fbpx
Foto: (c) Hardt Hyperloop

In 30 minuten naar Brussel? Noord-Holland kijkt naar hyperloop

09 apr 2020 13:00

De hyperloop – een snelle magneetzweeftrein in een luchtdrukbuis – kan de reistijd tussen Amsterdam en andere steden zoals Duisburg, Düsseldorf of Brussel aanzienlijk verkorten, naar minder dan 30 minuten. Dit blijkt uit een verkennend onderzoek dat in opdracht van de provincie Noord-Holland is uitgevoerd.

Het idee is dat reizigers mogelijk in de toekomst met de hyperloop over een lange afstand kunnen forensen. Gedeputeerde Jeroen Olthof: “We weten dat mensen bereid zijn om voor hun werk van deur-tot-deur maximaal 1 uur te reizen. Met zo’n supersnelle hyperloop wordt het ineens mogelijk om binnen die tijd veel grotere woon-werkafstanden af te leggen. Dat klinkt veelbelovend. Daarom gaan we overleggen met andere overheden en partijen om dit onderzoek verder te brengen.”

Hyperloop

De hyperloop is een transportsysteem waarbij mensen en goederen via een luchtdrukbuis op zeer hoge snelheid – tot 1000 kilometer per uur –  vervoerd kunnen worden. Het concept is in 2012 geïntroduceerd door Tesla-oprichter Elon Musk en sinds 2016 verder ontwikkeld door het Nederlandse Hardt Hyperloop.

Hardt heeft in opdracht van de provincie onderzocht welke rol de hyperloop zou kunnen spelen bij een ontwikkeling waarbij de groei van het aantal inwoners en bedrijven tot 2040 zoveel mogelijk in en rond Amsterdam wordt opgevangen. Er is gekeken naar het effect van snelle hyperloop-verbindingen vanaf Amsterdam op 5 routes: naar Groningen, Den Haag, Düsseldorf, Frankfurt en Parijs.

Resultaten onderzoek

De hyperloop kan Amsterdam niet alleen met de rest van Nederland, maar met heel Europa verbinden. Uit de resultaten blijkt dat de komst van een hyperloop goed is voor de economie van de metropoolregio Amsterdam. Belangrijke economische gebieden zoals het Duitse Ruhrgebied zijn van deur-tot-deur binnen een uur te bereizen. Daarmee komen woon-werkafstanden in een heel ander perspectief te staan. De onderzoekers wijzen erop dat de hyperloop ook een prima alternatief kan zijn voor korte vluchten.

Papieren droom

Toch is het allerminst zeker of er echt een hyperloop komt. De hyperhoop bevindt zich nog in de ontwikkelfase. Er bestaan alleen nog testopstellingen, nog nergens in de wereld is de hyperloop daadwerkelijk in service. Veel aspecten zijn daardoor nog onduidelijk. Bijvoorbeeld, de haalbaarheid, de kosten, en de capaciteit.

Ook voor de provincie Noord-Holland is de hyperloop daarom nog geen uitgemaakte zaak. De provincie bekijkt de komende samen met andere partijen of er een vervolgonderzoek naar de hyperloop moet komen. Of dat het blijft bij een papieren droom.

0 0 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
E. Grafland
4 jaren geleden

Ze zijn niet lui daar in Haarlem, maar ik behoud het me voor om met een definitief oordeel te komen totdat ook de stuurgroep-OV van de gemeente Juinen haar eindrapport heeft afgerond.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

We zien over 40 jaar wel weer verder. De eerste concrete Maglevtrein is vanaf 2040 – 2050 tussen Tokyo – Osaka.

Thom
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Tussen Tokyo en Nagoya al vanaf 2027! Ik kijk hier al jaren heel erg naar uit.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

In China vliegt al jaren een maglev. Naar Duits ontwerp

NP
4 jaren geleden

Nice to finally read about the hyperloop on this website!

As a frequent commuter from Amsterdam to NRW with OV (NS + RE13/RE19), I hope that this is built soon. And that the ticket/abo prices are reasonable.

BTW : your typo in the para “Papieren Droom” sums up how most people feel about this new tech : hyperhoop !

Build this and give us tons of tons of hope about a CO2 free futuristic mode of high speed, pan-EU transport

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  NP

Als we daar op moeten vertrouwen voor de co2 reductie dan is de wereld al lang gesmolten.

Ron Swart
4 jaren geleden

In de Verenigde Staten rijden geen echte hogesnelheidstreinen. Alleen in de staat Connecticut rijdt de Acela enkele tientallen kilometers met een snelheid van 220km/h.
De Verenigde Staten kennen tientallen geheime DUMB’s (Deep Underground Military Base) en deze zijn verbonden via een ondergronds netwerk van maglev-zweeftreinen waarbij een maximum snelheid kan worden behaald van 17.000 miles per uur:
https://www.youtube.com/watch?v=l5cUsNTr4Yw&feature=youtu.be
Op 10 september 2001 (inderdaad een dag voor 9/11!) maakte minister van Defensie Donald Rumsfeld bekend, dat het ministerie van Defensie een niet te verklaren tekort had op de begroting van 2,3 biljard dollar. Het geld werd dus besteed aan dit soort ultrageheime projecten.

Thom
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Ik ben bang dat dit weer een van de beruchte conspiracy theories is die het zo goed blijven doen in mijn land. Maar ja, zeker zullen we nooit zijn…

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

9 dagen te laat (voor 1 april)
Ze hadden het geld beter in pandemie bestrijding en gezondheidszorg gestoken.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

NB die 17.000 mijl per seconde is al meer dan de ontsnappingssnelheid voor raketten. Is er ook een reden bedacht waarom dat allemaal nodig is?

Arjan Krabbenbos
4 jaren geleden

Kunnen we dan nog wel wat zien als we op reis zijn naar bepaalde buitenlandse bestemmingen?
Alleen maar plexieglas of geluidsschermen onderweg is ook zo saai, kijk mar op sommige stukken in de Randstad nu! De romantiek van het reizen is er dan wel van af om als een kogel met zeer hoge snelheden verplaatst te worden. Met de HSL trein zie je geregeld buiten vele tunnels en ook lelijke geluidsschermen ook nog wel mooie uizichtpunten over weilanden, heuvels en steden. Dat is het fijne reizen per (snelle) trein dat je bier of wijn met een geruisloos en soepele rijsnelheid naar de plaats van bestemming gaat. Straks zijn we geen levende wezens meer, zoals we ons nu verplaatsen, maar vliegensvlugge kogels van vlees en bloed. Hoe zit dat met ouderen, mindervaliden of personen die claustofobie hebben?
Kunnen die nog wel ouderwets blijven reizen per trein, bus,auto,fiets of vliegtuig?
En hoe hoog of hoe diep kun je zo’n snel buizensysteem bouwen?
Het is nu nog science fiction maar blijf me toch graag vervoeren per trein! Dit vind ik het relaxte vervoermiddel en je ziet nog eens wat van natuur of steden om je heen! Hyperloop treinen zullen pas na 2050 op zijn vroegst kunnen gaan rijden, zweven of what ever. Hoe zal dit nu gaan passen in de huidige en drukke infra? Sluit het ooit aan op de huidige OV infra die we thans kennen? Ben benieuwd of dit toekomstige systeem een succes wordt.
In 2050 hoop ik 80 jaar te worden en hopelijk met zonder veel mankementen, slechte gezondheid of ja leef ik dan nog?
Ik wens de plannenmakers veel succes voor de komende decennia en hoop dat onze komende generaties er een succes mee gaan boeken. Laten we eerst maar het huidige spoornetwerk binnen ons land goed verbeteren en uitbreiden, alsmede naar de thans ontbrekende schakels naar onze buurlanden toe.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

“Kunnen we dan nog wel wat zien als we op reis zijn naar bepaalde buitenlandse bestemmingen?”

Nee, maar dat verhindert velen ook niet om per vliegtuig te reizen.

Dominic
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Maak u niet druk, dat ding komt er heus niet. Of over 100 jaar misschien op zijn vroegst.

Simon
4 jaren geleden

Hyperhype!

Wat een onzin allemaal...
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

lol. idd, dream on!

Tonny Schonewille
4 jaren geleden

Ik kan niet wachten tot prorail dít gaat onderhouden, wat een ellende zou dat opleveren.

Maar ik geloof persoonlijk niet in dit concept. Te duur, te weinig extra functionaliteit ten opzichte van normale HSL sporen (mits die fatsoenlijk gebruikt worden).

dries molenaar
4 jaren geleden

Kansloos. Het station komt buiten de stad. De buis kan niet door de steden aangelegd worden. Met Thalys ben je ook in een uur in brussel. Moet je miljarden investeren in een systeem wat niet veel sneller is waarvan de capaciteit zeer beperkt is.
Ook spannend is hoe men vastlopers in zo’n lage luchtdruk omgeving wil gaan opheffen en of dat op tijd komt voor de passagiers.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Waarom moet een station buiten de stad komen? En waarom zouden de buizen niet door de steden kunnen? De buis zou in steden in principe zelfs bovenop verstevigde bovenleidingsportalen kunnen worden bevestigd. Buiten de steden lijkt me de aanleg van een buis eenvoudiger dan een nieuwe hogesnelheidsspoorlijn.

Peter Kleton
4 jaren geleden

Stel dat N.H . het heel wenselijk vindt dat er een hyperloop komt in deze provincie. Ook andere provincies moeten dan meedoen natuurlijk. En zoniet ,wat dan ? Laat NH maar een paar knelpunten in het bestaande spoor- en metronet oplossen ,daar hebben de bewoners meer aan.
Peter

treingraag
4 jaren geleden

Net zo walgelijk als zelfrijdende en elektrische autos met keep your lane geneuzel etc. Zakelijke verplaatsingen zijn zowiezo in tegenspraak met alle ontwikkelingen in kommunikatie. En recreatief is als kogel door een buis ook vreemde gedachte. Bovendien lijkt me toerisme met huidige maatschappelijke ontwikkelingen op zijn retour.

Jan Griep
4 jaren geleden

Wel ja, laten we nog meer en sneller gaan reizen, zodat ziekten en virussen zich nog sneller over de wereld kunnen verspreiden…

Ridivek
4 jaren geleden

Droomland!
Laten ze eerst maar eens ERTMS zsm uitrollen. Daar is al geen financiering voor.
Wat mij verder zeer irriteert, is dat gesteld wordt dat Elon Musk hyperloop bedacht heeft. Idd heeft hij die naam bedacht. Maar concepten voor vacuumbuis transport bestaan al sinds de 17xxs. Van 1970-2010 zijn meerdere systeem voorstellen gedaan. En Musks hyperloop idee gebruikt geen maglav maar een turbine en ground effect, zeer onefficient bij een verlaagde luchtdruk.
En ander nadeel is dat veel energie verbruikt wordt om het systeem op een lage druk te houden, ongeacht de hoeveelheid vervoer door het systeem. Vliegen is wat dat betreft zo slecht nog niet. Laat ze eerst maar eens magneet boegies testen op normaal spoor (TU Delft, A-train/ quantumtrain).

Roosje
4 jaren geleden

Volkomen onrealistisch systeem. Tickets gaan een vermogen kosten, het aantal mensen dat je per uur kan vervoeren is te gering. Die 1000 km/u klinkt leuk maar je moet wel vanuit stilstand versnellen en ook weer tot stilstand komen vooraleer je kunt uitstappen. Die pods kunnen de krachten wel aan maar de reiziger druk je kapot in de stoel, of ga je alleen mensen met een medisch attest vervoeren?

Ben
4 jaren geleden

Inderdaad volkomen onrealistisch, wissels zijn met dit systeem een onmogelijkheid wat betekent dat voor elke bestemming een aparte buis moet worden aangelegd en dan hebben we het nog niet eens over de enorme energie kosten die er nodig zijn om zo’n capsule naar die snelheid te accelereren.
Zelfs als het mogelijk zou zijn om een capsule met luchtdruk op zo’n snelheid te krijgen dan is het volgende probleem: hoe verder men van het vertrekpunt komt hoe meer lucht er achter die capsule moet staan anders valt de snelheid terug en aan het eindpunt zal er een soort sluis moeten komen om de lucht te laten ontsnappen uit de buis.

NP
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ben

“wissels zijn met dit systeem een onmogelijkheid”

Are you aware that Hardt Hyperloop already has a working switching proto which is to be used for the hyperloop?

That is one of the best parts: in contrast to trains, even incl. “high-speed” trains : the hyperloop will be more end-to-end. No more intermediate stops.

NP
4 jaren geleden

It is good to read the feedback from all the naysayers above, but I do strongly believe in the hardworking guys and girls at Hardt Hyperloop. This is going to be a reality. Along with thousands of interested individuals, I will be waiting for it excitedly.

Not for nothing that some of the biggest names in the industry like NS, DB, ABB, Schiphol group, Tata steel, Bam, .. are all supporters of Hardt Hyperloop. They see the writing on the wall.

The above shortsighted (sometimes maliciously evil and uninformed) views will go the same way as the first detractors of all great ideas : the idea to have a pan-US railroad, those who scoffed at the Wright Brothers’ idea to fly, those who laughed at the idea of the modern automobile, or the naysayers to the idea of personal and handheld computational resources.

I could choose to spend my time and effort educating people on this idea. I choose instead to support the development and usage of the Hyperloop. After it is built, I will be among the first to regularly use it.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  NP

Surely, like the airship and the hovercraft, we will find a practical use for this invention.
Your supposition that the users of this forum are to shortsighted to see the writing on the wall, leads me to doubts about the businessplan of Hyperloop.
If there would be a demand for this way of travelling, Concorde was still flying!

Arjan Krabbenbos
4 jaren geleden

Misschien is die hyperloop wel een opvolger van het vliegtuig. In 6 uur naar Suriname, in 4 uur New York, in 18 uur naar Sydney en in 30 uur naar Auckland in Nieuw Zeeland, Men legt die buizen op de zeebodem en je vliegt zo naar alle hoeken van onze planeet zonder CO 2 uitstoot en kerosine. Hyperloop-systemen in drukbevolkte gebieden lijkt me een onbegonnen zaak, vanwege de huidige nu al drukke infrastruktuur. Leg in Europa of hier in Nederland gewoon spoorlijnen aan, zodat onze Zuiderburen en onze Duitse Nachbarn een snelle en goede vrbinding met ons krijgen. De Lelylij, Nedersachsenlijn, de lijn Roermond voor alleen passagiers naar Dalheim zijn betere oplossingen. OOk het oude goederen traject Maastricht-Hasselt in België. Maar ook de lijn Nijmegen-Kleve-Duisburg en de snelle lijn tussen Utrecht via Vianen en Oosterhout naar Breda is een mooie nieuwe verbinding. Er is zelfs sprake van een snellere lijn van Vlissingen via Goes over de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden gepland die weer tussen Delft en Schiedam Centrum op het oude spoor aan of af gaat takken. Hyperloops zijn volgens mij een systeem dat alle continenten ooit pijlsnel met andere continenten kan verbinden. Maar laat zo n nieuw systeem ook testen op mogelijke virussen die we nu recent kennen of die ooit nog eens ons in de toekomst verrassen kunnen! Hoe zal een mens zo’n enorme vaart van 1000 Km per uur beleven en is zo n snelheid niet dodelijk voorpersonen transport.
Te veel mensen in een voertuig is verstikkend en hoe zit dat met oudere personen of minder valide? Zijn er gelijkvloerse perrons en bevindt zich wel voldoende zuurstof in zo’n capsule. We zijn geen vee dat mee moet in zulke kleine treintjes, zeker niet nu we juist extra afstand moeten bewaren voor het thans heersende Covid 19 virus. Ben benieuwd of deze science fiction plannen ooit doorgaan, maar nog meer of het wel een verantwoord systeem is voor deze supersnelle verplaatsingen. Er moet voldoende zuurstof aanwezig zijn , anders redt geen mens zijn bestemming levend!
b

Arjan krabbenbos
4 jaren geleden

Maak tussen de vier grote Nederlandse steden een groot 4 Steden railnetwerk. Verbind tram en metrolijnen met elkaar of zorg voor twee aparte Sprintersporen die met een tram annex metroverbinding kan integreren. In onze kleine Benuxlanden passen geen hyperloops, omdat daar de afstand en de snelheid waar mee het gepaard gaat veel te hoog zijn. Hyperloops kun je beter in grotere landen plannen, waar de afstanden ook vele malen groter zijn. maar ik zie een hyperloop dan ook meer als een opvolger voor het vliegverkeer dan voor het drukke (light)spoorwerk in Europa in het algemeen. laat eerst een proeftraject bouwen in een dunbevolkt gebied , om te kijken hoe dat met enkele proefpersonen in zijn werk gaat. Misschien ideaal voor verre reizen naar alle hoeken van de wereld als opvolger van het vliegverkeer. Of als het niet met personen kan, wie weet wel met vrachttransporten.