Home

Kabinet: Directe trein naar Londen lukt niet eerder

Er gaat niet eerder dan eind 2019 een rechtstreekse trein Amsterdam – Londen rijden. Daar blijft het kabinet bij. De Tweede Kamer had bij het kabinet aangedrongen om de trein Amsterdam – Londen eerder te realiseren. Volgens het kabinet is dat echter niet haalbaar.

Wachten op het kabinet

De trein van Londen naar Amsterdam rijdt al twee keer per dag rechtstreeks. Maar vanuit Amsterdam naar Londen is dat nog niet mogelijk, omdat het kabinet nog afspraken moet maken met de Britse autoriteiten. Ook de autoriteiten van België en Frankrijk – waar de Eurostar ook doorheen rijdt – zijn bij de gesprekken betrokken. “We doen onze stinkende best”, stelt staatssecretaris Mark Harbers (Justitie en Veiligheid). Toch heeft het kabinet nog anderhalf jaar nodig om samen met de andere landen tot een nieuw verdrag te komen.

Reizigers de klos

Met de Britten moet er ook een bilateraal verdrag worden gesloten, aldus Harbers. Hij gaf nog een ‘winstwaarschuwing’. De brexit kan nog leiden tot extra bagagecontrole in Frankrijk. Reizigers zijn in de tussentijd de klos. Niet alleen omdat ze extra moeten overstappen en langer onderweg zijn, maar ook omdat een ticket met overstap in de regel fors duurder is. In de praktijk kost de heenreis naar Londen niet zelden meer dan twee keer zoveel dan de terugreis. NS topman Roger van Boxtel liet eerder weten te balen dat de directe trein Amsterdam – Londen pas per 2020 kan rijden. Hij wees erop dat het spoor er ligt en de treinen er zijn, maar het alleen nog wachten is op de overheid.

Trein naar Berlijn

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) kondigde in de Tweede Kamer aan te gaan onderzoeken of de treinverbinding naar Berlijn versneld kan worden. In eerste instantie zou het – conform de NS-plannen – moeten gaan om één snelle verbinding per dag. Op dit moment stopt de trein naar Berlijn op veel plaatsen in zowel Nederland als Duitsland om het traject rendabel te maken. De bedoeling is ook dat de trein naar Berlijn op termijn sneller moet worden door de locwissel in Bad Bentheim af te schaffen. NS heeft daarvoor nieuwe locomotieven besteld.

 

This post was last modified on 7 juni 2018 01:29

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

2 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

3 dagen terug