fbpx

Intercity Direct in daluren toeslagvrij tot 8 april – advies: blijf toeslagzuil gebruiken

23 feb 2018 10:21

De Intercity Direct blijft in de daluren tot 8 april 2018 toeslagvrij. De trein is toeslagvrij omdat NS in 2015 en 2016 prestatienormen rond de HSL-trein niet heeft gehaald. 

NS adviseert ondanks het feit dat de trein in de daluren toeslagvrij is, wel langs de toeslagzuil te gaan met de OV-chipkaart. “Dan staat altijd het juiste toeslagtarief op de kaart en ontstaat geen verwarring,” zegt NS. Dat is tegen het zere been van reizigersorganisatie Voor Beter OV. “Het op de OV-chipkaart laden van iets waarvoor de reiziger niet hoeft te betalen dient voor de reiziger geen enkel doel, behalve dat de reiziger klaarblijkelijk moeite moet doen zodat de NS weet, hoeveel passagiers meegaan,” reageert voorman Rikus Spithorst namens de organisatie. Voor Beter OV roept op om tijdens de daluren niet gebruik te maken van de toeslagzuil.

Randen van de spits

Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren stelt dat de toeslagzuil wel degelijk een doel dient. “Met name rond de randen van de spits,” stelt hij. “Dan zijn er treinen waar een deel van de reizigers geen toeslag hoeft te betalen en andere reizigers wel.” Het tijdstip dat er wordt ingecheckt bij de toeslagzuil is namelijk bepalend of een reiziger wel of geen toeslag moet betalen. “Een reiziger die in Breda om 15:45 uur de Intercity Direct naar Amsterdam neemt, hoeft dus geen toeslag te betalen,” legt van Kuijeren uit. Dat is anders voor de reizigers die 26 minuten later uit Rotterdam Centraal vertrekken. “De reizigers die na 16 uur op het station komen, betalen in Rotterdam wel een toeslag voor dezelfde trein.”

Afwijkende spitstijden

Er is nog iets wat tot verwarring kan zorgen: normaal gesproken definieert NS de spits van 6:30 uur tot 9:00 uur en van 16:00 uur tot 18:30 uur. Maar bij Intercity Direct duurt de spits een half uur langer. Dus van 6:30 uur tot 9:30 uur, en van 16:00 uur tot 19:00 uur. Door altijd langs de toeslagzuil te gaan, betaal je nooit teveel. Een toeslag in de trein kopen kost namelijk geen 2,40 euro, maar 10 euro.

Geen boete

Wie midden in de daluren reist, en geen gebruik maakt van de toeslagzuil hoeft niet bang te zijn voor een boete. “Ik heb zelf dinsdag omstreeks 12:00 uur nog de Intercity Direct genomen zonder langs de toeslagzuil te gaan. Dat leverde geen problemen op. Ik werd er zelfs niet op aangesproken.” Ook NS bevestigt dat reizigers in de daluren niet bang hoeven te zijn voor boetes. “Formeel moet je een toeslag hebben, maar onze hoofdconducteurs zullen daar coulant mee omgaan. In principe worden er geen boetes uitgedeeld,” bevestigt ook NS-woordvoerder Erik Kroeze tegenover het AD.

Geen extra reizigers

De Intercity Direct is in de daluren tijdelijk toeslagvrij omdat het spoorbedrijf in 2015 en 2016 niet aan de HSL-prestatienormen voldeed. NS kreeg daarop een boete. Om te zorgen dat gedupeerde reizigers profiteren van de boete, is de toeslag tijdelijk geschrapt. Aanvankelijk zou dat tot 28 februari zijn, maar omdat de boetepot nog niet op is, is de periode verlengd tot en met 8 april 2018. NS zegt desgevraagd dat het tijdelijk schrappen van de toeslag geen extra reizigers oplevert. Wel ziet het bedrijf dat sommige spitsreizigers nu in de daluren reizen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rian van der Borgt
6 jaren geleden

Omdat NS via andere kanalen dan de toeslagzuil zegt dat dat de ICD toeslagvrij is, hoef je ook formeel geen gratis toeslag te hebben.

David Nijenhuis
6 jaren geleden

Ze kunnen ook de toeslagzuil in de daluren uitzetten. Bespaart hen stroom ook nog.

Ariën
6 jaren geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Maar maakt een inactieve paal de reiziger veel duidelijker? “Is het een storing?”, hoor ik mensen al denken? Als je gewoon toeslag op je chipkaart zet, dan weet je of je betaalt of juist niet. Je kan altijd weer de toeslag verwijderen.

Alex
6 jaren geleden

Als menesn geen gratis toeslag opladen, hoe weet NS dan dat de pot nog niet op is? 😉
Controle zie ik in ieder geval zelden in de IC Direct, dus ik kan me niet voorstellen dat het de conducteurs zijn die met de hand (telapparaatje) tellen…

Bert Sitters
6 jaren geleden

Ik zie het probleem niet dat Spithorst stelt. Even je kaart tegen de zuil houden is zo gepiept. Verder komt zijn reactie rijkelijk laat, want op 8 april is het al weer afgelopen met toeslagvrij buiten de spits in de IC Direct.

Johan
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als ik uw redenering volg, zou u er ook geen problemen mee hebben als NS zou invoeren dat we voortaan limbodansend door de OV-poortjes moeten gaan, de ooit-groet moeten brengen aan de conducteur voor we een trein instappen en driewerf hoera moeten roepen voor Roger van Boxtel bij elk station dat de trein op tijd volgens dienstregeling bereikt. Allemaal zo gepiept, allemaal nutteloos.

Bert Sitters
6 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Een kaart tegen een zuil houden zijn we onderhand wel gewend. Overigens gaat op 8 april die toeslag weeer in. Laat reizigers het niet ontwennen.

Wellicht een createf idee die limbodans. Brengt wat vrolijkheid op de stations. Iets anders dan de piano’s.
Doe je mee met een demonstratie Johan…….?

Every limbo boy and girl
All around the limbo world
Gonna do the limbo rock
All around the limbo clock…

Johan
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Voor limbodansen heb ik geen talent, maar als de conducteur zich uitdost als de luie lakei, wil ik over die ooit-groet wel nadenken.

Bert Sitters
6 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Het de man niet Rogier van Boxtel?

Bert Sitters
6 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Heet de man niet Rogier van Boxtel?

Johan
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Roger Henri Ludovic Maria van Boxtel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_van_Boxtel

William_H
6 jaren geleden

Die 8 april is toevallig ook de datum dat de dienstregeling van de IC Direct weer normaal wordt. Toeval of niet.

Marianne
6 jaren geleden

Wat een gedoe. En ik maar denken dat het een vaste, fijne, nieuwe regel was geworden om tijdens de daluren geen toeslag hoeft te betalen. Ik reis vaak met het OV maar af en toe heb ik wel het idee dat je er nogal op moet studeren om ergoed gebruik van te kunnen maken. Dit, maar ook die kortingskaartjes waarvoor je van alles moet invullen en moet printen. Het zijn toch drempels waar veel mensen echt geen zin in hebben. Jammer omdat op deze manier het OV en mn de NS niet toegankelijker wordt.

Raed moussa ali
6 jaren geleden

Hi

Raed moussa ali
6 jaren geleden

1