fbpx
Foto: (c) Asa Kaigan Tetsudō

Japan komt met bussen geschikt voor spoor

27 mrt 2020 8:23

In Japan gaan vanaf 5 oktober drie spoor-wegvoertuigen rijden. De bussen, geschikt voor spoor- en weggebruik, komen te rijden op het eiland Shikoku in het zuiden van het land. Over een lengte van 10 kilometer rijden de bussen met een capaciteit van ongeveer 20 personen, eerst over de Mugi-spoorlijn en Asatō-spoorlijn om vervolgens over de weg 40 kilometer zuidelijker te rijden naar Kaap Muroto, een bij toeristen geliefd gebied.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de Asatō-spoorlijn door te trekken naar de kaap, maar dat plan is nooit uitgevoerd. Daarom lijdt de lijn al jaren een wegkwijnend bestaan. Met de drie bijzondere voertuigen hoopt de vervoerder de lijn weer nieuw leven in te blazen.

In de vorige eeuw werd er op verschillende plekken geëxperimenteerd met voertuigen die zowel op de weg als op het spoor konden rijden. Het meest bekend is wellicht nog de SchiStraBus die in de jaren 50 in het zuiden van Duitsland werden ingezet. Het ‘omsporen’ nam echter veel tijd in beslag, waardoor de bussen geen succes werden.

Foto: (c) Manfred Kopks (licentie: CC BY-SA 4.0 )

De Japanse voertuigen, DMV (Dual Mode Vehicle) genaamd, zijn een doorontwikkeling van een experiment dat al begin deze eeuw begon. Aanvankelijk zouden de eerste voertuigen in 2015 op het spoor moeten rijden, maar dat werd om veiligheidsredenen afgeblazen. De voertuigen zijn aangepaste Toyota-bussen met een neus waarin de voorste spooras kan verdwijnen. Voor het weggedeelte zijn gordels aanwezig. De bus rijdt op diesel en wordt binnen een minuut in een speciale sectie omgespoord.

Lees ook over de DMV in het artikel Bijzonder OV: de rest van de wereld.

Door: Vincent Wever / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Simon
4 jaren geleden

Lijkt me inderdaad iets voor toeristen. Een variant op de varende bus in de Rotterdamse haven (Splash). Ik kan me niet voorstellen dat de opbrengst het instandhouden van een spoorlijn rechtvaardigt.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Misschien eerst maar even beginnen. Bij goed gevolg kunnen er vast nog wat bustreinen gekocht worden.

Leo
4 jaren geleden

Jammer dat de foto bovenaan zó gesneden is dat het spoorstel amper te zien is. Lijkt me een interessant voertuig namelijk, dus sowieso dank voor het publiceren.

Gelukkig komt ie straks in het andere artikel ook aan bod, benieuwd! Leuke serie is dat!!

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Leo

Rechts klik op de foto en google image-search doen.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Leo

Rechts klik op de foto en tonen in nieuw tabblad geeft de foto sofort

Rudy
4 jaren geleden

De geschiedenis herhaalt zich. Ook de Japanse bussen zullen straks in de vergetelheid geraken.

dries molenaar
4 jaren geleden

Strikt genomen is dit eenvoudig te doen door een Unimog voor spoorwegwerk te gebruiken en daar een passagierscabine op te zetten. Alleen de beveiliging moet wel geregeld worden.
Het zou dan zijn om lange omwegen te vermijden en een stuk spoor te nemen. De verkeersleiding zal er wel even aan moeten wennen.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Sjoerd

Inderdaad. Schijnbaar wel genoeg personeel beschikbaar voor zo’n busje met 20 passagiers. Een bestuurder met witte handschoenen. Buigen voor de passagiers. Kom daar hier eens om

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Als buigend personeel u ‘blij’ maakt, kunt u dat het beste melden bij de afdeling Communicatie en Corporate Affairs van NS.
Zij ‘brainstormen’ zich suf op dit onderwerp.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Ga eens op reis in Japan wanneer het weer kan. Personeel dat zijn positie weet is inderdaad zeer te prefereren in vergelijk met de grote mond die je in Nederland overal uit het niets van lager personeel kunt krijgen. Veel grote ego’s met kleine salarissen

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Dat lijkt me echt geweldig, zo’n maatschappij waarin mensen nederig hun positie kennen ten opzichte van mensen met het statuur en salaris van Dries Molenaar.

Annemiek
4 jaren geleden

Dat ding is nog lelijker dan een Multipla!

Frans Eekhout
4 jaren geleden

“Spoorbus” een toepasselijke naam voor deze Japanse trein, misschien iets voor de stagnerende lijn Weert naar België bijvoorbeeld waar een passagierstrein maar niet van de grond wilt komen…