatrix regelmatig gebruikt, bijvoorbeeld voor skivakanties in Oostenrijk of officiële bezoeken in binnen- en buitenland. Koning Willem-Alexander nam maar zelden de trein, al had het rijtuig wel een speciale rol in het bezoek van de koninklijke familie aan Tilburg tijdens Koningsdag 2017. De familie nam toen de trein vanuit Den Haag naar de Brabantse stad.

In 2023 kreeg het koninklijk rijtuig nog een de facto afscheidsrit tijdens het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan België. Daarvoor werden behalve SR 10 ook SR 11a en 12a ingezet, twee begeleidingsrijtuigen die sinds 2012 bij de trein horen. Eén rijtuig is ook overgenomen door het Spoorwegmuseum.

Vanaf 20 september

Mensen die bij de overdracht aanwezig waren, konden ook een kijkje nemen in het koninklijk rijtuig. Daarin zagen ze bijvoorbeeld de salon, een kleine badkamer, een keukentje en de pentekening van het rijtuig die nu een plekje heeft gekregen in het interieur. Bezoekers van het Spoorwegmuseum kunnen de trein vanaf 20 september bezichtigen.

5 3 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
2 dagen geleden

Dit is de tweede overbrenging van oud NS materieel naar het Nederlandse spoorwegmuseum deze maand. 14 juni kwam de koploper 4011 op eigen kracht aan. Op treinposities kon je zien dat de koninklijke wagons met de spoorwegmuseum eigen 1768 loc werd binnen gereden. Ik denk dat de opentreinendag van 20 tot 22 september een mooie gelegenheid is om naar het spoorwegmuseum te gaan om divers materieel waaronder de koninklijke wagons van binnen te kijken.

Dries Molenaar
2 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Tijdens de IJslandse vulkaanuitbarsting stond de wagon ook al in het museum en moest deze plots gereed gemaakt worden voor de reis naar Kopenhagen. Eigenlijk is het vanwege het ongebruik altijd al een museumtrein geweest.

Johan
2 dagen geleden

Had European Sleeper geen interesse in dit tweedehands slaaprijtuig?

Dries Molenaar
2 dagen geleden

Er is helemaal geen reden om die wagons buiten dienst te stellen. Allemaal gezochte formalisme. Einde levensduur na hoeveel ritten en hoeveel km? Dat is wat een normale wagon in week rijdt.
In plaats vaker de trein te gebruiken doet men hem nu helemaal weg. Eigenlijk zou de skivakantie vast met de trein moeten. Net als alle redelijkerwijs bereikbare bestemmingen in Noord-West Europa. Eigenlijk moet er subiet een korte ICng als regeringstrein ingericht worden, geschikt voor NL, BE, DE, FR en wellicht nog andere landen.
In Den Haag kan men makkelijk HS perron 1 gebruiken, er is een wachtkamer. Of er kan een speciaal perron gemaakt worden langs de lijn naar Leiden. Elders zou men ook voorbereide makkelijk af te scheiden perronsegmenten moeten maken.
Nu vliegt de PH-GOV soms 13x heen en weer vanwege de vakantie van de familie die een paar weekjes in Griekenland willen zitten. Daarbij moet ook een privéheli gecharterd worden. En vreemd genoeg zit Amalia gewoon in hetzelfde voertuig als de koning. Hoezo verantwoordelijkheidsgevoel?

Laatst bewerkt op 2 dagen geleden door Dries Molenaar
Johan
2 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Onze huidige koning moet minimaal 150 uur per jaar vliegen om zijn vliegbrevet te behouden, dus als hij moet reizen gaat hij liever vliegen dan treinen.

Dries Molenaar
2 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

er is geen enkele reden een vliegbrevet te hebben voor verkeersvliegtuigen. Dat pleziertje kost ons alleen al miljoenen per jaar. Een nodeloos retourtje met de PH-GOV naar Athene kost zo Euro 100.000 aan brandstof, onderhoud en uren van de piloten en staf die mee moeten.
Ook ontneemt hij vlieguren aan anderen die bij KLM werken en plots de koning moeten laten vliegen. Krankzinnig.

Laatst bewerkt op 2 dagen geleden door Dries Molenaar
Rudy
20 uren geleden
Antwoord aan  Johan

Zo lust ik er nog wel eentje. Ik zelf moet autorijden om mijzelf in training te houden als ervaren automobilist. Daarom maak ik liever geen gebruik van het OV.

De rijkste 10% is verantwoordelijk voor 50% van de wereldwijde CO2 uitstoot.
https://goededoelen.nl/nieuws/de-rijkste-10-is-verantwoordelijk-voor-de-helft-van-wereldwijde-co2-uitstoot
De koning behoort zeker tot deze categorie van klimaatzondaars en geeft daarom aan het klootjesvolk het verkeerde voorbeeld.

N...
9 uren geleden
Antwoord aan  Rudy

Ik denk dat een redelijk deel van de lezers hier bij de rijkste 10% van de wereldbevolking hoort hoor :).

Rudy
6 uren geleden
Antwoord aan  N...

Dit verhaal komt in allerlei vormen voor. Het idee is dat een kleine minderheid bovenproportioneel de aarde belast. Dit kan je op wereldschaal of in Nederland bekijken. Je zal ongeveer dezelfde cijfers aantreffen.

Als de rijkste 10% van Nederland zou gaan leven als Jan Modaal, dan is pakweg 50% van het CO2 probleem in Nederland opgelost. Denk aan luxe vliegreizen, te grote benzine slurpers, exorbitante consumptie, te grote huizen en nog veel meer.

Baardstaart
2 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De koninklijke wagon is gemaakt van een ICR rijtuig en juist de ICR rijtuigen gaan uit dienst en wordt het onderhoud van 3 koninklijke wagons veel moeilijker, want die kunnen dan niet mee met de rest en zal men een boel gereedschap voor deze wagons moeten bewaren. Dus daarom gaat het koninklijke rijtuigen ongeveer gelijktijdig uit dienst dan de ICR rijtuigen van de HSL. Dus dan gaat de wagons ondanks de weinige kilometers naar het spoorwegmuseum, waar het als kijkdoos functioneert. Het huidige ICR specifieke gereedschap gaat ook mee naar het spoorwegmuseum.
De NS neemt afscheid van losse wagons en kiest voor treinstellen. Treinstellen functioneren veel slechter als regerings en koninklijke voertuig, omdat een wagon voor vele landen klaar maken EN losse locomotieven gebruiken veel makkelijker is. Dit zou betekenen dat nieuwe regerings en koninklijke wagons door een buitenlandse organisatie onderhouden moeten worden, omdat die nog wel met wagons werken, zoals de ÖBB.
Het ergens vandaan trekken van een eerste klasse wagon van een spoorwegmaatschappij, die ze nog wel gebruiken of het gebruik van de ICNG (NL / B / D ) voor regeringsdoeleinden als ze het nodig hebben is een realistischer optie voor treinreizen van leden van het koninklijk huis en regeringsleiders etc.
Wat je van de monarchie vind is een ander verhaal en ik ben als wappie er ook beslist geen fan van.

Annemiek
12 minuten geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Wat is dit nou allemaal weer voor een vreemd gebazel? Eerst pleit je er dus voor dat er tientallen miljoenen worden geïnvesteerd in een trein en af te scheiden perronelementen (waarom?). En dat terwijl die lui vrijwel nooit van die trein gebruik zullen maken. En een trein die gewoon in de weg zal rijden voor de uitvoering van de normale dienstregeling en waar dus eigenlijk niemand op zit te wachten. Wat is dit voor een rare fantasie? Van de bestemmingen in Nederland waar de koninklijke trein wel is geweest, zijn er enkelen (zoals Delfzijl) waar je ICNG niet eens kan komen.
En wat heeft dat vakantiehuis in Griekenland ermee te maken? Dat is niet eens te bereiken met de trein en voorts is het helemaal niet realistisch om te verwachten dat mensen dergelijke treinreizen uberhaupt op grote schaal wensen te maken.
Ik vind het overigens helemaal niet vreemd dat een vader gewoon met zijn dochter wil reizen. Welk verantwoordelijkheidsgevoel is het in vredesnaam waarover je zeurt?

Paul Lamote
2 dagen geleden

Toch een wat verrassende keuze van het spoorwegmuseum omdat dit koninklijke rijtuig geen echt historisch verleden heeft en bijna zijn hele levensduur alleen maar stof heeft staan happen. Het hoort eigenlijk meer thuis in een rariteitenkabinet dan in het spoorwegmuseum.

Laatst bewerkt op 2 dagen geleden door Paul Lamote
Joost4
2 dagen geleden

Jammer dat er geen rijtuig meer is met een klepje in de deur ipv drukknop. Is ook geschiedenis en jarenlang in gebruik.

Baardstaart
1 dag geleden
Antwoord aan  Joost4

Er is ook geen ICM meer met een doorloop kop en keuken of een eerste generatie VIRM of zelfs een IRM.
Wat wellicht voor de NS en andere spoorvervoerders een goed idee is om bij modernisering van trein materieel materialen te bewaren van de ongemoderniseerde versie opdat later vrijwilligers van spoorweg musea treinmaterieel optisch volledig terug kunnen bouwen naar uiterlijk de oorspronkelijke staat. Alleen dan rest de vraag wie deze zaken gaan bewaren, want inrichting voor 1 a 2 stuks treinmaterieel vergt best behoorlijk wat opslagruimte.

Ariën
4 uren geleden
Antwoord aan  Joost4

Het Koninklijk Rijtuig heeft anders gewoon nog een deurhendel, of beter gezegd: Een spanjolet.
Dit is/was een verplichting vanwege zijn brede buitenlandse toelating. Maar dat zal inmiddels denk ik wel anders zijn geworden dat drukknoppen aan de buitenzijde ook zouden mogen werken. Tijden veranderen, maar het is prima zoals het nu is.

Eend
1 dag geleden

Er is wel een regeringsvliegtuig. Ik begrijp niet waarom er geen regerings trein is. Liefst een hogesnelheidstrein met slaap compartimenten , keuken, vergadering ruimte etc. Deze trein zou in geheel Europa moeten kunnen rijden. Een hogesnelheidstrein met variabele wiel instelling zou de voorkeur hebben. De koning van Saudi Arabië heeft wel een speciale trein ter beschikking.

Ariën
1 dag geleden
Antwoord aan  Eend

Het zal theoretisch kunnen. Maar een enkel treinstel kost in verhouding meer dan een hele reeks, en daarnaast moet je ook de trein in elk land toelaten, wat heel veel geld en tijd kost.
Verder zijn er daarom ook geen treinstellen die in heel Europa kunnen rondrijden, vaak kunnen ze maar in vier of vijf landen rijden, op de geschikte spanning en beveiligingssystemen.
Een rijtuig die niet zelfstandig rijdt, is daarom een stuk flexibeler. Maar treinritten van tegenwoordig lastiger in te plannen dan vroeger, omdat het spoor ook drukker is. En je zit ook weer met de tractie.

Joost2
19 uren geleden
Antwoord aan  Ariën

En de reistijd tov vliegtuig is een issue natuurlijk

Dries Molenaar
6 uren geleden
Antwoord aan  Joost2

Daarom moet je kijken welke afstanden goed te doen zijn. Met een autoliefhebbende minister op vnw zal er voorlopig niet veel gebeuren.

Dries Molenaar
6 uren geleden
Antwoord aan  Ariën

een trein voor meer systemen kost niet meer dan een hele reeks, van wat?
Wanneer NS personeel voor personeelsuitjes eigen treinen kan laten rijden en kan laten stoppen waar normaal nooit gestopt wordt kan dit natuurlijk met een losse Rijks-trein ook. De Kameel passen ze er waar nodig ook gewoon tussen.
Overigens zou men gewoon kunnen beginnen met een nette korte koploper. Daar in zit je altijd comfortabele.In het nabije buitenalnd kun je gewoon door een loc getrokken worden. De stoelindeling kan makkelijk aangepast worden zou de trein blijvend ingezet worden.

Laatst bewerkt op 6 uren geleden door Dries Molenaar
Joost2
4 uren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Als ik me niet vergis mag een koploper bij onze zuiderburen al niet de grens over, zelfs al is deze getrokken door een loc. Maar dat weet ik niet zeker.

Ariën
4 uren geleden
Antwoord aan  Joost2

Voor Duitsland was dat geen probleem, anders was de 4011 destijds ook niet naar de klimaatkamer in Wenen gegaan. Enige puntje is dat hij standaard daar buiten profiel is, en de instaptreden even verwijderd moeten worden. Ook de pantograaf is toen vastgezet.
De ICM heeft nooit wat te zoeken gehad in België. En de DVIS is best streng. Dus als het ooit zou moeten, zal er mogelijk wat moeten worden aangepast.

Dries Molenaar
6 uren geleden
Antwoord aan  Eend

Dat is wat ik hier al eerder heb voorgesteld. Tot hoever de trein moet rijden is de vraag. De langste afstanden worden wat onpraktisch. Ook in NL is het wat lastig omdat het transport ter plaatse een kopzorg. Uiteindelijk zal men dan gewoon de eigen auto’s daar naar toe laten brengen door chauffeurs en is alles verloren en alleen voor de buehne.
Zoals gezegd moet het goed mogelijk zijn de trein, een ICNG te laten rijden in NL, DE, BE en ook FR, UK, AT, CH, DK. Verder zou PL of voormalig OOst-Blok moeten kunnen. Die hebben wellicht dezelfde systemen? Als er maar normaalspoor ligt.
De koning van Saudi Arabie leeft in een andere wereld waar ze alles doen wat maar een beetje status op levert. Daar is de afstand al snel flink groot. Ze hebben ook een 747 geloof ik. Voor een land zonder enige eigen productiveit. Handig om te gaan winkelen in Parijs en Londen.

Baardstaart
6 uren geleden
Antwoord aan  Eend

Ten eerste spaart de regeringsvliegtuig de co-piloot uit. De Koning is thuis in de cockpit. 😉
Ten tweede heeft het Europese spoor 5 verschillende stroomsoorten (0,75 UK, 1,5, 3 KV gelijk en 16 en 25 KV wissel) en beveiligingssystemen dat het onmogelijk is om een storingsvrije regeringstrein voor alle landen in de Europa te kunnen laten rijden. Ook zijn er 3/4 verschillende wielbreedtes normaalspoor, Spanje, Fins en Russisch (inclusief de Baltische staten), terwijl er alleen mechanieken zijn voor het wisselen van 2 spoorbreedten.
Wagons zijn flexibeler en er kan dan ook makkelijker van loc gewisseld worden, ware het niet dat de NS alle wagons weg gaat doen en alleen voor treinstellen kiest.

Johan
4 uren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dan mis je in elk geval nog spoorlijnen zonder bovenleiding, smalspoor en diverse tandradsystemen. En het ding zou ook nog aan allerlei andere eisen moeten voldoen, zoals profiel, aslast, kleurvlakken, geluidsproductie, …