In Beeld: Nieuwe reizigerspassage Rotterdam Centraal

ProRail en de Gemeente Rotterdam hebben zaterdag de nieuwe reizigerspassage van Rotterdam Centraal in gebruik genomen. Het is het eerste deel van het nieuwe Rotterdam Centraal dat wordt opgeleverd, alleen het metrostation was al eerder opgeleverd. De nieuwe passage is in vergelijking met de oude passage een grote vooruitgang. Het schept bovendien grote verwachtingen voor de delen die nog opgeleverd moeten worden.

De afgelopen jaren is er hard gewerkt rond Rotterdam Centraal. In 2004 gingen de eerste voorbereidende werkzaamheden van start. Gedurende de werkzaamheden heeft de voormalige fietserstunnel onder Rotterdam Centraal dienst gedaan als passage. De nieuwe passage is zes maal breder dan de oude en is zaterdag feestelijk geopend door de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu, directeur Projecten bij ProRail Patrick Buck  en directievoorzitter van NS Stations Michiel Noy. 

Vernieuwing
De nieuwe reizigerspassage kenmerkt zich door de vele winkeltjes en de moderne uitstraling. Binnenkort zal ook Starbucks zijn deuren in de reizigerspassage openen. Dat de passage nog niet helemaal af is, blijkt uit de houten trappen en de gele vertrekstaten. De oude reizigerspassage kende alleen trappen naar de perrons, in de nieuwe passage zijn ook liften en roltrappen te vinden. 

Reizigersgroei
De nieuwe reizigerspassage is nodig om de groeiende reizigersstromen op te vangen. Het oude station was eigenlijk al in 1970 te klein aan worden, toen nog met 60.000 reizigers per dag. Inmiddels is dat gegroeid naar 110.000 reizigers per dag en zal naar verwachting verder stijgen naar 325.000 reizigers per dag in 2025.

In beeld

Stationshal
De nieuwe stationshal is nog niet volledig af en wordt begin 2013 officieel in gebruik genomen. De nieuwe hal is in razend snel tempo gebouwd. Weliswaar begonnen de eerste werkzaamheden al in 2004, maar pas in maart 2011 ging de feitelijke bouw van het nieuwe station van start. In minder dan twee jaar is het enorme nieuwe stationsgebouw uit de grond gestampt. Daarvoor was de grootste kraan van Europa nodig. De werkzaamheden aan de reizigerspassage begonnen overigens eerder, in april 2010.

Zonne-energie
Het dak van de nieuwe stationshal wordt voorzien van 70.000 zonnecellen. 10.000 m2 van het dakoppervlak van totaal 28.000 m2 krijgt zonnecellen. Hiermee ontstaat de grootste toepassing in Nederland van zonne-energie in een stationsdak. Ook Europees gezien behoort het dak tot de grootste zonne-energieprojecten; het is bijvoorbeeld groter dan het zonnedak van het omvangrijke centraal station in Berlijn.

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

8 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug