fbpx

Keolis (D) laat Flirt-treinen onderzoeken. Treinuitval Hengelo – Bielefeld

Dinsdagavond heeft Keolis Deutschland met onmiddellijke ingang alle treinstellen van het type Flirt3 uit dienst genomen. Vanwege een veiligheidsincident zijn alle treinstellen voor onderzoek naar de werkplaats in Münster en Hamm-Heessen gebracht. Door het incident rijden er geen treinen tussen Hengelo en Bad Bentheim.

Uit dienst

“Achtergrond is schade aan een kabelverbinding van een batterijnetwerk, waarbij risico op smoor- en brandschade zou kunnen ontstaan”, zegt Christian Bischoff, hoofd Vlootmanagement van Keolis. Het betreft de in totaal vijf nieuwe treinstellen van het Hellweg netwerk evenals de acht Flirt-treinstellen van het Teutoburger-Wald netwerk. De ingezette treinstellen worden in Rheine en Münster uit de dienst genomen. In aansluiting daarop worden deze naar de werkplaatsen in Münster en Hamm-Heessen gebracht.

Tot 3 februari

Het uit de dienst nemen van de treinstellen leidt er vanavond reeds toe dat treinen in kleinere samenstellingen rijden of in bepaalde gevallen uitvallen. In totaal moeten 11 van de 13 treinstellen naar de werkplaats worden gebracht. Samen met de treinfabrikant Stadler, welke onmiddellijk personeel voor een veiligheidsonderzoek beschikbaar heeft gesteld, worden alle onderzoeken en daar mogelijk uit ontstane reparaties, naar verwachting zondag 3 februari afgerond. Zijn de treinstellen onderzocht en in orde bevonden, dan worden deze successievelijk weer in de treindienst ingezet.

Treinuitval

Keolis zegt in een persbericht het ten zeerste te betreuren dat er vanaf vanavond capaciteitsafwijkingen en treinuitval optreden op de lijnen RB 50, RB 61 en RB 65/66. Volgens de NS Reisinformatie rijden er geen treinen tussen Hengelo en Bad Bentheim als gevolg van een defecte bovenleiding. Waarschijnlijk is die informatie niet terecht, want volgens de actuele vertrektijden rijden de internationale treinen Amsterdam – Hannover – Berlijn wel. Keolis zet tussen Hengelo en Bad Bentheim bussen in.

Onbetrouwbaar

De treindienst Hengelo – Bad Bentheim – Osnabrück – Bielefeld is zeer onbetrouwbaar. Deze treindienst, ook wel aangeduid met RB 61, heeft de afgelopen 12 maanden een gemiddelde uitval van maar liefst 17,6%. Zo viel in december 24% van de ritten uit. In januari staat de teller op 17% (exclusief vandaag).

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
5 jaren geleden

“waarbij risico op smoor- en brandschade”

Wat is smoorschade?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Goede vraag, citaat komt uit een persbericht. Ik ga morgen achteraan.

Jan
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Smoorschade kan van alles zijn. Waarschijnlijk worden enkele kabels of stekkers te warm. Daardoor kunnen ze vervormen, kan de isolatie smelten, is de weerstand te groot, of ze kunnen schade aanbrengen aan de omgeving waarin ze zich bevinden. In ieder geval is het niet goed en het kan behoorlijk gevaarlijk zijn.

Wouter
5 jaren geleden

Hopelijk vinden ze ook de oorzaak van de problemen met het omschakelen van stroomsysteem. Dan kunnen de treinen eindelijk normaal rijden.

hanzeboog2012
5 jaren geleden

Flirt is een beproefde trein. En het omschakelen is tussen Arnhem – Emmerich geen probleem meer. En dan te bedenken dat de Abellio Flirt tussen Arnhem – Emmerich zelfs drie keer moeten omschakelen. In plaats van twee tussen Emmerich – Hengelo.

Dus wat is het verschil tussen de Abellio Flirt en Keolis Flirt? Hier lees je over smoorschade. Vreemd dat bij de ene Flirt wel regelmatig problemen. En bij de andere amper. Is de Keolis Flirt voldoende getest voordat het werd toegelaten (IL&T) en in gebruik ging?

Arjan
5 jaren geleden

Hildebrand, in de laatste regel staat: “In november staat de teller op 17% (exclusief vandaag).” Volgens mij moet daar iets anders staan, aangezien het vandaag geen november is.

Nico Kwant
5 jaren geleden

Er rijden minder treinen tussen Hengelo en Bad Bentheim. Die Flirt3 stellen worden nagekeken voordat ze misschien in brand gaan vliegen. De IC naar Berlijn en Amsterdam rijdt gewoon.

Henk
5 jaren geleden

Mooi man, al die uit de grond gestampte treindiensten. Lekker overzichtelijk ook voor de reiziger met al die verschillende vervoerders en kaartsoorten. En beter en goedkoper wordt ook allerminst. Gewoon lekker doorgaan met die waanzin die marktwerking heet.

Henk P.
5 jaren geleden

Maanden geleden was er het gerucht dat in de aan de Keolis geleverde Flirts bepaalde electrische onderdelen van Chinese makelij zouden zitten, dit in tegenstelling tot de Flirts van Abellio.