Kabinet investeert miljarden in infrastructuur, waaronder spoor

De 7,5 miljard euro die het kabinet vrijmaakt voor investeringen in infrastructuur gaan vooral naar openbaar vervoer (4 miljard euro) en de auto (2,7 miljard euro). Het grootste gedeelte van dit geld komt terecht in de Randstad en Noord-Brabant. Dat blijkt uit plannen die bewindslieden van Infrastructuur Mark Harbers en Vivianne Heijnen en woonminister Hugo de Jonge naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

Zuid-Holland

Veel geld is bedoeld voor de infrastructuur van nieuw aan te leggen woonwijken. Het kabinet wil ruim 900.000 nieuwe woningen hebben gebouwd in 2030, waarvan de meeste in de Randstad komen.

In Zuid-Holland gaat ruim 1,5 miljard euro naar de verbetering van stations en spoorwegen tussen Leiden en Dordrecht. Dat geld wordt gebruikt om het spoor tussen Delft Zuid en Schiedam Centrum te verdubbelen. NS heeft hier de ambitie om uiteindelijk elke vijf minuten een Sprinter te laten rijden. Dit jaar werd er een eerste stap gezet naar elke tien minuten een Sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam, maar door personeelstekort is die wijziging alweer teruggedraaid. Langs de route Leiden – Dordrecht worden tot 2040 ongeveer 77.000 woningen gebouwd.

Voor Rotterdam wordt 625 miljoen euro uitgetrokken voor oeververbindingen, zoals bruggen. De stad heeft recent bekend gemaakt dat er een nieuwe brug komt tussen de wijk Kralingen en Feijenoord. De brug moet ook geschikt worden voor de tram.

Noord-Holland

In Noord-Holland investeert het Rijk in onder meer het Zuidasdok van station Amsterdam Zuid, de A10 en het sluiten van de metroring in Amsterdam. Daarmee wordt gedoeld op de verbinding Amsterdam Sloterdijk – Amsterdam Centraal.

Ook wordt zoals vorig jaar al was aangekondigd de Amsterdamse Noord/Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. Hier reageren Schiphol en KLM verheugd op. Door het doortrekken van de Noord/Zuidlijn moet er meer capaciteit ontstaan voor binnenlandse en internationale treinen.

Buiten de Randstad

In Noord-Brabant gaat ruim 800 miljoen euro naar de regio Brainport Eindhoven. Daar moet een zogeheten “multimodale knoop” komen met “genoeg ruimte voor het groeiende aantal reizigers met bus, fiets en trein”. Er zouden vanuit Eindhoven internationale treinen moeten komen naar Brussel, Aken en Düsseldorf.

Verder buiten de Randstad wordt ook geïnvesteerd: voor een betere spoorverbinding tussen Enschede en Münster wordt 30 miljoen euro uitgetrokken en naar de RegioExpres in Gelderland gaat 150 miljoen euro. Daardoor wordt de reistijd tussen Winterswijk en Arnhem met dertien minuten verkort. Voor overstappers naar de Randstad kan de reistijdwinst oplopen tot 26 minuten.

Ook trekt het kabinet meer geld uit voor fietsinfrastructuur. Met in totaal 780 miljoen euro wil de regering doorfietsroutes en fietsenstallingen aanleggen. Ook komen er nieuwe tunnels en bruggen voor fietsers en voetgangers.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 14 november 2022 21:13

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

1 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug