fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Inspectie legt spooronderhoud Kijfhoek vanwege veiligheid stil

06 aug 2018 19:04

ProRail en Strukton Rail mogen voorlopig nog niet beginnen met groot onderhoud aan de sporen op het rangeerterrein voor goederentreinen bij Kijfhoek (gemeente Zwijndrecht). Zij moeten eerst een grondige analyse van de veiligheidsrisico’s maken en maatregelen nemen om de veiligheid te garanderen, meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Het groot onderhoud ligt al sinds 19 juli stil, na aanrijdingen in juni en juli. Het werk dat nog wél aan het spoor wordt gedaan (controles, herstel van storingen) staat onder verscherpt toezicht van de inspectie.

De ILT constateert dat ProRail en Strukton Rail zich niet hielden aan hun eigen veiligheidsinstructies. “Treindienstleiders zagen en wisten dat, maar spraken daar de verantwoordelijken niet op aan”, zegt de inspectie.

De ILT noemt het probleem structureel: afwijkingen van de veiligheidsprocedures kwamen vaker voor. Er waren onvoldoende garanties om ervoor te zorgen dat mensen veilig konden werken en het spoor veilig bleef. Daarmee is de Spoorwegwet overtreden, aldus de ILT.

© ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
7 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Simon
5 jaren geleden

Men heeft kennelijk weinig geleerd van de ethanolbrand van 7 jaar geleden. Zwijndrecht en omgeving zijn daarbij door het oog van een naald gekropen. Het lijkt me nu tijd voor Pier Eringa om in te grijpen.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Er was gewoon brand en alles is goed afgelopen. Dat het erger had kunnen zijn is flauwekul en geen argument. Er kan ook iedere wat misgaan op Schiphol of op de weg. Oh wacht, dat gebeurt ook.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Niet mee eens,
Het ging destijds om een bijna-ramp die werd veroorzaakt door een veiligheidsfout in het rangeerproces. Net als nu.
Er mogen over het spoor meer gevaarlijke stoffen worden vervoerd dan over de weg. Dit in de verwachting dat het veiliger is.
Dat schept extra verantwoordelijkheden voor de betrokkenen.
Zeker wanneer men hiervoor al een keer is gewaarschuwd door een calamiteit die inderdaad goed is afgelopen. Maar dat was puur geluk!

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Onzin, het is een bijna rampo. Zie de knaller uit Bologna
Wat zou er nu mis kunnen gaan, de opmerkingen gaan alleen over de administratieve afhandeling.

Tim
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Het grootste probleem is niet de veiligheid maar het hysterische gedrag van onze bestuurders en ambtenaren.

B. Alberda
5 jaren geleden

Knap dat je met jouw opleidingen toch de ontploffing van 1 tankauto in Bologna en een treinlading met ethanol op 1 hoop kan gooien. Je was toch juist niet kleingeestig?

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  B. Alberda

Benito, u klikt verkeerd. Hoezo? Op weg is iedere dag van alles mis en op het spoor slechts sporadisch. Meestal wordt alles door de veiligheidsvoorzieningen opgevangen. Grote knallers op het spoor zoals in USA en Canada waar hele dorpen weggevaagd worden hebben wij gelukkig nooit.
Het is juist een grote geest die zulke verbanden ziet hoewel dat hier niet moeilijk was.