fbpx

Inzet nieuwe locomotieven voor IC Berlijn onzeker

Het is onzeker of de trein naar Berlijn nieuwe locomotieven krijgt. NS kondigde vorig jaar aan de tijdrovende locwissel bij de grens per te willen schrappen door de inzet van nieuwe locomotieven. Al per eind 2019 of begin 2020 zouden de nieuwe locomotieven op het spoor komen. Inmiddels is duidelijk dat die planning in elk geval niet gehaald gaat worden, bevestigt het spoorbedrijf tegenover Treinreiziger.nl.

Talgo-treinen

De doorlooptijd van lease en de toelating en opleiding zullen meer tijd nodig hebben dan NS vorig jaar had ingeschat. Maar het is überhaupt onzeker of het plan om nieuwe locomotieven in te zetten doorgaat. Wat vorig jaar nog niet bekend was, is dat DB per 2023 Talgo-treinen in wil zetten. “We zijn dat nu allemaal met DB op een rijtje aan het zetten om tot een afgewogen oordeel te komen”, laat-NS woordvoerder Hessel Koster weten.

Belang van lease

NS kondigde vorig jaar aan dat het 12 snelle locomotieven wilde leasen van het type Vectron (een locomotief van Siemens). NS-topman Roger van Boxtel sprak toen van een belangrijke eerste stap. “Het belang van deze eerste stap is niet te onderschatten. Het versnellen van de Intercity naar Berlijn is een kwestie van de lange adem. Met deze locs vullen wij een belangrijke voorwaarde in en laten wij zien dat het wat ons betreft serieus is”, liet hij toen weten.

Tijdrovende locwissel

Waar NS vorig jaar nog sprak over een tijdrovende locwissel bij de grens, meldt het spoorbedrijf nu dat de tijdwinst met een andere locomotief beperkt is. Dat lijkt in tegenspraak met elkaar, maar ook vorig jaar meldde NS al dat de reiziger in eerste instantie weinig zou merken als de nieuwe locomotieven zouden gaan rijden. Het spoorbedrijf maakte toen al een kleine kanttekeningen bij de plannen: NS moest toen nog met DB in gesprek over de daadwerkelijke inzet van de nieuwe locomotieven.

Energievoorziening geen probleem

Volgens Railhobby zou de lease van de Vectron niet doorgaan omdat de nieuwe locomotieven maximaal 6 rijtuigen van energie zou kunnen voorzien terwijl de trein naar Berlijn er 9 heeft. Tegenover Treinreiziger.nl verwijst NS die lezing naar het rijk der fabelen. “Dat klopt niet, daar is geen sprake van”, laat Koster weten.

Binnenkort definitief besluit

De komende maanden verwacht NS dat er een definitief besluit wordt genomen over wel of niet leasen van de 12 Vectron locomotieven. Daarbij wordt ook het scenario meegewogen als de inzet van de Talgo niet per 2023 lukt.

Zie ook: Dit wordt de nieuwe intercity naar Berlijn.


In beeld: De Talgo treinen

Vanaf 2023 zullen de Talgo treinen naar verwachting ingezet gaan worden bij de Trein Amsterdam – Berlijn.

0 0 stemmen
Artikel waardering
34 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog2012
5 jaren geleden

Geen verassing. Waarom duurdere Vectron locomotieven leasen als het maar eventjes duurt. Gewoon tot 2023 met locomotief serie 1700 blijven rijden totdat de nieuwe Talgo trein instroomt

Rob
5 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Als het zo simpel was wel, de locserie 1700 is echt “op”, onderhoud wordt te duur een onderdelen zijn steeds moeilijker verkrijgbaar. Dus kortom moet er naar een andere oplossing worden gezocht.

Maarten
5 jaren geleden
Antwoord aan  Rob

Voor het Nederlandse gedeelte kan NS altijd nog andere loks huren. Bijvoorbeeld een 186 is zelfs met een maximumsnelheid van 140 km/h geschikt om een 1700 te vervangen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Het artikel stelt al vast dat die Talgo wellicht helemaal nog niet per 2023 ingezet gaan worden. Uw vertrouwen is hier nogal verbazend.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het wordt vanaf december 2023 ingezet:

https://railmagazine.nl/db-presenteertde-ecx-nieuwe-treinen-voor-amsterdam-berlijn/

Kan betekenen dat het dienstregeling 2024 wordt. Hoeveel linkjes heb je nodig?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

2023 is inderdaad het streven, maar we weten allemaal dat materieel niet altijd geleverd wordt. Met dat scenario wordt rekening gehouden bij de afweging wel of niet leasen. Dat zei NS impliceet.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

U winkelt voortdurend selectief. Sinds wanneer zijn dit soort berichten in uw straatje altijd waar en andere berichten niet?

Bart
5 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Hoezo genruiken ze niet de series 186 locomotieven

JanN
5 jaren geleden

De Traxx gebruiken op de lijn Amsterdam-Berlijn (wellicht in combinatie met de Duitse variant). De Vectron op binnenlandse lijnen en de 1700-loc voor resterende diensten cq oneersteuning.
Kan dit dan wel?

Hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

NS Traxx kan zoal gebruikt worden tussen Amsterdam – Bad Bentheim. In Duitsland moet het nog toegelaten worden. In 2022 zal de eerste verhuurde Traxx vrijkomen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Waarom ingewikkelde zaken nog even wat ingewikkelder gemaakt?

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dries je begrijpt er niets van. Rob heeft het over locomotieven serie 1700 die volgens hem echt versleten zijn. En mogelijk niet tot 2023 kunnen doorrijden.

Daarom zou het een mogelijkheid zijn dat de NS Traxx de Berlijn rijtuigen tijdelijk trekt tussen Amsterdam – Bad Bentheim:

https://www.youtube.com/watch?v=gQQ7HG4f-Dw

De eerste NS Traxx komt vrij als de ICNG zal instromen vanaf 2022.

Weet niet of de Talgo de oude DB rijtuigen kan trekken:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=18&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiRpbWoy7TiAhVOzaQKHVUmC_oQFjARegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fwww.talgo.com%2Fen%2Frolling-stock%2Flocomotives%2Ftravca%2F&usg=AOvVaw0hM3_kchm0Vzi8UOkg5lZi

En de nieuwe Talgo locomotief zal eerst zowel op het Duits en Nederlandse spoornet toegelaten moeten worden door EBA en IL &T:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwinzMH-y7TiAhXC_KQKHV1rCksQFjAHegQIBRAB&url=https%3A%2F%2Fde.wikipedia.org%2Fwiki%2FEisenbahn-Bundesamt&usg=AOvVaw3XG32txlSMkZjd3yzwAa0c

Waarschijnlijk is het niet zinvol om de Talgo Tracva locomotief al eerder in te zetten. Want zo snel wordt die locomotief niet toegelaten. Ze trekken al vier jaar voor uit.

Dries heb je zelf een idee hoe het wel moet?

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Stilzitten wanneer je geschoren zit. DB is zit hier niet mee te lezen en aantekeningen te maken.
Het aardigst zou zijn zoals al betoogd. Lekker met ERTMS over de Flevo/Hanzelijn haar Zwolle. Het spoor naar Hengelo wat oppiepen en zo met weinig stops naar Osnabrück. Die Talgo is wel wat maar men mag ook met ICEs rijden. Zo is er in Nederland wel een uurtje te verdienen. In Duitsland kan er ook wel een uur af.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

NB en Amsterdam Diemen viersporig maken. Of het laatste stuk van de Amsterdam-Zuid route. Dan kan Zuid inderdaad als HST station gaan functioneren.

Martijn Kösters
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Dries het gaat hier niet over spoor maar het materieel dat er overheen moet rijden!

Wouter G.
5 jaren geleden

Volgens mij maakt Talgo ook de locomotieven voor de nieuwe intercity. Misschien is het een goed idee als ze daar eerst snel alle locomotieven maken. Die kunnen alvast de oude rijtuigen trekken, terwijl dan de nieuwe rijtuigen worden gemaakt. De oude wagons moeten dan misschien iets langer gebruik worden, maar die kunnen dan geleidelijk worden vervangen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Waarom ingewikkelde zaken nog even wat ingewikkelder gemaakt? Dat past helemaal niet en alsof die locjes even eerste gedaan kunnen worden.

Bert Sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Trein naar Berlijn moet vanaf Amsterdam Centraal blijven gaan.
Deze internationale vertrok eerder vanaf Schiphol en Amsterdam Zuid. Pas toen de trein verplaatst werd naar Amsterdam Centraal werd deze een succes.

Johan
5 jaren geleden

Het zou me niets verbazen als het erop uitdraait dat er door het ontbreken van rijvaardige locomotieven een tijdje minder of zelfs helemaal géén rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Berlijn rijden.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

NS heeft een tijdje lang 3 Traxx serie 186 geleased van Macquire Rail. Deze werden ingezet tussen Amsterdam – Frankfurt voor het trekken van nachtrijtuigen van City Night Line:

https://www.youtube.com/watch?v=vhaOCujGBQg

Deze Traxx hadden software waardoor ze konden rijden op het Duitse spoornet. Andere oplossing zal zijn dat vrijgekomen NS Traxx op de HSL Zuid tijdelijk worden ingezet tussen Amsterdam – Bad Bentheim totdat de Talgo trein definitief gaat rijden tussen Amsterdam – Berlijn.

Een aantal jaren geleden vervingen Koploper ‘s zomers eventjes de Berlijn trein tussen Bad Bentheim – Amsterdam. Dit vanwege problemen met airconditioning in de rijtuigen van de Berlijn trein. Is ook een mogelijkheid. Maar dan is inderdaad geen rechtstreekse treinverbinding.

Aan UIC rijtuigen geen gebrek in Duitsland. Door de instroom van ICE 4 zullen vele UIC rijtuigen direct/indirect vervangen worden.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Voor 2022 komt er geen Traxx vrij van de HSL dus dat komt niet op tijd. Als nieuw materieel, in dit geval ICNG, instroomt gaat het materieel dat het vervangt eerst een jaar op reserve om kinderziektes op te kunnen vangen. Als ze op korte termijn ergens andere geschikte Traxx locomotieven kunnen leasen, zullen ze dat wel doen. Anders wordt het inderdaad een knip in Bad Bentheim denk ik. Ik zie namelijk niet gebeuren dat NS voor naar verwachting 2 of 3 jaar gaat investeren in het opleiden van personeel voor een nieuw materieeltype op een verbinding die sinds kort in woord, maar nog nooit in daad een prioriteit van NS is geweest.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ben met je eens dat de Traxx + ICR in het begin nog als reserve achter de hand wordt gehouden. Al zijn er 70 gehuurde Traxx. En met een andere locomotieftype krijg je weer dat het getest en toegelaten moet worden op het Nederlandse spoornet. En ook treinpersoneel moet worden opgeleid.

Lijk me dat er slechts 3 mogelijkheden zijn nl:

– blijven doorrijden met (alle) serie 1700
– andere Traxx huren
– NS Traxx serie van HSL tijdelijk doorschuiven tussen Amsterdam – Bad Bentheim.

Rudy
5 jaren geleden

Tijdrovende lokwissel? Wat is dat voor onzin! Ik kan mij nog goed herinneren toen Den Haag/Rotterdam – Utrecht – Groningen met getrokken materieel werd gereden. Kop maken met lokwissel en remproef in Utrecht ging toen bijna net zo snel als nu met stroomlijnmaterieel. Binnen 7 min. reed de trein met een nieuwe lok de andere kant op.

Waarom duurt nu een lokwissel zo lang? Het is gewoon een kwestie van training, personeel en infrastructuur. Er stond gewoon een hele ploeg goed ingespeeld personeel klaar om snel te wisselen. Iedereen speelde mee, seinhuiswachters, rangeerders, machinisten, conducteurs en extra personeel op het perron.

Zie http://www.nicospilt.com/pdf/langeafstand-zomer57.pdf Let vooral op de treinen met een restauratiewagen, want die waren getrokken.

Redacteur
Erwin Wessels
5 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Het verschil tussen de wissel in Bad Bentheim en die in Utrecht waar jij het over hebt, is wel dat de trein in Bad Bentheim niet de andere kant op gaat. Dus je moet in Bad Bentheim eerst de ene loc loskoppelen, het spoor vrijmaken, wissels omzetten, seinen op groen zetten en dan kan de andere loc naar de wagons gereden worden en aangekoppeld worden. Kost sowieso meer tijd. In Utrecht hoefde je alleen maar de oude loc los te koppelen en tegelijkertijd kon de nieuwe aangekoppeld worden aan de andere kant.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

Daarbij zal men wel bewust ruimte in dienstregeling hebben gezet zodat een vertraging niet meteen tot problemen zal lijden.

JanN
5 jaren geleden

De DB-Vectron rijdt nu al in Zd.Nederland voor vrachttreinen. Waarom kunnen deze niet voor de personentreinen. Het lijkt zo simpel.

H.H.Baas
5 jaren geleden

Mijn vrouw en ik waren jaren terug in Kassel waar wij bij Henschel een aantal spiksplinter-nieuwe van die witte eendensnavels zagen staan. Daardoor dacht ik dat de rijtuigen van Talgo komen en de motorkoppen bij Henschel vandaan. Zeker verkeerd gedacht. Han Baas, Segorbe, Espana.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  H.H.Baas

Zag je deze trein?:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjW9N234bXiAhVEDuwKHbSzAsgQFjABegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FAVE_Class_102&usg=AOvVaw308u-j6oROOF6SAmmkIPK1

Bombardier heeft in Kassel een vestiging waar ook de Traxx locomotieven worden gebouwd. De motorwagens van de AVE S 102/112 worden in Kassel gebouwd.

bert sitters
5 jaren geleden

In de laatste jaren van de CityNightLine werd deze trein getrokken door locomotieven die op de grems niet gewisseld hoefden te worden. Waar zijn deze loc’s gebleven? Kunnen deze tijdelijk ingezet worden op Berlijn, zodat de onzinnige lange stop op Bad Bentheim snel tot het verleden hoort

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Het waren 3 grijze Traxx locomotieven. Eén daarvan was/is de Traxx 186 149 die de City Night Line trok tussen Amsterdam – Frankfurt. Deze Traxx was voorzien van software geschikt voor het Duitse spoornet. En incidenteel trok het ook de IC Berlijn – Amsterdam vanaf station Bad Bentheim.

Nu rijden deze grijze Traxx op de HSL. Nu weer voorzien van software zodat op de HSL + hoofdrailnet gereden kan worden.

Verwacht niet dat de NS Traxx toegelaten wordt op het Duits spoornet. Technisch is het geen probleem. Maar het kan geen 200 km p/u rijden op de HSL Hannover – Berlijn. Met een snelheid van 160 km p/u hindert de Traxx locomotief de veel snellere ICE die met snelheden van 200 – 250 km rijdt.

Het is te hopen dat de locomotieven serie 1700 nog eventjes kan volhouden. Zo niet dan kunnen vrijgekomen NS Traxx van de HSL het overnemen:

https://www.youtube.com/watch?v=yG3FglPWDeM

Maar zoals Johan al terecht opmerkte zullen de Traxx + ICR in 2022 nog eventjes als reserve dienen. Daarna kan de Traxx nog eventjes blijven rijden tussen Amsterdam – Bad Bentheim totdat de nieuwe Talgo Berlijn trein gaat rijden.

Bert sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Hoezo Europese gedachte/

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

De optimist aan het woord. Alsof er Traxxen vrijkomen voor 2023. Zo snle zal het niet gaan met ICng, wat u waarschijnlijk beoogt.
NB Volgens u rijdt de Talgo dan en is het helemaal niet meer nodig. Wat de beste oplossing zou zijn. Naast het opheffen van een aantal stops in NL en vooral in DE. Moet zo’n Talgo gaan boemelen tussen Hannover en Berlin?

Iain Dobson
5 jaren geleden

Currently Alpha Trains have off lease some Class 186s that used to run with Lineas. 186 213, 218, 219 and 220 are sat off lease in Germany at Krefeld Works. Currently 186 226 and 227 are sat on Watergraafsmeer on hire from Lineas and which have not been used by NS since last October.
The TRAXX that are being used on the NS HSL cannot run into Germany as they have a software version that is not passed for Germany. The Alpha Trains off lease locos are fitted with version 7J [I think] and these can work in Germany and the Nederlands tomorrow as all the other D/A/B/NL Lineas 186s. 186 227/227 on Watergrafsmeer can have Version 7J installed and be working by the end of the week.
The problem is that the majority of drivers who work the Berlin Trains need training on the TRAXX locomotives and that takes time. The maintenance at Watergraafsmeer is basically the same for locos with SW9.4 as it is for SW7J.
NS should have been training drivers on the TRAXX months ago and aimed to replace the Class 1700s in December 2019 when the other DD-AR and DDM-1 Class 1700s finish regular work.
Apologies for posting English.

treingraag
5 jaren geleden

Mooiste conventionele getrokken trein is denk ik de snelle Freccia Bianca van Trenitalia. Is dat wat voor Berlin?