Het treffen van onvoldoende veiligheidsmaatregelen is de belangrijkste oorzaak van de dodelijke aanrijding van een elektromonteur door een metro op woensdag 15 juli 2009 bij het metrostation Amsterdam Zuid. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).
Uit het onderzoek van IVW blijkt dat het slachtoffer zich op een plek bevond die buiten het fysiek afgeschermde werkgebied van de vergunde werkzaamheden lag. Bij deze plek zijn geen veiligheidsmaatregelen genomen die nodig zijn voor het realiseren van een veilige werkplek in de nabijheid van een in dienst zijnde metrobaan, zoals een veiligheidsman of een fysieke afscherming.
Verder is IVW van mening dat de werknemers onvoldoende geïnformeerd zijn over de risico’s van het werk. Zo ontbrak het aan een duidelijke (visuele) instructie over welke metrobaan in dienst was en welke buiten dienst waren.
Alle betrokken partijen dragen verantwoordelijkheid voor de veiligheid en hebben een taak in het in kaart brengen en beheersen van risico’s. De partijen zijn door IVW hierop aangesproken. IVW verwacht van alle partijen dat zij in de toekomst de werkzaamheden beter organiseren en controleren.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…