In gesprek met: Pedro Peters (directeur RET)

Vrijdag nam de RET nieuwe metro´s in gebruik. Voor treinreiziger.nl een mooie gelegenheid om RET directeur Pedro Peters te interviewen. Van OV-chipkaart tot de aansluiting van Randstad-Rail op het metronet. We vroegen het aan Pedro Peters.  

Allereerst over de metro´s. Waarom nieuwe metro´s?
"Technisch gezien kunnen de metro´s nog zo´n 10 jaar mee, maar we vonden het tijd voor een kwaliteitsimpuls. De oude metro´s maken veel lawaai."

Wat gaat gebeurd er nu met de oude metro´s gebeuren? 
"Een deel van de oude metro´s zullen we zelf houden als reserve materieel. Daarnaast zullen we bekijken of we een ander deel via een gespecialiseerd bedrijf aan buitenlandse partijen kunnen verkopen."

De laatste tijd stond de RET vooral in de schijnwerpers vanwege de OV-Chipkaart. De OV-chipkaart heeft veel kritiek gekregen. Aan welke kritiek heeft u zich het meest geërgerd? 
"Er werd beweerd dat de kaart gemakkelijk te kraken zou zijn. Dat is natuurlijk onzin. Dat het studenten van de Radboud Universiteit wél gelukt is, is een knappe prestatie, maar zegt niets over de veiligheid van de kaart. Vervolgens kwam er een heel circus op gang, waarbij er op grond van onjuiste informatie beslissingen genomen. Daardoor werd de invoering van de OV-chipkaart twee jaar uitgesteld. Dat heeft ons miljoenen gekost. Ook als ik nu terug kijk op de geruisloze invoering van de OV-chipkaart blijkt opnieuw dat die kritiek volkomen onterecht was."

Het uitstel van de OV-chipkaart heeft u miljoenen gekost. Kunt u dat toelichten?  
"We hebben twee jaar een duaal systeem moeten houden. We hadden wel de koste voor de OV-chipkaart, maar niet de voordelen van minder zwartrijders. Immers de metro´s waren nog gewoon zonder poortjes toegankelijk. " 

Heeft de OV-chipkaart nog meer voordelen, dan behalve dat je met één kaart in heel het OV kunt reizen?
"We zijn bij de RET nu bezig met de ontwikkeling van een servicezuil gecombineerd met de OV-chipkaart. Daar kan de reiziger zijn OV-chipkaart uitlezen en vervolgens via de zuil ook geholpen worden. Verder willen we kijken of de OV-chipkaart ook voor andere dingen gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld voor het theater."

Juist op het gebied van klantenservice zorgde de OV-chipkaart voor lange wachttijden. Op de servicewinkel op de Coolsingel liepen de wachttijden bijvoorbeeld op tot meer dan een uur.
"Dat klopt,  dat was vreselijk. We zijn nu extra mensen aan het opleiden zodat dit snel weer tot het verleden behoord. Natuurlijk hadden we voorzien dat het drukker zou worden. Maar deze drukte hadden we niet verwacht."

Bij de strippenkaart werd het geld jaarlijks verdeeld naar aanleiding van het WROOV onderzoek. Heeft u op basis van de OV-chipkaart het idee dat u destijds te weinig geld ontving?  
"Ik weet het nog niet. In elk geval hebben we nu wel veel sneller het geld. Nu hebben we het geld direct na de reis. Eerst kregen we één keer per jaar het geld."

Nog een laatste OV-chipkaart vraag: gaat u de reisgegevens nog voor andere doeleinden gebruiken? Bijvoorbeeld voor het analyseren van aansluitingen?
"We krijgen nu al dagelijks een bak data binnen. Dat is ongelooflijk. Natuurlijk willen we dat gebruiken om onze dienstverlening verder te optimaliseren. De data stelt ons in staat om pieken bij bepaald soort evenementen in kaart te brengen of bijvoorbeeld naar tijdstip van de dag een beter beeld te krijgen van de vervoersvraag. Aan de hand van die gegevens kunnen we inderdaad ook de aansluitingen analyseren. Dat proces staat nu in de kinderschoenen."

Een ander groot project waar de RET bij betrokken is, is de aansluiting van Randstad-Rail op het Metronet. Hoe staat het daarmee?
"Deze zomer zal de eerste tunnelbuis in dienst komen. We zullen vanaf medio augustus niet meer naar Hofplein rijden, maar naar Rotterdam Centraal. Omdat er dan slechts één spoor wordt opgeleverd zullen we dan nog niet doorrijden naar Slinge en Spijkernisse en zal de frequentie nog niet wijzigen. In de zomer van 2011 moet ook de tweede tunnelbuis in gebruik genomen worden. Dan zal Randstad-Rail iedere tien minuten gaan rijden tussen Den Haag Centraal en Slinge / Spijkernisse." 

This post was last modified on 7 januari 2019 22:46

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug