fbpx
Foto: (c) Qbuzz

‘Italianen willen Qbuzz kopen voor 40 miljoen’

02 mei 2017 10:54

Het moederbedrijf van de Italiaanse spoorwegen, FS Groep, wil voor 40 miljoen euro busdochter Qbuzz van NS overnemen. Dat meldt de Telegraaf op basis van betrouwbare bronnen. NS wil niet op de speculaties ingaan.

NS heeft vorig jaar besloten – mede onder druk uit de Tweede Kamer – om busdochter Qbuzz af te stoten. Met hulp van ING wordt er naar een koper gezocht. Volgens de Telegraaf zijn partijen als Arriva, Connexxion of Syntus al afgevallen of hebben zich teruggetrokken.

Naast de Italianen zijn er nog twee potentiële kopers over: het Nederlandse Transvision, dat vooral in vraagafhankelijk taxivervoer zit, en het Israëlische busbedrijf EBS. Zij hebben volgens de bronnen van de Telegraaf echter veel minder over voor Qbuzz.

NS hakt volgens de krant vandaag de knoop door met wie er exclusief verder wordt onderhandeld. “Het verkoopproces nadert de finale fase, waarbij er veel interesse bestaat. Wij kunnen echter omwille van de zorgvuldigheid niet reageren op speculaties,” reageert een NS-woordvoerder in de krant.

Foto: (c) Qbuzz

Qbuzz heeft tot 2019 het alleenrecht in Groningen en Drenthe, en mag tot 2023 in Utrecht rijden. Ingewijden zeggen tegenover de krant dat Qbuzz niet meer dan 15 miljoen euro waard is. Mede omdat Qbuzz nu maar weinig concessies heeft, en de concessie in het Noorden nog maar twee jaar loopt, zou de waarde beperkt zijn.

De Italiaanse spoorwegen hebben besloten meer actief te worden in Europa. Op Innotrans zei FS-topman Renato Mazzoncini dat het Italiaanse bedrijf van 2017 tot 2026 moet uitgroeien tot één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Europa. “Dat kunnen alleen Deutsche Bahn, het Franse SNCF en wij,” citeert de Telegraaf Mazzoncini. Toch hebben de Italianen tot nu toe nog maar beperkte ervaring in Europa. NS is met Abellio al heel wat langer actief, maar richt zich vooral op Groot-Brittannië en Duitsland en niet op heel Europa.

Het is niet voor het eerst dat een nieuwe partij voet aan de grond wil krijgen op de Nederlandse busmarkt. Het Israelische EBS won in 2011 de concessie Waterland. EBS schatte de Nederlandse markt volkomen verkeerd in. Mede door logistieke blunders kostte deze concessie het Israëlische moederbedrijf miljoenen euro’s.

In 2015 waren er overigens ook al plannen om Qbuzz af te stoten. NS wilde toen Qbuzz omruilen tegen Syntus (Keolis) om een belang in Thalys te verkrijgen. Toen dat uitlekte ontstond er ophef en werden de plannen ingetrokken.

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Laurens Smid
7 jaren geleden

Als het verhaal van de telegraaf waar is is dat geen goed nieuws dat betekent dat al het bus vervower op de 3 grote steden na in buitenlandse handen komen ik vindt dat geen goede ontwikkeling.
Want nergens in Europa is het busvervoer in buitenlandse handen! ik zal toch graag zien dat het openbaar vervoer in Nederlandse handen komt en blijft nu gaan alle opbrengsten in de aandeel houders van de buitenlandse spoorweg vervoerders dus niet in de schat kist van Nederland maar van de Europese landen. Dit is een zorgelijke ontwikkelingen dat er geen Nederlandse bedrijven in Qbuzz willen investeren.
Bovendien uit alle kwaliteit- onderzoeken komt Qbuzz iedere keer als beste vervoerder uit de bus en dat moeten we nog afwachten hoe dag gaat met de Italianen zie ook de Fyra debacle.

Laurens Smid.

Vstav
7 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Ik deel de zorgen over het verkopen Qbuzz. Het is een rare gedachtekronkel van de Nederlandse regering dat Nederland geen staatsbedrijf mag hebben (en dus maar verkocht moet worden aan een ander staatsbedrijf), maar de vergelijking met Fyra vind ik geen stand houden. Italië is een groot land waar niet alle bedrijven als AnsaldoBreda zijn (om maar niet te spreken over de andere misstanden tijdens deze aanbesteding)

Ruud
7 jaren geleden

Echt wel. In Engeland rijden Abellio London en Abellio Surrey die beide vallen onder Abellio, een dochter van NS. Bussen met een klein NS-logo.