Klanttevredenheid stiptheid NMBS scoort laag

Ieder jaar peilt een onafhankelijk onderzoeksbureau naar de tevredenheid van de NMBS-klanten. De waardering voor stiptheid en frequentie blijkt in 2008 het laagst te scoren. Wel zijn de reizigers erg tevreden met het personeel aan boord van de treinen en in de stations. In vergelijking met 2007 gaat de netheid in de treinen en in de stations er licht op vooruit gegaan.

De lage waardering voor de stiptheid wordt veroorzaakt door een groeiend aantal treinen dat in 2008 te laat was. De reizigers zijn de vertragingen beu en geven een aanmerkelijk lagere score dan vorig jaar. Vorig jaar gaf nog meer dan de helft van de reizigers een 7 of hoger, dit jaar is dit nog maar 45 procent van alle reizigers. De afgelopen vijf jaar gaf gemiddeld zelfs zestig procent van de reizigers een zeven of hoger.

Uit eerder onderzoek van treinreiziger.nl was gebleken dat er in België meer treinen vertraging hebben dan in Nederland.  

In het algemeen is de klanttevredenheid van de Belgische spoorwegen (NMBS) aanzienlijk gedaald. In 2007 was bijna 8 op de 10 reizigers tevreden (7 og hoger), in 2008 was dit 7 of de 10 reizigers.

De tevredenheidscijfers komen voort uit enquêtes. De tabel hieronder geeft een overzicht van de resultaten van de kwaliteitsbarometer 2008 en van zijn evolutie:

ASPECTEN
Algemene waardering

(percentage reizigers die een score hebben gegeven van minstens 7/10)
2007
(n= 11.422)
2008
(n=11.524)
Gemiddelde score
2002-2008
Algemene waardering
79,3
71,0       –
78,5
Onthaal en dienstverlening in
 de stations
76,4
76,0       +
74,8
Netheid in de stations
59,9
+ 60,9       +
59,4
Comfort van de treinen
73,1
71,7       –
72,4
Netheid van de treinen
63,0
+ 64,0      +
58,6
Frequentie van de treinen
59,7
58,0       –
62,2
Stiptheid van de treinen
51,4
45,7       –
59,2
Informatie in de treinen
65,5
64,1       –
66,1
NMBS-personeel in de treinen
85,8
84,9       –
85,0
NMBS-personeel in de stations
78,1
77,9       +
76,7
Informatie in de stations
75,3
73,5       –
75,9
Aankoop van vervoerbewijs
81,5
Prijs
64,4
+ 66,5       +
61,6
Legende:

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

30 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug