fbpx

Kabinet stimuleerde loonsverhoging NS

14 sep 2022 10:14

Leden van het kabinet hebben de NS-directie ten tijde van de spoorstakingen overgehaald om zich royaler op te stellen in onderhandelingen met de vakbonden. Dat heeft minister Sigrid Kaag van Financiën eerder deze week gezegd in de Tweede Kamer, weet het Financiële Dagblad.

Royale cao

“De staatssecretaris van I&W (Vivianne Heijnen) en ik hebben met de NS gesproken en gezegd: het gaat nu niet om het rendement. Heb het op orde. Voer de onderhandelingen op een nette manier als werkgever. En los het personeelstekort op, nu en in de toekomst” citeert de krant Kaag. Ze wijst erop dat het spoorbedrijf een publiek belang dient.

Na de opmerkingen van het kabinet kwam NS met een nieuw loonbod. Uiteindelijk zijn de vakbonden en het spoorbedrijf er samen uit gekomen. Het personeel gaat in 1,5 jaar gemiddeld negen procent meer verdienen. Volgens het Financiële Dagblad is het daarmee één van de royaalste cao’s van het land.

Dividend

De keuze van het kabinet om NS een zetje te geven richting een duurdere cao kan negatieve consequenties hebben voor het rijk. Normaal gaat een derde van de winst van NS als dividend terug naar de schatkist. Door de nieuwe cao stijgen de loonkosten met tientallen miljoenen per jaar. Dat kan dus impact hebben op de winst van NS.

0 0 stemmen
Artikel waardering
61 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Zev
1 jaar geleden

De NS had in 1994 nooit geprivatiseerd moeten worden onder Rob deb Besten die eerder een topfunctie bij Schiphol had. Voor alle ellende sindsdien werd veelvuldig gewaarschuwd maar Den Haag was doof en blind. Nu dit weer.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Zev

Zucht, de bekende onzin. NS is helemaal niet geprivatiseerd, het is nog steeds 100% eigendom van de staat.

Wesley
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Beste mensen,

Ns n.v is 100% aandelen van de staat. MAAR Ns reizigers b.v is geprivatiseerd en de conducteurs en machinisten werken voor de b.v. Dus jullie hebben het allemaal fout.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wesley

Privatiseren betekent dat een private partij de eigenaar is, de rechtsvorm is verder totaal niet relevant. En NS is dus nog steeds eigendom van de staat.

FyraFlop34
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

NS is niet geprivatiseerd, wel gesplitst. Privatiseren was wel de bedoeling oorspronkelijk, gelukkig last minute alsnog tegengehouden. Het verklaart ook waarom NS alle ook maar een beetje winstgevende taken (Intercities, stations…) heeft gekregen terwijl ProRail alles wat geld kost kreeg. Kwestie van het bedrijf aantrekkelijker maken op de beurs.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Zev

Beste Zev, kun je s.v.p. stoppen dit soort keiharde onwaarheden te verkondigen.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Wat is dan de keiharde waarheid? (of bestaat die in de 21e eeuw niet meer)

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Zev

Blijven volharden in dit soort leugens?

Brabo
1 jaar geleden

“Normaal gaat een derde van de winst van NS als dividend terug naar de schatkist.”.

Wel komend jaar komt er een verlies van honderden miljoenen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

In verwacht dat het verlies operationeel al een heel stuk richting het miljard gaat. Daar komen nog de verliezen uit het afstoten van activiteiten in het buitenland bij. Dat kon wel eens een recordverlies worden. De houding van Kaag en de staatssecretaris kan alleen gezien worden als een voorbode voor staatssteun. Of zullen ze echt niet door hebben hoe slecht NS ervoor staat en komt een miljardenverlies straks als een onaangename verrassing?

NS heeft nu direct meer goedbetalende reizigers nodig, maar de stand van zaken op het spoor is nou niet bepaald een charmeoffensief. Voor mensen die in coronatijd voor de auto hebben gekozen, is er (behalve de benzineprijzen) geen enkele prikkel om weer met de trein te gaan. Zeker niet als het gaat om betrouwbaarheid en/of comfort.

Tim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik vrees dat Kaag de financiële bui bij NS niet ziet hangen en denkt dat het allemaal wel intern wordt opgevangen. Het komt allemaal uiterst naïef over.

FyraFlop34
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hoe kom je op dat miljard?
Jaarlijks zou de nieuwe CAO iets van 400 miljoen meer kosten, maar hij gaat pas halverwege het jaar in. Hoe kom je dan op een operationeel verlies van 800 miljoen?
Hoeveel van de reizigers waren teruggekeerd? 70-80%? Kom nou, van een bedrijf met honderden miljoenen winst dat 30% minder klanten heeft ga je niet zomaar naar een operationeel verlies van 800 miljoen. De internationale afstoting lijkt verder redelijk netjes te verlopen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Je vergeet dat er dit jaar nog 900 miljoen coronasteun is, die vervalt eind dit jaar.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Plus dat de winst dit jaar voornamelijk komt door een correctie op de eerdere afschrijvingen op de Britse concessies. Dat levert in 2022 een boekwinst van honderden miljoenen maar dat is uiteraard eenmalig.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

In bedoel het operationele verlies in 2023. Dit jaar verwacht ik dat ze uitkomen rond een kleine min van enkele tientallen miljoenen. Er zou dit jaar een winst van ongeveer 240 miljoen worden gemaakt, op basis van het halve miljard staatssteun. Die winst gaat vrijwel geheel verloren aan de verbeterde CAO. Dan komen we bij het tegenvallende aantal reizigers. September is hierin de belangrijkste maand en nu lijkt het erop dat er 23% minder reizigers zijn. Anders dan jij denkt, is dat rampzalig veel. Zeker gezien het feit dat dit voornamelijk forenzen lijken te zijn. Het kwart best betalende klanten is dus uit de portefeuille verdwenen en komt waarschijnlijk niet terug. Op basis van die extra tegenvaller, verwacht ik nog enkele tientallen miljoenen extra verlies.

In de basis zal 2023 ongeveer gelijk verlopen, maar dan zonder het halve miljard steun van de staat, en met aanzeinlijk hogere loonkosten. Dan ga je zoals ik zei hard richting het miljard. Ik heb er zelf laatst wat aan zitten rekenen op basis van de jaarverslagen en toen kwam ik uit tussen de 750 en 940 miljoen.

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

“De houding van Kaag en de staatssecretaris kan alleen gezien worden als een voorbode voor staatssteun. ”

Juridisch gezien is dit echter al het bewijs van staatsteun.

De aanwijzing ‘los dit zus en zo op’ impliceert immers dat de overheid back-up geeft (bijv concessie niet uit handen zal nemen in de toekomst).

Private OV-bedrijven kunnen al gaan procederen.
Is ook slim dit te doen want zal gevecht van lange adem zijn voordat ooit doordringt in Dan Haag
De Urgenda-uitspraken van de hoogste rechter waren ook een complete shock voor Den Haag.

Ministers en overheid zijn zich nul bewust van dat NS nu wellicht wel “goed werkgeverschap” toont, maar het een bedrijf is wat helemaal geen “goed product, nu en in de toekomst” heeft. Het leeft van obstructie.

De goedbedoelde staatsteun zit in een bodemloze put.
Deel van het gebed zonder end.

Karel Geerts
1 jaar geleden

De politici lijken de rampzalige financiële gevolgen van dit akkoord echt niet door te hebben, noch de minister, noch de staatssecretaris noch de Tweede Kamer.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Beste stuurlui staan aan wal. U valt daar onder?

Jantje
1 jaar geleden

Een aantal onwaarheden re heetten.
1. NS is een private NV met 1 aandeelhouder zijnde het Ministerie van Financien. De bedrijfsvoering vind zonder overheidsbemoeienis plaats en dus is NS een private onderneming. Net als bij alle private bedrijven heeft de aandeelhouder invloed en krijgt deze dividend.
2. NS heeft gewoon winst gemaakt en de financiële situatie wordt bewust slechter voorgesteld dan deze is. De belangrijkste winstfactor van NS is NS Vastgoed.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jantje

Hou je je nou van de domme?

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jantje

Dus als de minister en staatssecretaris zich met de geldende CAO bemoeien, dan is dat geen overheidsbemoeienis?

Realisme graag
1 jaar geleden

“private NV met 1 aandeelhouder zijnde het Ministerie van Financiën”

Privaat betekent juist dat de staat geen eigenaar is.

CK
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Het is een privaatrechtelijke naamloze vennootschap met 100% van de aandelen in handen van de Staat. Dat was het voor de verzelfstandiging ook, overigens.

Martinistadjer
1 jaar geleden

En heeft de staatssecretaris ook aan de regionale vervoerders gedacht? Voor hen is het onmogelijk om de lonen zo royaal te verhogen en dat betekent dat veel personeelsleden de overstap naar NS gaan maken. En dat houdt weer in dat de regionale vervoerders in de dienstregeling moeten snijden wegens personeelstekort met als gevolg dikke boetes van de concessieverleners.
De door de regionale overheden en vervoerders uit het slop gehaalde lijnen worden hierdoor het kind van de rekening.

Karel Geerts
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Te voorbarig, voorlopig krijgt ook NS niets van de staat.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden

Mooi dat ze er een mouw aangepast hebben. De betrokken ministeries en NS zijn eruit gekomen. Onder druk wordt alles vloeibaar.

En nu weer snel aan het werk. Want het aantal NS medewerkers staat nog niet in verhouding met het aantal treinreizigers.

En dat is te merken aan de volle treinen. Het personeelstekort moet zo snel mogelijk minder worden.

Eef
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Ik denk dat je niet door hebt wat voor financieel debacle dit wordt

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Eef

Linksom of rechtsom kost alles geld. Wat hadden ze dan moeten doen? Op dezelfde manier aanmodderen? Met flinke ziekteverzuim omdat NS Reizigers personeel last hadden van werkdruk. Ze werken héél onregelmatig. Dat reizigers conducteurs met hun smartphone bezig zien is een momentopname.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Ja, alles kost geld. In dit geval kost het geld dat er niet is en niet komt. De financiële situatie is onhoudbaar. Daarover je schouders ophalen, is ongeveer hetzelfde als je handen voor je ogen doen en dan hopen dat het vanzelf weggaat.

Op sommige standplaatsen ontstonden in de aanloop naar de stakingen ziektepercentages van 25%. Denken dat dat door werkdruk komt, is gewoon stupide. Die mensen zijn gewoon aan het muiten.

De momenten dat reizigers conducteurs bezig zien met hun mobiele telefoon zijn inderdaad momentopnames. Hele lange momenten, dat wel. Of korte momenten, als de conducteur onderweg is naar een lege cabine om zichzelf op te sluiten. Het is volstrekt absurd om te geloven dat conducteurs een zware baan hebben. De gemiddelde conducteur loopt de kantjes er vanaf. Ze zijn nog te beroerd om te doen alsof dat anders is.

Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Alles kost geld, maar je kunt geen geld uitgeven dat er niet is. Roepen dat er maar geld moet zijn lost dat probleem niet op.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Vindt het voorbarig om de gemiddelde conducteur weg te zetten dat ze de kantjes aflopen. Want dan moet ik in hun werk kunnen kijken.

En waarom zal een gemiddelde ziekenhuis medewerker wel gezien worden als een hardwerkende medewerker? Zomaar een voorbeeld. Werkt ook onregelmatig. Alleen zie je die voortdurend werken.

Maar of dat nou inhoudt dat conducteurs minder hard werken dan ziekenhuis medewerkers?

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

@Hanzeboog “Vindt het voorbarig om de gemiddelde conducteur weg te zetten dat ze de kantjes aflopen. Want dan moet ik in hun werk kunnen kijken.”

Wat jij doet is je hand voor je ogen doen.

Uit mijn waarneming heb ik in ongeveer 2,5% van mijn reizen (1 op de 40) een conducteur langs zien komen in de trein.
Driekwart van die 2% liep hij/zij vriendelijk langs zonder te controleren, slechts in een kwart van de gevallen werd de OV-chipkaart gecontroleerd.
Mijn gemiddelde NS-reis duurt 40 minuten.

Ik wordt 5x zo vaak gecontroleerd in conducteur-loze treinen van Connexxion (valleilijn) door – minstens zo vriendelijke – vliegend controleteams.
En dat tijdens een reis van 15 minuten.

Alle conducteurs zijn lieve mensen met hele goede bedoelingen. Dat zie ik gewoon.
Echter zit er zoveel tussen de oren dat slechts een miniem aantal in staat is tot ‘werken terwijl je werkt’.

Het is pijnlijk omdat het een teken van lijden is. De conducteurs hebben het zwaar. Dat zeggen ze zelf ook.

Ze zouden wellicht medicatie moeten proberen, angstremmers of pepmiddelen zodat ze door een trein durven te lopen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

@Hanzeboog. Op basis van een vorig topic, zijn het volgens jou alleen populisten die vinden dat conducteurs geen bal uitvoeren. Nu ineens vindt je het ‘voorbarig’ (ten opzichte van wat?) om te concluderen dat conducteurs er de kantjes aflopen. Dus omdat jij nog steeds niet in staat bent een conclusie te trekken, zijn degenen die dat al wel kunnen populisten? Het lijkt me lastig leven, als je niet in staat bent te begrijpen wat er recht voor je ogen gebeurt.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Annemiek & Johan:

Beoordelen van conducteur kun je pas als je zijn werk zelf hebt gedaan. Beoordelen van conducteur terwijl je alleen in de trein is meer een vooroordeel.

En waarom gebeurt bij conducteurs van NS? Heb je die vraag zelf wel eens gesteld? Lees dat andere medewerkers van andere vervoersbedrijven het altijd beter doen. Kortom elke Keolis medewerker presteert beter als een NS medewerker. Dat is simpel te weg te kort door de bocht.

Stigmatiseren is schadelijk. En kan zeker leiden tot meer spanning bij NS medewerkers. Want elkaar napraten terwijl het niet op feiten berust is stemmingmakerij.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Ik hoop dat je begrijpt dat het vreemd gewauwel is dat je typt. Belachelijke onnozele flauwekul.

Edwin de Hond
1 jaar geleden

Bijzondere redenering van Mevr. Kaag. NS leid miljoenenverlies dus kan er nooit sprake zijn van dividend uitkering. NS krijgt Corona steun vanwege de verliezen. Ik heb al om opheldering gevraagd omdat NS deze ( nogmaals ) onzinnige loonsverhoging NIET kan financieren of het NS management heeft NIET de juiste financiële gegevens verstrekt en dat zou zeer ernstig zijn ( zelfs strafbaar )

Realist
1 jaar geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

Ik vrees dat Mw Kaag helemaal niet door heeft dat er komend jaar een enorm verlies komt.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realist

Met de bemoeizucht van de overheid aangaande de loonsonderhandelingen is de overheid nu wel mede eigenaar geworden van het probleem en dus ook medeverantwoordelijk als de NS niet meer aan hun financiële verplichtingen kan voldoen. Ik denk als de nieuwe tarieven EN de uitkleding van het OV bekend worden dat er zoveel klachten / onrust ontstaat bij de reizigers dat de overheid sowieso linksom of rechtsom moet ingrijpen om te voorkomen dat het OV helemaal iets wordt van het verleden.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat wordt onbetaalbaar omdat dan ook de rest van het OV op de stoep gevolgd door de hele riedel van ambtenaren, politie, zorg, onderwijs, horeca, middenstand etc. Dus de hand zal op de knip worden gehouden, hooguit zal er wat specifieks worden gedaan bijv. via de infraheffing wat dan deels bij ProRail kan worden weggehaald. De rest van het probleem zal NS in eigen huis moeten oplossen.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Gezien het sterk gedaalde vervoer lijkt inderdaad het meest logische om een deel van het budget bij ProRail weg te halen en dat te gebruiken voor een verlaging van de infraheffing. Veel projecten van ProRail zijn gebaseerd op totaal achterhaalde groeicijfers.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

NS staat zo goed als schaakmat: Zelf zal het (door het wegblijven van reizigers en de explosief stijgende loonkosten) niet in staat zijn de financiën op orde te krijgen middels de normale exploitatie. Dus zal er vroeg of laat staatssteun noodzakelijk zijn. Maar zodra er extra overheidssteun naar NS gaat, betekent dat het einde van het onderhands aanbesteden van de exploitatie van het hoofdrailnet, waardoor de deur wagenwijd open wordt gezet voor andere partijen, die per definitie in staat zijn doelmatiger te werken dan NS.

Hoe je het ook bekijkt, is het schouderklopje dat ze zichzelf hier uitdeelt totaal ongepast en onhandig. Zou ze werkelijk denken dat middels een CAO alle problemen bij NS zijn opgelost? Het is pas het begin van de ellende. Uitsluitend doordat Kaag haar mond niet kon houden, wacht er straks een financieel debacle voor de staat. Wie zijn toch die mensen die daarop stemmen?

Los daarvan vraag ik mij af wat NS allemaal heeft gedaan om de forenzen (de best betalende vaste klanten) terug in de trein te krijgen. Ik zie hierin totaal geen activiteit, behalve wat reclamespotjes. Wat NS de afgelopen maanden heeft gepresteerd ten opzichte van de forenzen die nog gebruik maken van de trein, is abominabel en eerder anti reclame. NS lijkt het niets te kunnen schelen of zij nog met de trein reizen. ‘Liever niet’, lijkt de boodschap.

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@ Annemieke: De NS heeft alleen maar haar portfolio uitgekleed. Je kan kiezen uit NS-Flex of een los kaartje. Ik ga nu wisselend 3-5 dagen per week naar kantoor, maar daarvoor is er geen gunstig tarief beschikbaar.

2N2
1 jaar geleden

Meest waarschijnlijk is dat NS op de been wordt gehouden tot het einde van de lopende concessie eind 2025. Er is nog tijd om een aanbesteding te starten voor de concessie voor de periode daarna. Hopelijk onderverdeeld in een paar overzichtelijke regio’s met partijen als Arriva, MTR en Keolis. Die zullen waarschijnlijk efficiënter werken en niet zo veel personeel nodig hebben als NS. Maar goed, VVCM leden zijn daar natuurlijk ook niet welkom vanwege bewezen klantonvriendelijke instelling.

G. van der Zwaag
1 jaar geleden

Verbazingwekkend, dat zoveel mensen een mening hebben over NS. Welke is de juiste? Het ziet er allemaal vrij somber uit als ik de commentatoren hier mag geloven.

SPOORFAN

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

De situatie rond de NS is een schoolvoorbeeld van de laatste stuiptrekkingen van de neoliberale marktwerking, net als op veel andere terreinen.

Het openbaar vervoer is een basisvoorziening waarvoor de overheid verantwoordelijk is en ook moet zijn. Moet een basisvoorziening winstgevend zijn? Natuurlijk niet!

Onherroepelijk dringt zich de vergelijking op met de REGIONALE vervoerders. Van het zelfde laken een pak! Moet het regionale bus – en treinvervoer in Nederland winstgevend zijn?
Natuurlijk niet!

Volgens mij moeten de regionale ov – concessieverleners (met uitzondering van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en – voor een gedeelte Utrecht – de provinciale overheden) zich eens flink achter de oren krabben en eindelijk eens flink gaan investeren in het regionale busvervoer – inclusief in het personeel – binnen hun eigen provinciegrenzen! En dit met een duidelijke reden: het stoppen van de afbraak van het openbaar vervoer!

Bovendien: ov reizigers BETALEN voor hun reis van A naar B via hun ov chipkaart, hun abonnement, hun los (peperduur)vervoersbewijs.

De NS is inderdaad een 100% staatsbedrijf, maar ook de grootste vervoerder van Nederland.
De regionale vervoerders zijn per definitie kleine spelers in het Nederlandse vervoer en dus – ook per definitie – “trendvolgers”!

Het is onvermijdelijk, dat de regionale
vervoerders de “trend” in het conflict tussen de NS en de vakbonden volgen, namelijk ingaan op de eisen van de werknemers.

Ondertussen slaat Nederland een modderfiguur met het openbaar vervoer in vergelijking met andere EU-landen (Duitsland, Spanje, Italië, Luxemburg, Portugal, Griekenland). Ik wijs op de voordelige treinacties in juni, juli en augustus in Duitsland en “as we speak” in Spanje.

Ik spreek ook uit eigen ervaring dit jaar in Portugal, Italië, Griekenland en ook Spanje en dan heb ik het óók over het lokale en regionale busvervoer.
Nederland een gaaf land? In ieder geval niet wat het openbaar vervoer betreft!
(Voorbeeld: In Cádiz in Spanje stond op de display in bus waarin ik zat: “Wij zijn blij, dat u met het openbaar vervoer reist”. Een schril contrast met het commentaar van een buschauffeur van Hermes in mijn woonplaats Helmond: “Je moet blij zijn, dat ik rij”.

Maar de regionale vervoerders maken zelf WEL deel uit van buitenlandse staatsbedrijven:
– Arriva is een onderdeel van de Deutsche Bahn (DB), Qbuzz maakt deel uit van Ferrovie dello Stato (FS) = de Italiaanse staatspoorwegmaatschappij en Hermes/Connexxion/Transdev is onderdeel van Transdev S.A = een gigantische Franse staatsmultinational.
Hoezo marktwerking?

Uit bovenstaande reacties wordt één ding duidelijk: totale verwarring over de NS als staatsbedrijf versus een geprivatiseerd bedrijf.
Wie o wie kan “licht in de duisternis” scheppen en – niet onbelangrijk in deze discussie – de consequenties?
– De Autoriteit Consument en Markt (ACM)?
– De Tweede Kamer?
– De staatssecretaris belast met Infrastructuur?
– De minister van Financiën? (Mevrouw Sigrid KAAG wijst erop dat het spoorbedrijf een publiek belang dient).

Dezelfde vragen dringen zich ook op bij het regionale vervoer:
– Gedeputeerde Staten (GS) van de diverse provinciale ov – concessieverleners?
– De gedeputeerden belast met mobiliteit?,
– Provinciale Staten van de provincies?

Toevallig vandaag is er een landelijke actie – c.q. stakingsdag in het streekvervoer.
Ik wens de actievoerders/stakers veel succes!

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

De vergelijking met de zuidelijke landen gaat mank omdat dat stuk voor stuk landen zijn met echt veel lagere loonkosten. Juist die torenhoge loonkosten in het Nederlandse OV zijn dodelijk. Verder heeft het jaarlijks afdekken van verliezen niets met investeren te maken, dat zijn per definitie geen investeringen maar consumptieve uitgaven.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Hoge loonkosten of niet, ov dient een basisvoorziening te zijn, bestemd voor iedereen. Groot-Brittannie, Duitsland en Zwitserland hebben ook prima ov, en daar zijn de loonkosten ook hoog, zo niet nog hoger. Het gaat er gewoon om hoe je het ov praktisch en efficiënt inricht. Daar is nog een grote slag te slaan in Nederland. 8 treinen per uur hoeft niet, 2,3 of 4 is vaak ook genoeg maar zorg voor voldoende lengte en prettige aansluitingen. Het is allemaal zo onnodig ingewikkeld gemaakt wat het meteen ook weer zeer kostbaar maakt.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hoezo dient OV een basisvoorziening te zijn? Dat staat nergens in de wet. Het is aan de politiek om te beslissen of ze er wel of geen geld in willen steken. Ze kunnen ook kiezen voor de auto en de fiets.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De loonkosten in Duitsland liggen beduidend lager dan in Nederland. Daar komt bij dat de meeste treinen daar eenmansbediening hebben.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

OV is van nature arbeidsintensief en daarom moeilijk overeind te houden in hoge lonen landen. Het is niet voor niets dat er in de VS nauwelijks OV bestaat.

Als dan zoals in Nederland iedere maatregel om het wat minder arbeidsintensief te maken door bijv. automatisering wordt tegengehouden door vakbonden en personeel wordt het een lastig verhaal. De vraag is dus of het niet veel verstandiger is om in landen als Nederland volledig op particulier vervoer in te zetten.

Overigens zijn veel provincies zeer krap bij kas en hebben sowieso het geld niet voor grote extra uitgaven voor het OV.

Eef
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Het busvervoer in Nederland drijft nu al voor 60% op subsidie. Moet dat 90% of zo worden?

Peter van Lieshout
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Gevonden op internet, naar aanleiding van de woorden van de minister van Financiën:
“Mevrouw Sigrid KAAG wijst erop dat het spoorbedrijf een publiek belang dient”.
=======================================
publiek belang

publiek belang logo #11489[nederlandse politiek] Een maatschappelijk belang waarin het economische regelstelsel van de markt niet of onvoldoende kan voorzien, doordat het niet in de eerste plaats gaat om winstgevendheid, maar om algemeen nut. Denk aan openbaar vervoer, gezondheidszorg en onderwijs.
=========
Gevonden op https://www.cultureelwoordenboek.nl/nederlandse-politiek/publiek-belang. En uiteraard met dank aan het cultureel woordenboek.

Het Nederlandse openbaar vervoer is breder, veel breder dan alleen het spoorbedrijf, bijvoorbeeld het ov (= de bussen) in de “provincie”. Het probleem is dat ze daar steeds minder, nauwelijks of helemaal NIET meer rijden!

Gevolg: vervoersarmoede
Gevolg: grote groepen mensen die – vrijwillig of niet – geen auto hebben of geen rijbewijs hebben in hun mobiliteit beperkt worden en dreigen in een isolement te raken of al zijn.

Alle zogenaamde innovatieve deeloplossingen – deelfietsen, deelbakfietsen, deelscooters, deelauto’s en helemaal zelfrijdende minibusjes zoals in Helmond zijn deeloplossingen en daardoor flutoplossingen.

Bovendien: Wat kan een rollator – of scootmobiel – gebruiker met een deelbakfiets?
Ik geef zelf het antwoord: Helemaal niks!

Ik wens elke Nederlandse ov – reiziger een goeie reis!

Karel Geerts
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Wie neemt mevrouw Kaag nou serieus?

Peter van Lieshout
1 jaar geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Misschien u niet, maar ik neem aan de Tweede Kamer wel. En dan met name de Vaste Kamercommissies Financiën en Infrastructuur en Waterstaat richting mevrouw Sigrid KAAG, de Nederlandse minister van Financiën én 100% aandeelhouder van het staatsbedrijf Nederlandse Spoorwegen.

Neemt u organisaties als ROVER en OV – NL misschien ook niet serieus?

De brief van ROVER en OV – NL aan de Tweede Kamer kunt u – en dat geldt ook voor alle andere belangstellenden – terugvinden op de site van ROVER onder het motto
“Je moet er zelf ook wat voor doen!”

Los van deze oproep van ROVER/OV – NL is een financiële injectie van de provinciale ov concessiehouders in het ov binnen hun eigen provinciegrenzen onvermijdelijk!
En dat niet alleen voor hun inwoners, maar ook voor binnenlandse en buitenlandse toeristen en dagjesmensen.
Ik hoef toch niemand te overtuigen van het economische belang van de vrijetijdseconomie!

Ik wens alle ov – reizigers en – fair is fair – alle automobilisten een goeie reis.

PS. Een weetje over het (non – EU) Verenigd Koninkrijk:

“Is there VAT on train tickets?
There is no VAT to pay on train tickets in the UK. They are zero rated for VAT. The same goes for other forms of public transport, including bus fares, air travel and taxi fares”.

———————————-
Oproep: schrap btw op OV-kaartjes!

20 september 2022

Tickets voor de bus, trein en metro kunnen flink goedkoper als de btw wordt geschrapt. Samen met brancheorganisatie voor ov-bedrijven OV-NL pleit Rover in een brief aan de Tweede Kamer om op deze manier het openbaar vervoer aantrekkelijk en betaalbaar te houden.

Door de hoge inflatie staan ook de prijzen van het openbaar vervoer staan onder druk. En dat terwijl veel mensen het al zwaar hebben door de scherp stijgende prijzen van fundamentele voorzieningen. Ook openbaar vervoer is zo’n fundamentele voorziening. Want lang niet iedereen is in het bezit van een auto of kan zijn bestemming lopend of met de fiets bereiken.

Rover en OV-NL roepen daarom op om de btw van 9 procent te verlagen naar 0 procent: “Het OV is als schoon, duurzaam en inclusief vervoerssysteem een basisvoorwaarde om Nederland in beweging te houden en onze klimaat- en bereikbaarheidsdoelen te halen.”

Enige jaren geleden werd de btw juist van 6 procent naar 9 procent verhoogd. Een nieuwe Europese richtlijn maakt het nu mogelijk om de btw helemaal af te schaffen voor reizen met het OV.

treingraag
1 jaar geleden

Publiek belang, eens. Maar vond gisteren een portefeuille van een studente Jonkers (hopelijk leest ze dit) tussen BD en TB met de ID, OV en bankpas oa. Gaf het de HC. (mensen doe een briefje met naam en 06 in de knip). Las later dat je nooit genoemde documenten als verloren kan laten noteren want deze gaan naar de Marechaussee ter voorkoming van fraude. Is dit de publiek belang? Waarom geen wachttijd? Vreemd, graag reakties.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen worden inderdaad uitsluitend overgedragen aan de Marechaussee (en vervolgens vernietigd) om te voorkomen dat iemand anders er mee aan de haal gaat. Betreffende documenten zijn eigendom van de staat en worden op die wijze teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.

treingraag
1 jaar geleden

Hoop dat de 5 dagen wachttijd om je bezit op te halen op afgiftestation ook betekent dat je alles terug krijgt. Wie moet er intussen mee aan de haal? De NS-er?

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Het is niet je bezit, deze documenten krijg je alleen in bruikleen.

treingraag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Niks in beslag nemen! Gewoon gebruiker opsporen.
Klantenservice NS kan veel voor je betekenen heb ik begrepen inmiddels, zelfs HC is te bereiken bij snel handelen. Wel bellen, niks internet, is later van toepassing eventueel. En 5 dagen de tijd om station te bezoeken, krijg je alles weer mee.

treingraag
1 jaar geleden

Afgiftestation wacht 5 dagen, kun je toch alles terug krijgen voor het naar Utrecht gaat hopelijk.

Karel Geerts
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

NS is wat betreft deze documenten gebonden aan de richtlijnen van binnenlandse zaken en justitie die in beslagname en vernietiging voorschrijven indien ze gevonden worden.