fbpx
Foto: Stefan Verkerk

In beeld: dit zijn de vernieuwde dubbeldekkers

02 jun 2021 18:20

NS heeft woensdag de vernieuwde dubbeldekker gepresenteerd. Uiteraard heeft Treinreiziger.nl de opgeknapte treinen in beeld gebracht. Vanaf volgende week kun je zelf ook de vernieuwde treinen testen. Ze zullen vanaf uiterlijk 8 juni worden ingezet tussen Den Haag en Amsterdam.

Videoverslag

Fotoverslag

Alle foto’s zijn gemaakt door Stefan Verkerk.

De buitenzijde van de trein

Meest in het oog springende onderdeel van de nieuwe huisstijl is het grote witte logo op de zijkant van de trein.

Verlichting

De verlichting in de VIRM 2/3 past zich aan aan het daglicht.

Priority seats

Voor mensen die slecht ter been zijn, zijn er zogenoemde priority seats. Deze vallen op door de lichtblauwe hoofdsteun.

Loveseats

Op de balkons zijn enkele klapzittingen vervangen door loveseats. Formeel kunnen hier drie reizigers plaatsnemen, maar dat is erg krap. Met z’n tweeën kun je hier comfortabel zitten.

Meer cameratoezicht

Niet alleen op de balkons, maar ook in de trein is er voortaan cameratoezicht. Ook de machinist krijgt een dashboardcamera. Die kan handig zijn, bijvoorbeeld bij een aanrijding.

Fietsplekken

In een vierdelige trein zijn er twee plekken waar fietsen gestald kunnen worden. In totaal is er ruimte voor zes fietsen.

Toiletten

De toiletten hebben geen urinoir meer (zoals de gerenoveerde VIRM 1), maar voortaan wel een plek om baby’s te verschonen.

2e klas

1e klas

USB-poorten en stopcontacten

Alleen in de eerste klas krijgen reizigers een stopcontact. In de tweede klas moeten reizigers het doen met een USB-aansluiting.

Overige foto’s

Met meer comfort staan op het balkon kan met de zogenoemde stit’s.

Uiteraard blijft een deel van de trein stiltecoupé. Dat wordt al bij de trap gecommuniceerd.

De machinistencabine.

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
3 jaren geleden

Ik hoop maar dat de deur van het balkon naar de stiltecoupé beter afsluit dan de huidige. Je hebt er nu weinig aan als er pratende of bellende reizigers op het balkon staan/zitten/hangen.

Baardstaart
3 jaren geleden

De treinen zien er mooi uit, maar toch heb ik nog enkele opmerkingen.

1) De voorkant is gedeeltelijk blauw. Opsich mooi, maar na de vele ongelukken zal ook bij de NS op gegeven moment net als in B en UK de treinen gele voorkanten krijgen.

2) Lijkt wel of de eerste klas stoelen smaller zijn geworden en er veel relatief veel ruimte tussen de armleuningen zit. Dus dat het minder aantrekkelijk wordt om voor het extra comfort eerste klas te reizen.

3) De duidelijk aangegeven priority seats is goed aangeven op de hoofdsteun van de stoel. Vroeger was het “Opstaan voor iemand misstaat niemand”, maar dat lijkt tegenwoordig helaas niet meer zo te zijn. Dus de oplossing is de priority seats, iets wat 30 jaar geleden echt niet nodig was.

Bonus) Verder “Op de balkons zijn enkele klapzittingen vervangen door loveseats. Formeel kunnen drie reizigers hier plaats nemen, maar dat is erg krap. Comfortabel kun je hier met z’n tweeën zitten. ” Had nog bij kunnen staan: “In Coronatijd kan je er maar alleen zitten.” 😉

Anoniem
3 jaren geleden

Zijn die loce

Daniël
3 jaren geleden

Zijn die love seats dan ook tegenover de toilet, dat is zeker romantisch. Zelfs nu is altijd al lelekker om mensen die toilet in en uit gaan aan te staren als je daar zit. Oh wacht niet

Frans Eekhout
3 jaren geleden

Op het oog ziet het er mooi uit, maar toch enkele kanttekeningen:
1) Waarom alleen in de eerste klas stopcontact én USB en tweede klas alleen twee USB aansluitingen. Bij Arriva is het een combi stopcontact ook in de tweede klas zowel stopcontact als USB
2) Tweede klas stoelen met RECHTE hoofdsteun lijkt het. In de DDZ en latere VIRMm kreeg men in de deze klasse stoelen met een “knik” alsof je naar voren geduwd werd en was na een uur reizen oncomfortabel!
3) Is er een “bezet WC lampje” in de cabine geplaatst zoals in de eerste generatie IRM was geweest of heeft men dit niet meer toegepast, zo’n lampje of aanduiding bespaart een gang naar het toilet als het bezet is.
4) Eerste klas met of geen leeslampje ?
5) De nieuwe beschildering valt wel op en door de donkerblauwe bovenkant bij de machinistencabine en gele onderkant lijkt alsof men een “zonnenbril” gekregen heeft.
5) Het NS logo is annaloog aan de Vectron loc en had hier ook donkerblauw mogen zijn zou het nog meer opvallen.
6) Toiletten gelukkig zonder bondgeschilderde Mondriaan uitvoering.
7) Het BLAUW is nu volgens mij meer Marine blauw en donkerder dan bij voorgaande V-IRM series.
8) Hoop dat niet is ingekort in de beenruimte in de tweede klas en de airco niet “steenkoud” is zoals soms bij het DDZ materieel te vinden is.
9) Hoop dat de treinen grafitti vrij zal zijn en beter schoongemaakt worden dan soms het geval is. Aan de reinheid laat het in de treinen bij NS weleens te wensen over is zelfs op You-tube ook geconstateerd.
10) Aan fietsen is gedacht, maar hoe zit het dan met rolstoelen zie daar geen logo bij de deuren voor terug ! En als een rolstoel passagier bij een van de klapstoelen moet reizen, laten passagiers daar dan ook begrip voor tonen dat men niet zo;n klapstoel kan benutten. Met mijn vader zaliger die in een rolstoel met de trein reisde hoorde ik een vrouw eens zeggen : “dat zij van mening was dat rolstoel passagiers niet met de trein moesten reizen” Dit getuigd van weinig respect voor de medemens. En wat dit laatste betreft laat men in de stilte zone ook echt stil zijn en geen geouwehoer moeten aanhoren van bellers zowel op de gang als elders.

Stopcontacten
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

De oude installaties in de treinen zijn niet ingericht op een hele trein die massaal stopcontacten gaat gebruiken. Vandaar de keuze om alleen USB poorten te plaatsen. Dit zie je bij meer oudere materieelsoorten terug komen zoals de Protos. In de LINT treinstellen hebben om dezelfde reden ook maar enkele plekken een stopcontact.

Rudy
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Ja, het lijkt er op dat lange mensen beter tweede klas kunnen gaan zitten. De hoofdsteunen in de eerste klas drukken waarschijnlijk uiterst oncomfortabel in de schouders. Ik ben daarom een grote fan van rechte rugleuningen zonder hoofdsteun. Eindelijk weer eens rechtop zitten in het OV i.p.v. de gedwongen zoutzak houding.

Bernd
3 jaren geleden

Ik mis de middenleuningen in 2e klas! Waarom is dit niet mogelijk, er is genoeg plaats.

Cole
3 jaren geleden

Stoelen eerste klas lijken net zo breed als die van de tweede. De stoelen eerste klas beneden in vis-à-vis opstelling aan het gangpad hebben geen tafeltje? Moet je de koffie op dat plankje tussen de stoelen zetten? Hopelijk heeft de stilte eerste klas boven wel coach opstelling met klaptafeltjes.

Zitcomfort
3 jaren geleden

Ben erg benieuwd naar het zitcomfort in de tweede klasse. Dat was de laatste nieuwe treinen en verbouwde treinen namelijk echt heel slecht.

Frans Eekhout
3 jaren geleden

1) Cole, je hebt gelijk dat de eerste klas net zo breed lijken als die in de tweede klas. Bij de ICE 3 trof ik hetzelfde beeld aan op een rit van Amsterdam naar Arnhem, daar is hooguit de beenruimte in de eerste klas groter.
> Over het (mini)-tafeltje gesproken, ja daar moet men het helaas mee doen ! Dat het afgeronde vormen heeft is besloten om bij een botsing minder letsel te veroorzaken dan bij rechthoekige – grotere – tafels was de mening van NS. Trouwens achterwaarts zitten in een trein, zonder stoelriemen, is de veiligste manier van reizen. Kleine tafeltjes zie je ook terug in nieuwe sprinters. De nieuwe 2e klas stoelen hebben ook andere tafeltjes valt mij op.
2) Zitcomfort, ik hoop óók dat de nieuwe tweede klas meer zitcomfort bieden, mijn broer HEKELT de vorige verbouwde tweede klas stoelen en ging er terecht met TEGENZIN in zitten. Indien de mogelijkheid bestond zochten wij een niet verbouwde VIRM op, maar dat was niet altijd mogelijk. Volgens het lokale tv station L(imburg)1 nieuws gaan deze 2/3 serie óók rijden tussen Amsterdam én Maastricht, misschien leuk om van Amsterdam naar Eindhoven tweede klas te zitten en de rest, met bijbetaling eerste klas..
Hoe men het ook bekijkt, over dik twintig jaar krijgt men pas nieuwe dubbeldekkers met misschien gelijkvloerse instap en a propos, er zitten zo’n 20 kilometer aan kabels in deze trein om o.a. de energievoorziening mogelijk te maken zag ik op een You-tube filmpje.

Wouter
3 jaren geleden

Is ook bekend waarom het NS logo niet doorloopt over de ramen?

Puck
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter

Omdat je dan niet meer door de ramen kunt kijken wat misselijkheid bij passagiers kan veroorzaken.

Frans Eekhout
3 jaren geleden

…Om het uitzicht vanaf je zitplaats niet onnodig te belemmeren Wouter laat men de ramen “logo vrij” en kan voor sommige mensen als hinderlijk ervaren worden. In sommige stadsbussen treft men weleens een raam aan met reklame folie aan de buitenkant en dat is niet altijd prettig, sterker nog storend, dus goed dat NS een onderbroken NS logo hanteert.

Anoniem
3 jaren geleden

Het ziet er goed uit maar kunnen zij ook op de Hsl

Ronald
3 jaren geleden

Het ziet er goed uit maar kunnen zij ook op de Hsl

John Veldhuis Steenwijk
3 jaren geleden

al regelmatig gemerkt dat als ik een (vouw) fiets in de trein meeneem dat ik dan een kabelslot niet door het te kleine oog/uitsparing kan halen. ik moet dan helaas maar bij de niet vastgelegde fiets blijven staan. hij kan maar zo foetsie zijn. De arriva trein is daar een prima voorbeeld van hoe het wel kan. kost geen investering en heel er veilig. Gewoon een grotere opening in het ding.