fbpx

KLM wil niet opdraaien voor vertragingen door NS

22 nov 2012 10:18

De KLM wil er niet meer voor opdraaien als vluchten buiten de eigen schuld om vertraging oplopen. De luchtvaartmaatschappij moet onder bepaalde voorwaarden zeshonderd euro per persoon betalen als reizigers vertraging oplopen. "Maar vaak gebeurt dit buiten onze schuld om", zegt een woordvoerder.

De afgelopen maanden hebben veel vluchten vertraging opgelopen doordat piloten en ander personeel vanwege valse brandmeldingen in de Schipholtunnel in een vertraagde trein zaten. Dat zou de luchthaven miljoenen kosten. KLM overweegt de schade op NS, ProRail en Schiphol te verhalen, maar heeft nog geen juridische stappen gezet. Een KLM woordvoerdster kon niet zeggen in hoeveel gevallen vliegtuigen vertraagd zijn door spoorproblemen.

De Nederlandse Spoorwegen zijn verbaasd over de oproep van KLM. ´´Waarom moeten wij aansprakelijk worden gesteld wanneer wij er niets aan kunnen doen? Wanneer wij bijvoorbeeld om brandveiligheid de Schipholtunnel niet in kunnen?´´, zegt een woordvoerder.

Hij vergelijkt het met een ongeluk op een snelweg. ´´Stel dat je dan Schiphol niet kan bereiken, wie houd je aansprakelijk? Rijkswaterstaat?´´ De NS woordvoerder stelt verder dat het spoorbedrijf coulant is als reizigers door toedoen van het spoor hun vlucht missen. Formeel is het spoorbedrijf niet aansprakelijk, maar met enige regelmaat wordt er toch uitgekeerd. "Dat wordt per geval bekeken" zegt de woordvoerder. Hij wijst er verder op dat vliegtuigmaatschappijen vragen om 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn.

Hoeveel reizigers hun vlucht missen door de vertragingen op het spoor kon NS niet direct melden. De laatste weken zijn er regelmatig spoorproblemen rond Schiphol. Zo werd vorige week drie keer het treinverkeer stilgelegd vanwege een brandalarm. Vandaag moesten reizigers naar Schiphol ook rekening houden met vertraging, ditmaal door een defecte trein.

(c) Novum / Treinreiziger.nl