fbpx
(c) Shutterstock

Kilometer Kampioen 2023 vragen?

23 aug 2023 22:10

Heb je een vraag over de Kilometer Kampioen 2023? Veel informatie kun je vinden op www.kilometerkampioen.nl. Kom je er niet uit? Stel je vraag gerust onder het artikel via de reactiefunctie. Deel echter geen persoonlijke informatie (zoals je adres, planning, etc).

Zie je een vraag van een ander en denk je het antwoord te weten? Reageer dan gerust. Dat ontlast onze organisatie. Redacteur Hildebrand van Kuijeren zal zoveel mogelijk ook op alle vragen reageren. Als het juiste antwoord al gegeven is, zal hij dat bevestigen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
214 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jonathan
10 maanden geleden

Hoi!
Is de dagkaart, die ik erbij gekocht heb, ook in de Intercity Direct geldig of heb ik een extra toeslag nodig?
Alvast bedankt!

Alex
10 maanden geleden
Antwoord aan  Jonathan

Je kan reizen met de IC Direct en IC Brussel met de dagkaart. Je moet helaas wel nog de toeslag apart betalen via de NS-App of met je bankpas, credit card of OV-Chipkaart bij de paaltjes op de perrons van A’dam Cs., Schiphol, R’dam Cs. en Breda

Koen Nijbroek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Alex

Ik begreep van een andere deelnemer, die contact had gehad met NS Klantenservice, dat dit later declareerbaar is.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen Nijbroek

Is dat zo? Lijkt mij in de basis van niet.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Alex

Dat is correct, ik heb daar niet bij stil gestaan.

Henk
10 maanden geleden

Ik heb contact gehad met de NS Klantenservice. In de reisplanner wordt de ICD als omreisalternatief aangegeven tussen Utrecht en Rotterdam. Daarom is de toeslag te declareren, na afloop.

Wiebe
10 maanden geleden

Ik reis met een team van 3, moet iedereen van dat team aanwezig zijn bij het stempelen? Een vriend is wat minder goed ter been en zal dus niet het stempelen en de overstap halen, kunnen de andere twee ook voor hem stempelen?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Wiebe

1 persoon is voldoende, maar die moet dan wel op alle foto’s van bewijsmateriaal staan.

Anoniem
10 maanden geleden

Hoe zit het tussen Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Mag je zie dubbel rekenen, zolang er 1 trein op Sloterdijk stopt (vanuit Haarlem/Zaandam) en een die er niet stopt (zoals de HSL-IC)?

Koen Nijbroek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het maakt niet uit van welke richting een trein komt, zolang er maar minimaal één stopt kun je ‘m dubbel laten meetellen bij een 2de keer (zonder of met stop).

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen Nijbroek

Klopt. Mag dus ook zo zijn 1e keer geen stop, en 2e keer wel.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Inderdaad, zolang er maar 1 te sloterdijk stopt.

Anoniem
10 maanden geleden

Tel je de kilometers van de knooppunten zoals in de scorekaart, of moet dat persé tussen de stations waar de trein daadwerkelijk stopt? Voorbeeld: je neemt de ic van den bosch naar eindhoven en later de ic van eindhoven naar tilburg. Logischerwijs telt boxtel – eindhoven 1x, maar ik neem aan dat boxtel – tilburg dan wel meegeteld kan worden. Klopt dat ?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat klopt inderdaad.

kenji
10 maanden geleden

hoe werkt het qua plening o sturen moet dat in een wordt bestand of moet je alles gewoon type

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  kenji

Wat jezelf wilt. De planning moet duidelijk maken waar je overstapt en hoe laat je treinen rijdenn. Of je dit in Excel, Word, e-mail doet of op papier die je scant of fotografeert maakt niet uit

Turin
10 maanden geleden

Wat heb je allemaal nodig bij het stempelen in Zwolle?

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Turin

De afgelopen keren was het zo dat je je moest melden bij de balie, op de foto ging en een goodiebag kreeg.
Eigenlijk heb je dus alleen maar jezelf nodig 😉

Turin
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Oké bedankt

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Turin

Niets, het is meer een soort meldpost. Je krijgt een bewijs van deelname.

Evert
10 maanden geleden

Komt er na de Kilometer Kampioen op 16 september, een week later weer een gezellige Kilometer-Kampioen-Borrel met uiteraard de huldiging van de winnaar(s) / beste top 3 deelnemers?

Is het eventueel leuk om die borrel dan ook te organiseren in Zwolle?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Evert

Ik moet hier nog naar kijken, maar eerst de organisatie richting 16 september

Anoniem
10 maanden geleden

Hoe zit het met de Arriva Nachttrein? Mag je met 1 voucher / 1 ticket wel of niet 1, 2, 3 of toch 4 keer met deze trein reizen? De update van gisteren roept deze extra vraag bij mij op.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De Arriva nachttrein rijdt van Maastricht naar Schiphol en van Groningen naar Schiphol. Het ticket is voor 1 rit, mocht je er 2 nodig hebben dan kun je hiervoor een verzoek indienen, ik denk echter dat dit niet praktisch is, omdat je dan best poosje op schiphol staat te wachten. 3 of 4 ritten gaat je sowieso niet lukken

Jonathan
10 maanden geleden

Mag ik de dagkaart ook (op 16 september) gebruiken om naar/van mijn startstation/eindstation te reizen? Kan dat ook vanuit/naar stations in Duitsland, waar OV Chipkaart paaltjes staan (bijvoorbeeld Aken)?

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Jonathan

Dat kan en mag, mits het niet voor 0:00 is want als je al op vrijdagavond incheckt is de dagkaart niet meer geldig/actief op zaterdag. Dus: inchecken na zaterdag 0:00 uur en dan is hij geldig tot zondag 4:00 als ik het goed zeg. Je mag en kan op alle trajecten reizen waar je met de ov-chipkaart kan komen, alleen geldt de KM-Kampioen enkel binnen Nederland.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Jonathan

Je mag hem vanaf 16 september 0:00 uur gebruiken om in te checken. Die dag is ie dan geldig. En als je om 2:00 uur start, mag je hem ook gebruiken tussrn 0 en 2u. Maar check niet voor 0u in.

Een echte Zeeuw
10 maanden geleden

Ik vind het nu met die verwachte werkzaamheden op 16 september nog steeds een vage bedoeling met NS. Op tijd een treinreis plannen lukt niet, omdat NS niks op tijd aanpast. Alle werkzaamheden zijn toch al een tijdje bekend?
Ik wil van Roosendaal naar Vlissingen. Er zijn daar dus werkzaamheden, maar volgens de website van NS, kan ik kiezen uit en bussen en Intercity’s. Maar is dit juist? Waar rijden wel of geen treinen?

Een echte Zeeuw
10 maanden geleden
Antwoord aan  Een echte Zeeuw

Heel bizar: Voordat ik bovenstaande reactie schreef, had ik natuurlijk weer even op de website van NS gekeken. Toen hadden ze niks aangepast, terwijl ik al vanaf eind juni een treinreis probeer te plannen rondom Vlissinge, voor half september.
Na het plaatsen van deze reactie keek ik net weer even op de website van NS. En ja hoor, nu pas aangepast.
Mijn punt blijft hetzelfde: Zodra werkzaamheden bekend zijn, dient NS verplicht te worden om dit direct naast te vermelden, ook direct aan te passe op de eigen website.
Dit is nu op de oude manier toch niet meer te doen voor iemand die tijdig een rit per trein wil plannen?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Een echte Zeeuw

Wellicht heeft NS meegelezen? Haha, dat zal wel niet. Maar lang was de dienstregeling niet aangepast. Dat is afgelopen week gebeurd.

Anoniem
10 maanden geleden

Stel dat de eerste trein die ik neem vertraagd is met bijvoorbeeld vijf minuten, betekent dat dan ook dat je vijf minuten langer kan doorreizen aan het einde?

Menno de Vries
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Nee, je kan je begintijd niet veranderen. Als je eerste trein vertraging heeft heb je gewoon pech

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Menno de Vries

Maar je begintijd verandert dan toch, door de vertraging?

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Dit staat er bij veelgestelde vragen:

“Kan ik mijn starttijd wijzigen?
Je moet vooraf je starttijd doorgeven, uiterlijk 9 september via dit formulier. Nadien kun je het wijzigen mits je niet vertrokken bent en de wedstrijdleiding vooraf informeert.”

Je starttijd moet dus nog niet verstreken zijn en je moet de wedstrijdleiding vantevoren informeren

Sander
10 maanden geleden

Wat als ik tijdens mijn eindtijd nog in de trein zit. Van welk punt bereken ik dan de kilometer’s ?

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Sander

Voor zover ik weet geldt dan het laatste station waar de trein in de geldige tijd daadwerkelijk is gestopt.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Milco

Klopt.

Max
10 maanden geleden

Is het toegelaten een traject 2x slechts gedeeltelijk af te leggen (bv. van Zutphen naar Goor en weer terug). Hoe best invullen op de scorekaart?

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Ja dat mag, maar dat is inderdaad niet goed in te vullen op de scorekaart.

Max
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Nog een vraag in verband met de berekening van de kilometers en de definitie van een traject.

Stel ik rijd met de Blauwnet sneltrein van Marënberg naar Emmen-Zuid en ik keer met de sneltrein ook terug van Emmen-Zuid naar Mariënberg.

Wat is de juiste berekening van het aantal km?
1) 0 km want je doet het traject Mariënberg – Emmen niet volledig (ik rijd maar tot Emmen-Zuid)
2) 36,1 km (1x Mariënberg – Emmen-Zuid, want de trein stopt 2x niet overal tussen Mariënberg en Emmen-Zuid).
3) 48,4 km (1x Mariënberg – Emmen-Zuid + 1x Mariënberg – Hardenberg + 1x Nieuw-Amsterdam – Emmen-Zuid want op deze stukjes tussen de stations stop je twee keer, op de andere stukjes sla je 2x een station over).

Bedankt!

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Max

In elk geval niet mogelijkheid (1) want een keer het traject (deel van) rijden is gewoon geldig.
Ik denk dat mogelijkheid (2) klopt. Je traject is Mariënberg-Emmen Zuid, je rijdt het niet 1x met stops op alle tussengelegen stations en dan telt het traject maar een keer mee.
Mogelijkheid (3) klopt niet, omdat je een traject opdeelt in losse stukjes.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Optie (2) lijkt mij juist. Volgens mij is (3) fout omdat het gaat om een trein die op het gehele traject overal heeft gestopt. Ookal reis je maar een gedeelte van een traject en stopt de trein op dat gedeelte wel op elk station.

Dus: Van Mariënberg naar Hardenberg en weer terug telt alleen 2x mee als minstens één van de twee ritten is gedaan met trein 8000, ookal heeft dat stukje geen tussenstations.

Maar je kan ook pech hebben: je reist met trein 8000 van Mariënberg naar Emmen-Zuid, en met trein 3800 weer terug. Dan tellen de kilometers 2x. Komt trein 8000 (waar je in Emmen-Zuid bent uitgestapt) echter niet aan in Emmen door een defect, tellen de kilometers 1x mee.

Zeg ik dat zo allemaal goed Hildebrand?

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Mijn gok is hier 3), gezien je ook mag kiezen om gedeeltelijke trajecten te reizen (bijv. Zutphen -> Lichtenvoorde -> Zutphen telt als 2x Zutphen -> Lichtenvoorde).

Immers, je hebt gereisd:
Zwolle -> Emmen-Zuid Sneltrein (dus 1x die volle afstand)
Terug:
Emmen Zuid -> Nieuw-Amsterdam : deeltraject afgelegd met trein die overal gestopt is : telt dus mee
Nieuw-Amsterdam -> Hardenberg telt terug niet mee (slaat immers Dalen en Gramsbergen over)
Hardenberg -> Marienberg telt weer een tweede keer mee.

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Het traject is Mariënberg-Emmen. Ook al berijd je het niet helemaal, dan blijft het dat traject en moet je volgens mij minstens 1x stoppen op alle tussengelegen stations om de afstand dubbel mee te laten tellen. Zo niet dan telt dat traject (in dit geval deeltraject) niet dubbel mee.
@Hildebrand, deze vraag staat nog open, wil je hier antwoord op geven?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Ik moet nog even goed naar kijken en een besluit nemen. Jullie weten het lastig te maken, haha.

Milco
10 maanden geleden

Moet de starttijd een tijdstip zijn voordat een trein moet vertrekken of mag dat ook dezelfde minuut zijn? Stel: eerste trein vertrekt op papier om 0:15 mag ik dan om 0:15 starten of moet dat 0:14 of eerder zijn? En tot en met welke minuut mag ik rekenen? Starten 0:15 is tot 0:15 of 0:14?

Evert
10 maanden geleden
Antwoord aan  Milco

Je moet 24 uur rekenen. Als je over dat getal bent, tellen de kilometers na 24 uur niet meer mee. Dus starten om 00:15 is ook eindigen om 00:15. Maar wel erg riskant vanwege vertragingen die zomaar kunnen opspelen.

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Evert

Zolang je niet met bv. Zwolle-Amersfoort eindigt, en dan net een minuutje te laat Amersfoort binnenrijdt (zomaar een random voorbeeld ;)), kost het je niet heel veel kilometers (en bv. de overwinning).

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

@Henk: Staat de route Zwolle-Amersfoort bekend als risico traject om eventuele vertragingen?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Milco

Je mag de vertrektijd als starttijd gebruiken, als dat 0:15 is, heb je tot 0:14

Milco
10 maanden geleden

Duidelijk, thanks!

Daarom mijn tip: eindigen met marge of met een sprinter… 😉

Henri Floor
10 maanden geleden

Wat is de starttijd. Is dat de tijd dat je voor de eerste keer incheckt of is dat de vertrektijd van jou geplande trein.

MetroRET
10 maanden geleden

In de vorige ochtend zijn er een 2-tal treinen Utrecht > Hilversum non-stop, aannemelijk via Soest. Hoe worden die berekend in de scorekaart en welke verbindingen gaat het hier ten koste van ?

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  MetroRET

Je “gebruikt” dan de volgende trajecten:
* Utrecht Centraal-Utrecht Overvecht
* Utrecht Overvecht-Den Dolder
* Den Dolder-Baarn
* Baarn-Hilversum
Aangezien je onderweg niet stopt kun je die trajecten alleen nog tellen als je een trein neemt die op die trajecten wel stopt. Op Baarn-Hilversum na, want die kun je met de IC doen zonder in Baarn te stoppen.

MetroRET
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

En ook een IC Utrecht-Amersfoort mag ik aannemen ?

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  MetroRET

Nee, die niet. Je hebt de trajecten tussen Utrecht C en Den Dolder al een keer non stop gedaan, en dat doe je dan met de IC Utrecht-Amersfoort nog een keer.
Het traject Den Dolder-Amersfoort pak je dan wel voor het eerst mee, dus dat stuk telt wel mee.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

In principe is uitgangspunt, maar in dit voorbeeld vraag ik mij af in hoeverre je als gebruiker kan weten dat dit de route is. Voor zover ik zie spwelt dit bij één of enkele ritten. In elk geval als je de kilometers via Soest betekend, dan geldt wat Henk zegt. Ik overwoog nog om de kilometers via Hollandsche R. Toe te staan, maar ik denk dat de reisplanner in algemene zin voldoende duidelijk maakt dat er werkzaamheden zijn, en dat daarom een uitzondering bij berekening via Hollandsche R. niet nodig is. Bij deze rit staat er geen melding, maar valt op dat er bij andere verbindingen wel melding staat en dit de enige durecte trein is.

Joost Buitenhuis
10 maanden geleden

Op de kaart van treinposities staat de route via Hollandsche Rading aangegeven. Moet ik dan die route rekenen, of mag ik de route via Soest rekenen?

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  MetroRET

NS-data vindt op dit moment nog dat hij via “uto hor hvsp” gaat (dus utrecht overvecht, hollandse rading, hilversum sportpark).
Maar of dat klopt weet natuurlijk nog niemand :).

Bron: NS brondata vanuit https://data.ndovloket.nl/ns/, uit het ‘ns-latest.zip’ bestand. Het lezen ervan eist … best wel wat moeite..

Henk
10 maanden geleden

@anoniem: De vorige keer hadden 2 mensen de meeste kilometers gereisd, maar die kwamen met een kleine vertraging net buiten de tijd aan in Amersfoort. Aangezien ze de IC uit Zwolle hadden, telde het laatste stuk niet mee en dat kostte ze 66,5 kilometer en de winst.

Kilometer_Vreter_2023
10 maanden geleden

Dan nu de 51ste(!) vraag voor Hildebrand en organisatie: Hoeveel kilometer denken jullie dat een deelnemer gaat maken als ze naast een Intercity, ook nog de Sprinter moeten nemen? Kunnen deelnemers op deze dag, meer of minder dan 1500 kilometer afleggen. Wat is een goede / realistische schatting voor KM2023?

Henk
10 maanden geleden

Zonder al teveel in details te treden: In de 12-uursversie is 1500 kilometer genoeg voor de winst. In 24 uur moet je nog een stukje verder.

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

1500 km in 12 uur is genoeg voor disqalificatie :). Er zijn knap weinig ns-treinen die de 125kmh gemiddeld halen, en dat ga je niet 12 uur lang volhouden.

Ik verwacht dat de winnaar voor de 24h ergens tussen de scores van 2015 en 2017 in gaat zitten. 1600-1950 km dus.

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Ik had die 1500 als voorbeeld genomen omdat die afstand werd genoemd. Eerder verwacht ik ergens tussen 1000 en 1100 bij de 12-uursversie, maar dat is een blinde gok omdat ik niet echt met de 12-uursversie bezig ben.
Overigens heb ik mijn klas vandaag een 12-uursversie laten maken met wat makkelijkere regels, en dan moet bijna 1100 zonder veel moeite lukken.

Voor de 24-uurs versie gaat het record (1979 km) niet lukken, want dat is met soepelere regels behaald. In 2015 mocht je volgens mij elk traject maar 1x nemen, dus de winnende afstand van toen (1593 km) zal wel haalbaar moeten zijn.

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Inderdaad, ik gaf expres een brede afstands-range, om niet te veel info weg te geven over wat mijn route nu is:).

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

@Hildebrand (en anderen om te checken), hierbij een voorstel voor de stoptreinregel, die volgens mij duidelijk is.

Om de kilometers te tellen doe je het volgende voor ieder traject:
Stap 1: alle stukken van het traject die tenminste eenmaal gedaan zijn tellen de eerste keer mee.
Stap 2. Om te kijken óf er dingen een tweede keer mogen tellen doe je de volgende stappen:
1. Kijk naar welk stuk van het traject een tweede maal doorkruisd is.
2. Verifieer dat hierbij op alle stations van het traject gestopt is. Is dit het geval, dan telt het deel dat een tweede keer gedaan is een tweede keer mee.

Voorbeeld 1:
Duivendrecht -> Schiphol IC
Schiphol -> Bijlmer Arena IC
Traject van interesse: Rai -> Schiphol.

Stap 1 zegt hier: het hele traject is minstens één keer afgelegd, dus telt de eerste keer mee.
Stap 2 zegt: het hele traject is twee keer (of vaker) afgelegd, dus moet het hele traject gecontroleerd worden. Rai wordt niet op gestopt –> het gehele traject telt geen tweede keer mee.

Tweede voorbeeld:
Eindhoven -> Roermond (IC)
Roermond -> Weert (IC)
Weert -> Eindhoven (Sprinter)

Stap 1: Check
Stap 2: check welk deel van het traject een tweede maal wordt afgelegd. Hele traject –> check het hele traject of overal gestopt wordt. Ja –> traject telt een tweede keer mee.

Derde voorbeeld:
Assen -> Groningen (Sprinter)
Groningen -> Zwolle (Intercity)
Stap 1: telt het hele traject Meppel -> Groningen voor de eerste keer mee? Ja
Stap 2: Check welk deel dubbel gedaan wordt? Assen -> Groningen. Wordt op dit stuk overal gestopt? Jup. Dus dat stuk telt tweemaal mee.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Zoals N het nu voorstelt, heb ik het ook geïnterpreteerd.

Jonathan
10 maanden geleden

Ik wou net mijn planning en scorekaart aan [email protected] stuuren (zoals aangegeven) maar er komt alleen een foutmelding terug. Wat nu?

Jonathan
10 maanden geleden
Antwoord aan  Jonathan

Nu weet ik het: [email protected] staat in de handleiding, maar op de website zelf staat [email protected]

Koen
10 maanden geleden

Naar welk e-mail adres moet ik de planning sturen? En hoef ik alleen de scorekaart te sturen of ook waar ik overstap en welke trein ik neem enzo?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen
Oscar
10 maanden geleden

Hoe wordt omgegaan met station Utrecht Overvecht? Dit station wordt op 16 september niet bediend in verband met werkzaamheden. Sprinters en intercity’s rijden het station wel voorbij.

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Oscar

Bilthoven-Utrecht C. kan maar 1x meetellen doordat er geen stoppende treinen rijden op dat traject. Vanaf Bilthoven naar Den Dolder en verder kun je wel maximaal 2x meetellen zo begreep ik.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Oscar

Het is niet ideaal, maar de basisregel blijft hetzelfde. Dit omdat anders de scorekaart niet klopt en ontstaat er meer verwarring. Dus kun je inderdaad dit traject maximaal 1x laten meetellen.

Jos Bergers
10 maanden geleden

Heb een voordeeluren kaart is die ook geldig en is
het nodig om in en uit te checken op een station.
Begin/Eind station in en uitchecken is dan toch gratis reizen met mijn voordeel uren kaart of toch niet?
Moet ik toch een dagkaart aanschaffen?
Is het mogelijk om online het treinkaartje van jullie als nog te kopen?
Waar kan ik zien of ik 12 of 24 uur gekozen heb?
Bewijs hebben dat als de trein stopt dat ik daar geweest ben voor mijzelf is dat maken van een foto.Moet ik dan alle foto’s opsturen?
Dankjulliewel voor alle informatie

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Jos Bergers

Ik moet je bestelling opzoeken. Reizen met voordeelurenkaart zou ik niet adviseren. Weekend vrij is dan denk ik goedkoper voor een maandje. Bewijsmateriaal moet je inderdaad toesturen. Daar komt nog nadere informatie over

Henri Floor
10 maanden geleden

Wat geldt als starttijd? Is dat de eerste inchecktijd? Of is dat de vertrektijd van jou eerste trein. Of is het nog iets anders.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henri Floor

De geplande verttektijd van je trein kun je aanhouden.

KM2023
10 maanden geleden

Worden de opgestuurde planningen door de organisatie gecontroleerd op juistheid? Of is het ter eigen verantwoordelijkheid dat je de regels goed hebt geinterpreteerd?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  KM2023

Nee, deze wordt niet gecontroleerd, alleen voor degene die de hoogste claim indient. De wedstrijdleiding ben ik in feite. Het is voor mij niet te doen om 200 planningen na te pluizen. Wel beantwoord ik indien nodig graag vragen.

Anoniem
10 maanden geleden

De stoptrein Utrecht Amersfoort stopt op de 16de niet op Utrecht Overvecht vanwege werkzaamheden. Geldt de stoptrein als stoptrein in de reglementen omdat station Utrecht Overvecht eruit ligt of geldt deze trein als IC omdat het station Overvecht overslaat?

Joost Buitenhuis
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Deze trein geldt helaas als IC tussen Utrecht en Bilthoven. Je mag dus Utrecht-Overvecht en Overvecht-Bilthoven niet dubbel rekenen als je al een keer de IC van Utrecht naar Amersfoort hebt genomen. Je mag echter wel het traject Bilthoven-Den Dolder dubbel rekenen.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Joost Buitenhuis

Dat is correct

Thom Heerdink
10 maanden geleden

Laten we er niet vanuit gaan, en hopen op een voorspoedige dag zonder troubles. Maar wat is de regeling als het treinverkeer in een heel groot deel van het land ontregeld raakt door een verstoring met grote impact? Veel uitvallende treinen, overvolle stations etc.

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Thom Heerdink

Dan hebben we een extra uitdaging 😉

Henri Floor
10 maanden geleden

Er moeten selfies gemaakt worden waarop jijzelf zichtbaar bent met je rode KilometerKampioen T-shirt en iets herkenbaars op een station.
Er heb vandaag met mijn smartphone geoefend maar het lukt niet. Als ik een foto horizontaal maak met iets herkenbaars op de achtergrond dan komt het T-shirt er niet op. En als ik de foto verticaal/rechtop maak dan krijg ik alleen mijzelf er op zonder iets herkenbaars. Je zou dan de smartphone moeten instellen met een groothoek- of een panorama instelling. Ik heb een Xiaomi toestel. Heeft iemand hier in oplossing voor?

Thom Heerdink
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henri Floor

Niet zo perfectionistisch zijn. 😉
Het is geen fotowedstrijd waar je helemaal op de foto hoeft te staan. Als je maar laat zien dat je het shirt draagt. Al zien ze maar …reiziger.nl erop staan.

Max
10 maanden geleden

Ik heb nog deze twee vragen:

*Treinvervangend busvervoer telt nooit mee als km? Niet als busvervoer gepland was en ook niet als er dag zelf onverwacht busvervoer ingezet wordt?

*De echte tijd geldt bij vertragingen (bv. je trein is te laat op het eindstation van de wedstrijd en komt zo pas na de 24u aan, dit telt niet mee). Maar geldt dit ook als de trein te vroeg is? Bv. Je start de wedstrijd om 1u 44. Na 24u plan je aan te komen met een trein die een station bereikt om 1u 45. Stel dat deze trein er in realiteit in slaagt om op 1u 44 in het station te zijn (en je kan dat bewijzen). Telt dit laatste traject dan mee?

Redacteur
Erwin Wessels
10 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Treinvervangend vervoer betekent dat je niet met de trein reist. Deze kilometers tellen nooit mee.

Het is dus verstandig om de hele dag de verstoringen op de rest van je planning in de gaten te houden, zodat je daar nog tijdig op kunt inspelen.

Op je andere vraag kan ik geen zeker antwoord geven (ik heb alleen een vermoeden), dus dat laat ik over aan Hildebrand.

Max
10 maanden geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

Bedankt

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Vraag 1 is correct door Erwin beantwoord.
Vraag 2: als je reis om 1:44:00 start, moet deze om 1:43:59 afgerond zijn. Als je dat kan bewijzen, is dat goed.

Milco
10 maanden geleden

Klopt het dat de vouchers voor Arriva nog ontvangen moeten worden? Krijgen we deze fysiek per post of digitaal?

Redacteur
Erwin Wessels
10 maanden geleden
Antwoord aan  Milco

Het klopt dat je ze nog niet ontvangen hebt. Wij hebben ze ook nog niet.

Als je je planning doorgeeft, dan doe je dat via de mail, maar je vult ook een formulier in op internet (zie handleiding). Daarin geef je aan of, en zo ja hoeveel keer, je gebruik maakt van de Arriva nachttrein. Ik ga ervan uit dat je n.a.v. wat je daar hebt ingevuld al dan niet de voucher gaat krijgen.

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je de vouchers digitaal krijgt.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Milco

Komt digitaal, en sterker nog het wordt één kortingscode voor iedereen. Ik verwacht vandaag (of morgen)

Willem
10 maanden geleden

Stel je starttrein vertrekt zaterdag om 01:30. Wat is dan de uiterlijke tijd waarop je eindtrein zondag mag aankomen? Is dit 01:29 of 01:30? Ik heb nu een potentiele route op het oog die op exact hetzelfde tijdstip begint als eindigt, maar ik vraag me dus af of dat nog binnen de grens valt

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Willem

Als de 24 uur starten om 01:30 (geplande vertrektijd eerste trein) dan is de eindtijd om 01:29. Anders zou je op 24 uur en 1 minuut uitkomen.

Willem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Milco

Bedankt voor je reactie! Maar als je om 01:30:00 aankomt en vertrekt dan is dat precies 24 uur en 0 seconden en 0 minuten toch?

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Willem

Er zal denk ik naar hele minuten gekeken worden zonder nog dieper in detail te treden.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Willem

We hanteren zoals Milco zegt. De tijd begint te lopen om 1:36:00. Het wordt voor ons moeilijk. We hanteren dan t/m 1:35:59. Als je een trein hebt die om 1:36 uur ergens aankomt, kan het ook zijn dat het 1:36:35 is bijvoorbeeld (en misschien is de eerste trein wel 10 seconde te vroeg vertrokken). Vandaar van 1:36:00 t/m 1:35:59.

Anoniem
10 maanden geleden

Moet ik verplicht het cadeautje ophalen of is het goed dat ik tussen 11 en 3 overstap in Zwolle zonder het cadeautje op te halen?

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het gaat niet om het cadeautje, maar je moet je even persoonlijk melden.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Het gaat mij om het aantal kilometers en als ik een overstap van 2 minuten in Zwolle heb, dan wil ik het melden graag vermijden als dat kan.

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dan moet je of heel hard rennen, of meer overstaptijd inplannen. Zwolle zul je wel vaker komen. Misschien wat omwisselen?

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Melden is verplicht binnen de genoemde tijdstippen in Zwolle, dat is een van de uitdagingen tijdens het spel.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Even voor de zekerheid. Als ik de IC Utrecht-Amsterdam CS pak en vervolgens de IC Amsterdam CS – Amersfoort. Dan krijg ik voor het stuk Amsterdam CS-Amersfoort toch alleen strafpunten voor Amsterdam CS- Muiderpoort en de volle kilometers tussen Muiderpoort en Amersfoort?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Klopt, alles telt mee, alleen Muiderpoort – CS 1x.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je moet je melden, en dat is verplicht als je een prijs wil winnen.

Milco
10 maanden geleden

Bij de intercity van Amsterdam naar Roosendaal ontbreekt in de reisplanners 1x per uur de aankomsttijd in Dordrecht (enkel vertrektijd directief Roosendaal wordt getoond). Het kan een fout zijn, maar ziet eruit alsof je daar niet mag uitstappen. Hoe wordt hier met de KM Kampioen mee omgegaan?

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Milco

Directief = in de richting… typefoutje:)

Joost Buitenhuis
10 maanden geleden
Antwoord aan  Milco

In zo’n geval moet je gewoon de vertrektijd richting Roosendaal als uitgangspunt nemen.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Milco

Wat ik kan zien stopt de trein ook gewoon op Dordrecht, hoe dan ook telt de trein mee als IC, en niet als een trein die overal stopt.

Koen Nijbroek
10 maanden geleden

Ha Hildebrand.

Hypothetische vraag:

Stel je legt 2x Zwolle – Emmen Zuid met de sneltrein af. Deze stopt dus onderweg niet in Gramsbergen en Dalen. Mijn aanname is, dat het hele traject 2x telt, op de volgende deeltrajecten na die maar 1x tellen aangezien je voor een 2de keer er moet stoppen:
– Coevorden > Dalen > Nieuw-Amsterdam (trein stopt 2x niet in Dalen, 1x telt)
– Coevorden > Gramsbergen > Hardenberg (trein stopt 2x niet in Gramsbergen, 1x telt)

Klopt dit? Indien niet, wat is wél de juiste regel in bovenstaande geval.

Menno de Vries
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen Nijbroek

In de regels staat dat een traject alleen twee keer telt als je minstens 1x een trein neemt die op alle stations van dat traject stopt. Dus als je twee keer de sneltrein neemt telt het hele traject (marienberg emmen) maar 1x volgens mij. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je traject en verdeelt in stukken. Of kan dat wel Hildbrand?

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen Nijbroek

Ik zie het zo:
Het traject is Marienberg-Emmen. Je besluit om dat niet helemaal te berijden, maar je kort het traject in tot Marienberg-Emmen Zuid. Dit mag, geen enkel probleem.
Als je in de problemen komt door de “stoptreinregel” kun je dat deeltraject niet nog eens opknippen in verschillende deeltrajecten, om zo toch aan een paar kilometer te komen.
Het deeltraject blijft Marienberg-Emmen Zuid, en je moet dus een keer op alle tussengelegen stations gaan stoppen.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen Nijbroek

In beginsel gelden de trajecten van de scorekaart als uitgangsbasis, en worden deze niet geknipt in deeltrajecten. Uitzondering is als je in bijvoorbeeld Hardenberg aflegt en niet het volledige traject aflegt.

Anoniem
10 maanden geleden

Klopt het volgende?
je reist met trein 8000 van Mariënberg naar Emmen-Zuid, en met trein 3800 weer terug. Dan tellen de kilometers 2x. Komt trein 8000 (waar je in Emmen-Zuid bent uitgestapt) echter niet aan in Emmen door een defect, tellen de kilometers 1x mee.

Volgens de spelregels moet, om een traject 2x mee te laten tellen, een trein overal op dat traject gestopt zijn. De vraag is dus eigenlijk: moet de trein stoppen op elk station volgens de dienstregeling, of ook daadwerkelijk gestopt zijn.

Als dit het geval is, dan kan een geplande reis helemaal succesvol zijn verlopen, maar door een latere storing op een traject die je deels hebt afgelegd mis je wel kilometers.

Dit heeft volgens mij grote impact. Stel je wilt maarn-veenendaal centrum dubbel afleggen. Maar er is een storing waardoor de trein niet door rijd naar Rhenen. Dan kan je het traject dus maar 1x mee laten tellen. Immers leg je de reis niet af met een trein die, op het betreffende traject, overal heeft gestopt.

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Huh, dit is een nieuwe kijk op de “stoptreinregel”.
Als je trein niet verder rijdt dan Emmen Zuid dan heb je die kilometers gemaakt en je bent met trein 8000 overal gestopt tussen Marienberg en Emmen Zuid.
Trein kapot, blijft staan in Emmen Zuid, jij pakt trein 3800 naar Marienberg. Deze trein stopt onderweg niet overal, maar dat maakt voor jou niet uit, want dat heb je op de heenweg al gedaan.
Je hebt dan 1x op alle stations tussen Marienberg en Emmen Zuid gestopt en 1x niet. Precies volgens de regels. Je mag de afstand Marienberg-Emmen Zuid dan 2x meerekenen.
Dat die kapotte trein Emmen niet heeft bereikt zal jou worst wezen, want jouw traject is Marienberg-Emmen Zuid.
Ik kan de regels niet anders lezen en interpreteren dan zo. Klopt dit, Hildebrand?

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

>Henk

Voor de duidelijkheid: dit treedt alleen op als je een gedeelte van een traject aflegt.

Ik lees de stoptreinregel dat een trein overal moet stoppen op het gehele traject, ook als je maar een deel aflegt. Jij bekijkt alleen het gedeelte van wat je daadwerkelijk aflegt.

Jouw manier klinkt veel logischer bij de beschreven situatie, en ik denk ook dat de regel zo bedoeld is. Als je echter alleen het afgelegde gedeelte van een traject bekijkt, zie ik het volgende probleem:

Je kunt dan dus Mariënberg -> Hardenberg, en Hardenberg -> Mariënberg afleggen. Dit doe je beide keren met de trein die op dat traject (verderop) twee stations overslaat*. De kilometers tellen dubbel mee omdat op het afgelegde stuk geen stations worden overgeslagen.

Máár, op dezelfde manier, kun je dan Ede-Wageningen -> V’daal-de klomp -> Ede-wageningen afleggen. Hier worden ook geen stations overgeslagen. Deze kunnen echter niet dubbel meegeteld worden volgens het excel bestand.

Mijn voorstel is dus om wel naar het gehele traject te kijken, ookal leg je maar een gedeelte af. Anders zie ik geen mogelijkheid hoe je bovenstaande voorkomt. Als gekeken wordt naar geplande stops ipv daadwerkelijke stops, kun je de situatie in mijn eerdere bericht voorkomen.

Koen Nijbroek
10 maanden geleden

Nog een vraag; als je met z’n 2en hebt ingeschreven – moet je dan ook als duo finishen? In andere woorden, mag 1 van de 2 alvast vlak voor het einde de route verlaten om de auto op te pikken… zodat we niet in the middle of nowhere vast komen te zitten 😉

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen Nijbroek

Dat mag, maar zorg er wel voor dat bij eventuele selfies de persoon die de gehele rit maakt er altijd op staat. Tenminste één iemand moet de reis volledig maken. Als jullie willen is er ook één prijs.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden

Wat is precies 24 uur? Is dat van 0:00 tot 0:00 uur? Of van 0:00 uur tot 23:59 uur?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden

De opgegeven starttijd start de tijd dus als je 0:06 uur als starttijd opgeeft, gaat de tijd in om 0:06:00. Dit betekent dat je hebt tot en met 0:05 uur de volgende dag, om precies te zijn: 0:05:59.

Henk
10 maanden geleden

Komt er dit jaar weer een liveblog?

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Ja.

Alex
10 maanden geleden

Dit is vooral belangrijk voor het eind van de wedstrijd. Wat telt als ‘aangekomen’ op een station? Dat de trein gestopt is, dat de deuren zijn geopend of dat ik op het perron sta. Vooral handig om te weten als je op het eind misschien extra kilometers kan scoren en nog 6 seconden heb tot het einde

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Alex

In principe als de deuren zijn geantwoord. Als je zelf de aankomsttijd niet hard kan maken, kijken wij bij data van treinposities

Ivan
10 maanden geleden

Ik kan niet mijn scorekaart doorsturen via het gegegeven mailadres hij zegt steeds dat het niet bestaat is hiervoor een rede

Jonathan
10 maanden geleden
Antwoord aan  Ivan

Dit probleem had ik ook, waarschijnlijk heb je in de handleiding gekeken en deze e-mailadres bestaat niet. Dus moet je [email protected] gebruiken, zoals op de webpagina aangegeven.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Jonathan

Klopt. Excuses. Ik had de vraag nog niet beantwoord, maar Ivan had de weg inmiddels gevonden.

Gothicdragon
10 maanden geleden

Hoe kan ik bewijzen dat ik de geplande routes daadwerkelijk heb afgereisd?
Moet ik bij elke overstap een foto maken met mezelf met tshirt aan of zijn andere soort foto’s / bewijzen ook geldig?
En moet ik per overstap opnieuw inchecken of kan ik inchecken op start station en uitchecken op het eindstation? Ik heb dalvrij abo

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Gothicdragon

Uit de regels:
Bewijsmateriaal door foto’s
Je maakt op ieder station waar je overstapt een foto. En ook van het vertrekpunt en
eindstation. Op deze foto moet je te zien zijn met het Kilometer Kampioen T-shirt aan
en natuurlijk iets van het station. Dat mag gewoon het perron, kiosk, stationsgebouw of
een ander element op het station zijn.

Wat betreft je daluren abbo heb ik geen idee, maar volgens mij staat dat ook ergens in dit vragenhoekje.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Klopt.
Foto’s zijn voor ons voldoende. Formeel kan een conducteur moeilijk doen als je reist in de richting waar je bent ingecheckt.

Tom
10 maanden geleden

Vraag: Kan je zowel Duivendrecht – Almere CS als Amsterdam CS – Hilversum met de IC nemen? Beide lijnen kruisen namelijk bij Weesp?

Menno de Vries
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

Ja dat kan want t zijn verschillende trajecten. De eerste is amsterdam muiderpoort – Weesp en Weesp – Naarden Bussum. De tweede trein is Duivendrecht – Weesp en Weesp – Almere Poort

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Menno de Vries

Klopt, dat mag.

Tom
10 maanden geleden
Antwoord aan  Menno de Vries

Ok, je hoeft niet te stoppen in Weesp?

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

Alleen als je er tweede keer overheen wilt dan moet je 1x op alle stations van het betreffende traject gestopt zijn.

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

Nee, omdat het allemaal verschillende trajecten zijn hoef je niet te stoppen. Pas als je bijvoorbeeld later nog een keer Almere Poort-Weesp doet moet je een sprinter pakken. Je mag, mijn inziens, dus prima 1x met een intercity van Amersfoort naar Schiphol en later met een intercity van Amsterdam Centraal naar Almere, die beide Weesp passeren zonder te stoppen.

Koen
10 maanden geleden

Ha,

Als je begint of eindigt bij een deel van een “traject”, bijvoorbeeld in Assen begin je met een trein die overal stopt tot Groningen, en je neemt dan de Intercity nacht-trein van Groningen naar Schiphol, telt het stuk Assen-Groningen – wat maar een deel van een traject is – 2x? Aangezien je hier wel 1x een trein hebt die overal stopt….

Menno de Vries
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Ja dat mag wel, groningen assen telt dan twee keer

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Je moet kijken naar het traject zoals op de score-kaart. Voor Groningen-Assen is het relevante traject Groningen-Meppel.
Als je bijv. start met
Assen -> Groningen (Sprinter)
Groningen -> Zwolle (Arriva Nachttrein), dan telt die eerste voor je “trein die overal stopt”, omdat deze tussen Meppel en Groningen
(het relevante traject op de scorekaart) geen enkel station overslaat. Als deze bijv. Hoogeveen (of Meppel) had overgeslagen, maar na Assen overal zou stoppen (wat niet zo is), dan had je nog steeds pech, omdat deze op het traject Meppel-Zwolle een station overgeslagen heeft.

De regel is raar, maar dat is hoe de regel is.

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Ik zie de regel totaal andersom:
In je genoemde voorbeeld, Assen-Groningen (Sprinter) sla je geen station over. Wat die trein voor Assen doet is niet van belang want daar rijd je niet. Tussen Assen en Groningen sla je geen stations over, dus kun je op de terugweg de tussengelegen stations wel overslaan.

Stel dat de sprinter Zwolle-Groningen besluit om Meppel over te slaan, maar jij stapt in Assen pas in, dan heb je daar geen enkele last van.

Het wordt pas lastig als je aan het einde van je rit besluit om de IC van Zwolle naar Assen te nemen. Dan moet je toch nog zorgen dat je in Hoogeveen en Meppel stopt, anders heb je op het traject Meppel-Groningen en het traject Zwolle-Meppel niet op alle tussengelegen stations gestopt.
(Ook al heb je in een trein gezeten die dat wel heeft gedaan. Het gaat om jouw reis, niet om die van een trein).

Dit is hoe ik de regel interpreteer, maar er bestaat her en der nog veel verwarring. Ik hoop dat er nog echt duidelijkheid komt voor de inleverdatum, anders gaan er veel planningen in rook op, of zou er meer uit andere planningen gehaald hebben kunnen worden.

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Het gaat om het hele traject, tenzij dat teruggedraaid is weer. De enige twee logische variaties zijn hele traject, of splitsen toestaan. Anders zou je kunnen “overstappen” op dezelfde trein halverwege, of andere rariteiten.
Of, dan kan het ineens gebeuren dat meer reizen resulteert in minder kilometers en dat lijkt me echt superraar.
Mag je anders kiezen om een stukje niet mee te laten tellen? Of moet je dan maar met een bus gaan, of rennen?

LoopLegende
10 maanden geleden

Op de mail wordt het volgende gezegd over het afleggen van een deel van een traject:
Als je niet een heel traject aflegt, dan kijk je alleen naar dat deel van het traject wat je wel volledig aflegt.

Blijft de “stoptreinregel” wel gelden over het gehele traject? Óf moet, om een deeltraject 2x mee te laten tellen, de trein alleen stoppen op elk tussengelegen station van het deel. In het laatste geval kunnen trajecten die volgens het excel bestand maximaal 1x meegerekend kunnen worden, deels 2x meegerekend worden. Zoals Anoniem eerder benoemd heeft ergens hierboven.

Tim
10 maanden geleden
Antwoord aan  LoopLegende

Hi Hildebrand,

Dank voor al het organiseren en al je moeite!

Ik heb alleen een vraag na de laatste mail. Je zegt dat je niet twee keer de punten kan krijgen voor Amersfoort – Utrecht. Dit is toch niet helemaal waar? Als je de sprinter Amersfoort – Utrecht neemt mag je dan toch Den Dolder- Amersfoort (2x) en Den Dolder – Overvecht (1x) en Overvecht – Utrecht Centraal (1x) tellen.

Verder heb ik nog een vraag over dubbel tellen en deel trajecten. Is het nu zo dat als je van Zwolle naar Hardenberg gaat en dan weer terug beide keren met een sneltrein. In mijn opzicht heb je dus twee keer een trein gepakt die overal stopt op het deel dat je hebt gereden. Het is alleen dat binnen het traject Marienberg- Emmen dat geen van de treinen overal stopt. Telt Marienberg – Hardenberg dan 1 of 2 keer mee als je niet reist op Hardenberg – Emmen?

Ook vraag ik me af hoe het dan zit tussen Sittard en Maastricht. Stel voor je neemt twee keer de stoptrein dan sla je twee keer Maastricht Noord over. Betekent dit dat je voor heel sittard Maastricht 1x de punten krijgt of Voor Bunde – Sittard wel twee keer de punten?

Ben benieuwd naar je reactie!

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tim

Dit slaat ook op een vraag van mij. Stel voor je reist Eindhoven Deurne met een sprinter, vervolgens Deurne Blerick met een intercity die overal stopt en vervolgens neem je de intercity van Blerick naar Eindhoven. Dan heb je kijkende naar deeltrajecten elke keer een trein gehad die overal stopt maar je hebt niet een trein genomen die op het traject Eindhoven Blerick overal stopt. Heel verwarrend snap ik maar is wel handig als dit soort gekkigheden worden uitgespit voordat iedereen denk een andere kilometer aantal te hebben dan echt het geval is.

Menno de Vries
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het traject Eindhoven – Blerick telt 2x omdat er minstens 1x op alle tussengelegen stations is gestopt. Dat hoeft niet per se dezelfde trein te zijn.

LoopLegende
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Is dat zo Menno? Op die manier splits je het traject op, wat bij Marienberg -> Emmen niet mocht.
Ik vind de regel nog steeds onduidelijk

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het gaat om de treinen, niet om de route. Daarmee is het volgens mij inderdaad ook niet mogelijk om die route geheel twee keer te doen. Immers, het traject is niet Eindhoven-Deurne, maar Eindhoven – Blerick. En het stuk Deurne-Blerick wordt niet gedaan met een trein die op het hele stuk overal stopt.

Anders geldt Schiphol -> Amsterdam-Zuid ook tweemaal mee als tweemaal met een IC gedaan.

Menno de Vries
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tim

Hardenberg – Marienberg telt 2x. Maastricht Sittard telt maar 1x omdat er geen stoptrein op Maastricht Noord stopt richting Sittard. Zelfde probleem is er bij Maarn – Ede Wageningen

Koen
10 maanden geleden
Antwoord aan  Menno de Vries

Dat van Maastricht Noord had ik me nog niet gerealiseerd… ben blij dat in m’n nieuwe planning Maastricht er uit is.

Max
10 maanden geleden
Antwoord aan  Menno de Vries

Ja, ik heb ook een tijdje Maastricht-Noord over het hoofd gezien 🙂

LoopLegende
10 maanden geleden
Antwoord aan  Menno de Vries

Hoe is het traject Sittard – Maastricht Noord 2x af te leggen? Dit kan volgens het excelbestand

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Menno de Vries

Je hebt gelijk, dat traject is maar één keer af te leggen. Zelfde variatie als Schiphol -> Amsterdam Zuid -> Rai, maar dan stopt er niets op Maastricht Noord.

Menno de Vries
10 maanden geleden
Antwoord aan  LoopLegende

De trein hoeft alleen te stoppen op elk tussen gelegen station van het deel dat je aflegt. En het klopt dat je dat niet goed kan invullen op de scorekaart. Maar dat betekent niet dat het Niet mag.

Anoniem
10 maanden geleden

Ook een leuke is Maliebaan – Bilthoven. Er is alleen geen traject Bilthoven Overvecht of Bilthoven Den Dolder in de scorekaart. Niet dat ik die trein neem maar toch wel gek dat Den Dolder Bilthoven niet een apart traject is want dat zijn toch weer extra kilometers.

Koen
10 maanden geleden

Moet ik in de mail alleen de scorekaart zetten of ook waar ik overstap enzo?

Koen
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Je moet een scorekaart én een planning (dus idd, je overstaps en dergelijke)

Koen
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Hoe moet ik dan noteren waar ik overstap? Bestaat er ergens een bestand waar ik dat in moet zetten of moet ik gewoon in een eigen document de tijden en de overstaps enzo zetten?

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Je kunt bv. een planning maken in Excel, Word of desnoods een handgeschreven briefje.

Koen
10 maanden geleden

Voor iedereen die lekker gezellig wilt kletsen over de Kilometerkampioen, we hebben een onofficiele groep 🙂

https://www.facebook.com/groups/2413905692122368

Koen
10 maanden geleden

Ik heb bij het inschrijven ingevuld dat ik een eigen kaartje meeneem, maar kan ik dat nog veranderen en tegen een extra betaling een kaartje van treinreiziger krijgen?

Sven
10 maanden geleden

Voor de zekerheid. Ik wil graag weten of ik het kilometersysteem goed begrijp. Als ik onderstaande route neem:

Utrecht CS – Amsterdam CS
Amsterdam CS – Amersfoort CS

Dan wordt het toch als volgt gerekend?:

Utrecht CS – Amsterdam CS
Amsterdam Muiderpoort – Amersfoort CS

Henk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Sven

Dat ligt eraan.
Als je beide trajecten met een IC doet wel. Als een van beiden met een sprinter is dan tellen beide trajecten volledig mee.

Sven
10 maanden geleden
Antwoord aan  Sven

Beide trajecten zullen inderdaad op basis van een IC trein zijn, is dan de onderstaande berekening juist?
IC Utrecht CS – Amsterdam CS
IC Amsterdam CS – Amersfoort CS

Dan wordt het toch als volgt gerekend?:

Utrecht CS – Amsterdam CS
Amsterdam Muiderpoort – Amersfoort CS

Koen
10 maanden geleden
Antwoord aan  Sven

Correct, een betere definitie zou zijn:

Utrecht Centraal – Breukelen
Breukelen – Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Bijlmer Arena – Duivendrecht
Duivendrecht – Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Muiderpoort – Amsterdam Centraal
Amstersterdam Centraal – Amsterdam Muiderpoort (telt niet nog een keer)
Amsterdam Muiderpoort – Weesp
Weesp – Hilversum
Hilversum – Baarn
Baarn – Amersfoort

Koen
10 maanden geleden

Toch weer een vraag die omhoog komt… mag je Eindhoven-Roermond 2x laten tellen?

Er is een Sprinter Eindhoven > < Roermond. Je stopt daarmee wél 1x op alle stations aan de route, maar je neemt niet 1 trein die op álle stations aan de route stopt – immers de sprinter komt niet in Roermond.

Wie o wie..

Koen
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Die vraag ging niet helemaal goed, bij deze opnieuw:

Er is een Sprinter Eindhoven / Weert en een Intercity Eindhoven / Roermond. Je stopt daarmee wél 1x op alle stations aan de route, maar je neemt niet 1 trein die op álle stations aan de route stopt – immers de sprinter komt niet in Roermond.

Koen
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

In de scorekaart staat dat dit traject 2x mee kan tellen; dus ik neem aan dat mijn redenatie dan klopt.

Alex
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Je mag het twee keer meetellen, mits je minimaal 1x de sprinter neemt en dan overstapt in Weert op de intercity.
Wat ook mag, denk ik, is het traject alleen 2x meetellen tussen Roermond en Weert. Je moet dan zelf aangeven hoeveel kilometers je dan maakt op de scorekaart

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Door de beperking in aantal replies op dit bericht, eigenlijk reactie op Alex.
Als je de intercity heen en terug neemt, dan mag je weert-roermond níét twee keer tellen. Dit is hetzelfde als bij Schiphol -> Rai met het stuk tot Zuid.

Menno de Vries
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Op het traject Roermond Eindhoven stop je minimaal 1x op alle tussengelegen stations, dus dan telt ie 2x. T hoeft niet in dezelfde trein te zijn. Dat kan niet eens op dit traject

Danae
10 maanden geleden
Antwoord aan  Koen

Ik heb hierover ook met Hildebrand contact gehad over hetzelfde traject.

Mijn vraag:

Laat ik het met het traject Eindhoven – Roermond dan proberen te verduidelijken. Tussen Weert en Roermond zitten namelijk geen tussenstations. Wat geldt er dan in de volgende gevallen?

1. IC Wt – Rm, daarna IC Rm – Wt. Dit is duidelijk, telt 2x omdat je minimaal 1x (namelijk 2x) op alle stations op het deeltraject stopt. Alleen de kilometers tussen Wt en Rm tellen dan mee.

2. IC Ehv – Rm, daarna IC Rm – Wt, daarna ST Wt – Ehv. Zou in principe ook 2x moeten meetellen omdat je eerst de IC neemt die niet overal stopt, en dan op de twee deeltrajecten treinen neemt die wel overal stoppen.

3. IC Ehv – Rm, daarna IC Rm – Wt, daarna terug naar Rm. Hier zit voor mij de onduidelijkheid in. Telt het hele traject Ehv – Rm nu maar 1x mee, of telt het deel tussen Wt en Rm wel 2x, omdat je tussen Rm en Wt overal stopt?

Antwoord van Hildebrand:

We kijken naar trajecten op de scorekaart. Dan is het traject idd Eindhoven – Roermond (en niet Eindhoven – Weert en Weert – Roermond). Dit betekent dat als je Eindhoven – Roermond dubbel wil laten tellen, je vanaf Weert de stoptrein moet nemen. Als je 2x een IC neemt tussen Eindhoven – Roermond tellen de kilometers dus niet dubbel. Dus:

2. KLOPT

3. Nee, 1x, omdat je het hele traject 2x aflegt en geen één keer overal stopt.

N.
10 maanden geleden
Antwoord aan  Danae

Oh, dit is anders dan het reglement.
Nu snap ik hem niet meer.

“Elk traject telt maximaal 2x mee, mits het traject één keer is afgelegd met een
trein die op het betreffende traject op elk station heeft gestopt. Dit mag ook een
Intercity zijn die op betreffend traject overal heeft gestopt. Leg je een traject
vaker af? Dan tellen die afgelegde kilometers niet mee.”
^ Dit zegt toch duidelijk dat het niet met twee treinen mag?
Ik denk dat dit zou moeten zijn : 2x Weert-Eindhoven, 1x Weert-Roermond.
Immers, Weert is geen eindpunt van een traject, en de IC slaat verderop op het traject stations over.

Ik zou het heel vaag vinden als dit weer wel mag, maar een deeltraject dubbel doen weer niet.
Voorbeeld wat ik vaag vind:
Lelystad -> Schiphol (IC) overstap
Schiphol -> Amsterdam Zuid (IC) overstap
Amsterdam Zuid -> Bijlmer Arena (IC).
Maakt het reizen van dat laatste stuk dan dat je kilometer afstand ineens weer terugloopt (ivm passeren van RAI zonder stoppen)?

Het fundamentele probleem is eigenlijk dat de trajecten niet echt logisch uitkomen. Maastricht Noord ligt volgens NS bijv. helemaal niet tussen Maastricht en Sittard. Voor beide interpretaties valt wat te zeggen, maar met de huidige regels is dat wel lastig. De “stoptreinregel” is, denk ik, een stukje complexer qua uitvoer dan vooraf door de organisatie gedacht :).

LoopLegende
10 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Ik snap hem ook niet meer. Ik hoop dat het Hildebrand lukt om een duidelijke definitie te vinden voor de “stoptreinregel”. Als ik de reacties hier doorlees zie ik dat iedereen de regel op zijn eigen manier interpreteert, wat verschillende kmters oplevert.

Het zou ook goed zijn om in de spelregels op te nemen welke stations op welke trajecten liggen, om zo één interpretatie van maastricht noord vast te leggen.

Anoniem
10 maanden geleden

Kan ik nog een 1e klas dagkaart die bij het aanmelden werd aangeboden kopen?

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Aanvulling op deze vraag: ik heb bij het aanmelden gekozen dat ik een eigen kaartje meeneem, maar ik heb toch liever een 1e klas dagkaart die als andere optie werd aangeboden. Kan ik tegen een eventuele extra betaling alsnog krijgen?

Milco
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er waren meer aanmeldingen dan dagkaarten, dus ik ga er echt wel vanuit dat alle dagkaarten al zijn vergeven…

Alex
10 maanden geleden

Hallo!
Ik ga op mijn planning via Maastricht (ja, misschien niet het beste, maar wel leuk), alleen lijkt het dat het traject Maastricht Noord – Sittard maar 1x kan worden gedaan, omdat geen trein tussen Maastricht en Sittard op Maastricht Noord stopt. Dit is dezelfde situatie als tussen Amersfoort en Apeldoorn met Hoevelaken, maar dit staat niet op de scorekaart.
Ik kon het ook direct naar de organisatie mailen, maar ik plaats deze reactie om de organisatie EN idioten, zoals ik, te laten weten 🙂

Koen
10 maanden geleden
Antwoord aan  Alex

Zie hierboven, het antwoord staat er al

Anoniem
10 maanden geleden

Ik ben voornemens om mijn opgestuurde planning nog iets aan te passen, moet ik het formulier dan ook opnieuw invullen of volstaat een mail?