Op het laatste moment naar het buitenland? Bij de trein betaal je vaak de hoofdprijs, maar wie voor de bus kiest kan al snel 50% tot soms zelfs bijna 90% besparen. De meeste busbedrijven bieden een aanvaardbaar comfort, maar zijn wel langzamer dan de trein. Tot die conclusie komt Treinreiziger.nl, die deze maand zes busbedrijven testte en honderden bus- en treinprijzen opzocht.
Zo kost een busticket naar Londen of Parijs op de dag van vertrek vaak 30 tot 45 euro. Bij de trein betaal je minimaal 130 euro. De reistijd is echter wel twee keer zo lang. Zo duurt een ritje naar Parijs met de Thalys 3 uur en 18 minuten, terwijl de bus minimaal 6 uur en 45 minuten onderweg is.
Soms alleen rechtstreeks per bus
Naar Belgische en een aantal Duitse bestemmingen zijn de reistijdverschillen minder groot. Zo is de ICE vanuit Utrecht 1 uur en 30 minuten onderweg naar Duisburg, de bus doet er maar een half uurtje langer over. En ook hier is de bus vooral kort voor vertrek veel goedkoper. Een treinkaartje voor de ICE kost op de vertrekdag ruim 40 euro, terwijl de bus meestal 9 tot 11 euro kost. Sommige Duitse en Belgische bestemmingen zijn wel rechtstreeks per bus bereikbaar, maar niet per trein (zoals Gent, Bremen en Hamburg).
Onderstaande infographic toont de prijsverschillen tussen bus en trein voor de belangrijkste bestemmingen.
Comfort bussen voldoet
Ook op comfort kunnen de bussen redelijk concurreren met de trein. Zo bieden de meeste busbedrijven meer beenruimte dan in de Thalys. Eurolines is een uitzondering, daar is het comfortniveau erg wisselend. Ook wordt er in de bus gratis wifi beloofd. "Maar de wifi werkt heel vaak niet of heel slecht", is de ervaring van Hildebrand van Kuijeren. Alle bussen hebben wel een wc, al is die vaak wel erg klein en krap. iDBUS heeft de beste kwaliteit richting België, MeinFernbus biedt het meeste comfort richting Duitsland.
De beenruimte per busmaatschappij verschilt nogal. Van links naar rechts: Eurolines, MeinFernbus, iDBUS.
Enorme prijsverschillen
De tarieven tussen busbedrijven onderling kunnen vooral bij lange afstanden ook enorm verschillen. Richting België is Megabus vaak het goedkoopst, terwijl Flixbus spotgoedkoop is richting Duitsland. Bij de bestemming Barcelona worden de grote prijsverschillen duidelijk. Bij Megabus betaal je een paar dagen voor vertrek vaak 23,50 euro (enkele reis, reistijd 24 uur!), terwijl bij Eurolines voor minder comfort 55 euro wordt gevraagd.
Goedkoper dan het vliegtuig
"Theoretisch zou de bus richting Barcelona kunnen concurreren met de tarieven van het vliegtuig. Maar ondanks de bussen in het algemeen een redelijk tot goed comfort bieden zou ik toch niet aanbevelen om met de bus naar Barcelona te gaan. Het duurt gewoon te lang. Voor reizen naar België en Duitsland en eventueel naar Frankrijk en Groot-Brittannië kan de bus of een combinatie van bus en trein wel interessant zijn", verklaart Van Kuyeren.
Vroegboeken nauwelijks goedkoper
Kan je lang voor vertrek boeken? Dan wordt de bus vaak maar een paar euro tot niets goedkoper. Dat is anders bij de trein. Zo kost een treinkaartje naar Parijs drie maanden voor vertrek niet 130 euro, maar 35 euro. Veel busritten zijn drie maanden voor vertrek nog niet eens boekbaar. Mogelijk loont vroegboeken voor de bus in het hoogseizoen wel. Nu is de vraag immers beperkt, waardoor de goedkope tarieven wellicht niet uitverkocht raken. Maar ook een "duur" buskaartje blijft veel goedkoper dan de trein.
Zie ook de resultaten per vervoerder
(Alle genoemde tarieven zijn momentopnames.)
Samenvatting per busbedrijf
Eurolines (zeer veel routes)
Flixbus (vanuit Amsterdam via Utrecht naar diverse Duitse bestemmingen)
IC-Bus (Düsseldorf – Eindhoven – Antwerpen (- Londen), Düsseldorf – Roermond – Brussel)
iDBUS (Amsterdam – Brussel – Londen, Amsterdam (- Lille) – Parijs)
Megabus (Amsterdam – Londen / Parijs / Keulen. Deel bussen stopt te Rotterdam, Antwerpen, Brussel, Lille en Gent)
MeinFernbus (vanuit Amsterdam via Utrecht naar diverse Duitse bestemmingen)
This post was last modified on 8 november 2016 10:07
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…