fbpx

Stadler presenteert intercity FLIRT voor Noorwegen

Tijdens InnoTrans 2010 heeft Stadler een intercity versie van de FLIRT gepresenteerd. De nieuwe FLIRT zal geleverd worden aan de Noorse Spoorwegen (NSB). Het is voor het eerst dat Stadler een FLIRT versie maakt die geschikt zal zijn voor snelheden tot 200 kilometer per uur.

De Noorse Spoorwegen hebben in 2008 50 FLIRTs treinen bij Stadler besteld. Het type FLIRT leverde Stadler het eerst in 2004 aan de Zwitserse Spoorwegen. Inmiddels heeft de SBB ruim 100 FLIRT treinstellen en bestelde ook spoorwegmaatschappijen in andere landen (Polen, Duisland, Tjechie, Hongarije, Algerije, Italie, Wit Rusland en Finland) de treinstellen. In totaal Stadler 618 FLIRT treinen verkocht.

Meestal wordt de FLIRT als regionale trein ingezet, maar in Noorwegen zal een deel van de treinen ook ingezet gaan worden als intercity. 26 treinstellen zullen in Noorwegen in lokaal en regionaal verkeer worden ingezet en 24 treinstellen zullen bestemd zijn voor langere afstanden. Beide treinseries zullen 5 delig zijn.

Het is voor de Noorse spoorwegen NSB een flinke opdracht. Het gaat om de grootste vernieuwing van materieel uit de geschiedenis van de NSB, meldt Stadler. De NSB heeft ook nog een optie om nog eens 100 FLIRT treinen bij te bestellen.

De NSB is blij dat nu de eerste FLIRT treinstel, 24 maanden na de opdracht, uit de fabriek rolt. De treinen zullen geschikt zijn voor het Noorse weer. Zo moeten de treinen tegen temperaturen van min 40 graden kunnen. Ook zijn de nieuwe treinen geschikt voor hoge snelheden, tot 200 kilometer per uur.