fbpx

In Beeld: WINK van Arriva

12 apr 2021 15:39

Vanaf vandaag kunnen reizigers mee met de nieuwe WINK-treinen van Arriva. De treinen worden ingezet vanaf Leeuwarden naar Harlingen, Sneek / Stavoren en Groningen.

Meer comfort

Ariën Claij van Treinenweb.nl was in vandaag in het hoge Noorden, en legde de gloednieuwe treinen vast. “Het comfort vergeleken met de niet-gemoderniseerde GTW-treinen is stukken beter geworden. De stoelen zitten aanzienlijk zachter, en vooral de (USB-)stopcontacten, klaptafeltjes, en de tafel bij de vierzits-plek is echt een aanwinst” vertelt Claij.

De initiatiefnemer van Treinenweb vindt het comfort van de Arriva-treinen beter dan van de Sprinters van de NS. “Vooral omdat de afstanden tussen de Friese stations in vergelijking met de NS langer zijn, is de luxe in deze trein zeker op zijn plaats.”

De WINK in beeld

In Harlingen wacht de nieuwe WINK voor vertrek naar Leeuwarden. Foto: Ariën Claij.
Reis alleen als het echt noodzakelijk is, is het advies. Druk in de trein is het dan ook nog niet. Foto: Ariën Claij.
De treinen hebben ook een stiltecoupe. Foto: Ariën Claij.
In een deel van de trein zijn geen zitplaatsen beschikbaar, vanwege de aandrijving en techniek van de trein. Foto: Ariën Claij.
Naar buiten kijken in de stiltecoupe. Foto: Ariën Claij.
0 0 stemmen
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Gert-Jan Hondelink
3 jaren geleden

Naar buiten kijken wordt met die folie op ooghoogte wel een beetje problematisch.

Erno-Berk
3 jaren geleden

Wat is het verschil tussen de Wink en de Flirt Akku die vanaf dienstregeling 2023 rond Kiel en Lübeck gaat rijden? (https://www.stadlerrail.com/en/media/article/stadler-supplies-55-battery-operated-flirt-trains-for-theschleswig-holstein-local-transport-association/522/)

Ariën
3 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De WINK rijdt op plantaardige diesel/olie (HVO) en heeft batterijen om de remenergie in op te slaan en kan deze energie gebruiken bij accelereren. Mocht de motor er in de toekomst uitgaan, dan kan je eigenlijk wel over een Flirt Akku spreken.

FyraFlop34
3 jaren geleden

Hopelijk wordt er dan ooit nog eens wat geëlektrificeerd, met deze treinen is Arriva daar in elk geval klaar voor.

Erno-Berk
3 jaren geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Mogen er nog wel enkele niet-elektrificeerde spoorlijnen in Nederland overblijven? Diversiteit moet blijven in spoorland.

Joost2
3 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Spoorlaan heeft genoeg diversiteit: spoorbreedtes, aandrijving, beveiligingssystemen, links/rechts rijden, perronhoogtes. Veel van deze verschillen zijn historisch zo gegroeid zonder specifieke meerwaarde. Ik vind het een vreemd standpunt om diversiteit te willen behouden. Natuurlijk kunnen de verschillen omwille van kosten niet zomaar rechtgetrokken worden, maar het lijkt me logisch om in de basis te streven naar minder diversiteit.

erno-berk
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Precies, in Duitsland heb je nog treinen getrokken door de diesellok (BR218, BR223 of BR245), of in trek-duwcombinatie met een diesellok (BR218, BR223 of BR245). In ieder geval tussen Hamburg en Sylt, Hamburg en Cuxhaven, Ulm/Augsburg en Oberstdorf, München en Mühldorf, Regensburg en Hof/Pilsen (CZ) en tussen Leipzig en Chemnitz. Ik vind dat prachtig en het jammer dat we zoiets niet hebben in Nederland, maar ook niet in bijvoorbeeld België en Luxemburg.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Laten we hopen dat men bij keuze voor of tegen elektrificatie van trajecten de mening van treinspotters niet meeweegt. De dagelijkse gebruikers zijn veel belangrijker dan de figuren die zo graag divers materieel op de foto zetten.

Antoine BERBEN
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Helemaal eens met Annemiek.
Ik vind het echt van de zotte wanneer overwegingen van treinspotters, dus geen gebruikers of anderszins betalenden ook maar enige rol zouden kunnen gaan spelen in overwegingen omtrent elektrificatie of anderszins.
De genoemde voorbeelden kunnen allemaal elk prima verklaard worden, uit geschiedenis dan wel uit concurrentie overwegingen maar zijn op geen enkele wijze gerelateerd aan wat treinspotters graag zouden willen zien.
Daardoor hebben deze voorbeelden ook geen eigenstandige waarde.

Antoine BERBEN
3 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De wens om diversiteit is geen serieus te nemen belang als het gaat om elektrificatie van baanvakken, dergelijke overwegingen doen er wellicht toe bij deze of gene museumbaan maar hebben totaal niets te maken met de realiteit van alledag.
Het verbaast me dan ook in hoge mate dat iemand deze wens serieus lijkt te willen doen hier.

Baardstaart
3 jaren geleden

Materieel ziet er goed uit. Hoop komende zomer een ritje mee te kunnen reizen. Ik ben benieuwd of ik de lekkere frituurgeuren ruik als ik op een station ben.

Frans EEKHOUT
3 jaren geleden

Baardstaart, als je de lekkere frituurgeur ruikt stimuleert dat tenminste de (gezonde) eetlust en alles beter nog dan met een trein langs weilanden rijden waar een boer net koeienmest heeft uitgestrooid, want dan kies ik – die ooit 50 meter van een frituur gewoond heeft – liever voor een frietje met… en misschien wel in zo’n Arriva Wink trein, “eet smakelijk”…

Theo
3 jaren geleden

Het is mij een raadsel waarom de lijn Leeuwarden – Groningen niet is geëlektrificeerd. Dat zou veel mogelijkheden geven om een doorlopend traject te geven vanaf de grens met Duitsland tot Leeuwarden en eventueel daarbij Harlingen. Goed voor de economie die in Friesland en Groningen gericht is op Noord-Duitsland.En waar blijft die nieuwe brug in Duitsland?

Antoine BERBEN
3 jaren geleden
Antwoord aan  Theo

Misschien omdat de enorme kosten van elektrificatie volstrekt nooit gaan opwegen tegen enige extra volume aan reizigers en dus aan kaartverkoop?

Erno-Berk
3 jaren geleden
Antwoord aan  Theo

Groningen-Leeuwarden is het enigste traject binnen Nederland waar sneltreinen over een niet-geëlektrificeerd baanvak rijden, wat dus uniek is in Nederland en zelfs voor de gehele Benelux. Laten we dat vooral behouden.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Als ‘we’ dat traject gewoon elektrificeren, is er in de toekomst echt niemand die met weemoed terug zal denken aan de tijd dat er op diesel werd gereden, behalve dan misschien een paar van die sneue treinspotters.

Joost2
3 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Dat iets uniek is in de Benelux lijkt me vooral een reden om juist wel te onderzoeken of het slim is dat aan te passen. Het is natuurlijk van de zotte dat belangrijke spoorlijnen niet met de tijd meegaan omwille van diversiteit of historisch besef. Daar hebben we een spoorwegmuseum voor.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Wat dacht je van de sneltreinen Groningen-Winschoten?

Antoine BERBEN
3 jaren geleden

Overigens een gemiste kans voor Arriva door niet ook alle mededelingen in de Wink in het Fries te vermelden, hier had dat ook best wel gekund.

No
3 jaren geleden
Antwoord aan  Antoine BERBEN

Idioot idee

Juriaan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Antoine BERBEN

Zucht, provinciaal gejammer.

G. Van Der Zwaag
3 jaren geleden

Nee, vertel dan alles in het Engels en dan in goed Engels en niet in het Amerikaans, waarvan velen denken dat het Engels is…..