Justitie legt zich neer bij vrijspraak NS-fraudezaak

Het Openbaar Ministerie gaat toch niet in hoger beroep in een fraudezaak tegen de NS Groep, vijf voormalige bestuurders van vervoersbedrijven en een directeur van een adviesbureau. Het OM had in deze zaak tot twaalf maanden gevangenisstraf en een hoge boete geëist, maar de rechtbank in Den Bosch sprak de organisaties en verdachten vrij.

OV-concessie Limburg

Het OM werd niet-ontvankelijk verklaard in de vervolging inzake schending bedrijfsgeheimen omdat er geen uitdrukkelijk verzoek tot vervolging was gedaan. Ook tegen betrokken personen eiste het OM forse straffen. De rechter kwam tot een integrale vrijspraak voor de verdenking van valsheid in geschrift en niet-ambtelijke omkoping. Het OM tekende vervolgens hoger beroep aan.

Het OM verdacht de NS Groep, de bestuurder van een adviesbureau en vijf voormalige bestuurders van vervoersbedrijven van fraude bij het binnenhalen van een ov-concessie in Limburg door valsheid in geschrifte en omkoping. En wel omdat de NS een adviseur inhuurde die in het verleden voor concurrent Veolia werkte en zodoende was gebonden aan een non-concurrentiebeding. Deze man zou na het binnenhalen van de concessie een baan krijgen binnen de NS.

Doorzetten niet opportuun

Maar volgens de rechtbank biedt het strafrecht geen mogelijkheid om sancties op te leggen op deze manier van doen. Zodoende kon volgens de rechtbank strafbaar handelen niet bewezen worden. Ook het OM vindt nu dat er geen bewijs kan worden geleverd voor de verdenkingen van de meeste betrokkenen. “Daarnaast is het zo dat betrokkenen, op basis van hun handelen en hun positie, al zodanige gevolgen hebben ondervonden dat het doorzetten van het hoger beroep niet opportuun is”, aldus het OM.

Belangrijke concessie

De NS heeft op grond van eigen onderzoek enkele bestuurders ontslagen of op non-actief gezet. Onder andere topman Timo Huges moest het veld ruimen. NS wilde in 2015 koste wat het kost de ov-concessie Limburg binnenhalen, zodat er op het hoofdrailnet geen concurrentie zou ontstaan. Abellio, een volle dochter van NS, wist de aanbesteding te winnen, maar toen NS bekend maakte vuil spel te hebben gespeeld werd die gunning ingetrokken.

Medewerkers van Qbuzz, destijds ook een dochterbedrijf van NS (tegenwoordig onderdeel van Trenitalia), kregen tegen de regels in vertrouwelijk informatie van de eerder genoemde medewerker van Veolia Transport. Dat was ook in de race voor de concessie. NS erkende in april 2015 dat dochterbedrijf Qbuzz in de strijd om de ov-concessie dat er niet integer gehandeld was.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 31 december 2020 10:37

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug