Home

Intercity Brussel sneller dankzij HSL, maar niet zo snel als in 2009

Vanaf 9 april is het de bedoeling dat de trein Amsterdam – Brussel via de hogesnelheidslijn gaat rijden. Dat hebben NS en NMBS donderdag bevestigd. Door de vernieuwde route wordt de reistijd met een half uur verkort naar 2 uur en 53 minuten. Toch blijft dat 4 minuten langzamer dan in 2009.

Dat de trein zonder de hogesnelheidslijn toch sneller was, kwam onder andere doordat de trein toen niet via de luchthaven van Brussel reed. Bovendien zorgt de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Antwerpen vrijwel niet voor een reistijdverkorting. Vanaf 9 april gaan er dagelijks 4 treinen vanuit Den Haag naar Brussel rijden en 12 snelle treinen vanuit Amsterdam.

Voorbeelden reistijd

Nu Straks Verschil 2009
Amsterdam C. – Brussel Zuid 3u 22 min 2u en 53 min – 29 min 2u en 49 min
Rotterdam C. – Antwerpen 1u en 6 min 1u en 5 min -1 min 1u en 6 min
Den Haag HS – Antwerpen 1u en 35 min 1u en 36 min +1 min 1u en 25 min
Breda – Brussel Zuid 2u 1u en 33 min – 27 min 1u en 53 min
Roosendaal – Antwerpen 27 minuten 47 minuten + 20 min 27 minuten
Eindhoven – Brussel Zuid 2u en 54 min 2u en 31 min – 23 min 2u en 43 min
Den Bosch – Brussel Zuid 2u en 33 min 2u en 12 min – 21 min 2u en 26 min
Vlissingen – Antwerpen 1u en 53 min 2u en 17 min +24 min 1u en 46 min

Voor- en nadelen

Amsterdam Centraal krijgt door de nieuwe route drie rechtstreekse treinen naar België. Vanuit Rotterdam blijft het aantal reismogelijkheden naar België gelijk. De gemeente Den Haag heeft lang aangedrongen op meer intercity’s maar het zijn er definitief niet meer dan vier per dag geworden. Dankzij de stop in Breda gaat Noord-Brabant er fors op vooruit. Niet alleen Breda krijgt een snellere verbinding met België, maar ook Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Zeeland gaat er juist fors op achteruit. Van Vlissingen naar Antwerpen? Straks moeten reizigers in Roosendaal een half uur wachten en stopt de trein op ieder station.

Vertraging

Al in 2013 spraken NS, NMBS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat af om de trein via de HSL-Zuid te laten rijden. Toen was het plan nog dat Den Haag HS bediend zou blijven worden. De hogesnelheidslijn zou daardoor nauwelijks tot niet voor reistijdwinst zorgen. Na de Fyra-enquête is besloten om ook tussen Amsterdam en Rotterdam via de hogesnelheidslijn te gaan rijden. Eigenlijk had de wijziging al in december 2016 moeten in gaan, maar toen waren de locomotieven nog niet omgebouwd.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 28 januari 2018 16:13

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug