In 2021 minder openbaar vervoer: frequente lijnen minder vaak

In 2021 zal er minder openbaar vervoer worden aangeboden. Dat blijkt uit een rondvraag van NRC Handelsblad. Zo worden de meest frequente buslijnen in 2021 minder frequent.

Frequente buslijnen minder vaak

Volgens NRC Handelsblad kan er bij Transdev – het moederbedrijf van Connexxion – tot 20 procent van de dienstregelingsuren in 2021 wegvallen. De vervoerder nuanceert dat percentage. “NRC baseert zich op een intern bericht van september, waarbij dat toen het uiterste scenario was. Inmiddels verwachten we dat er 5 tot 12 procent minder openbaar vervoer geboden zal worden. Dat zal ook per regio verschillen”, reageert Transdev-woordvoerder Laura Steur tegenover Treinreiziger.nl.

Connexxion heeft in Noord-Holland bijvoorbeeld voorgesteld om de frequente buslijn 397 (Nieuw-Vennep – Amsterdam) straks elke 8 minuten, in plaats van elke 5 minuten te laten rijden. Ook busbedrijf EBS wil de frequentie van een aantal belangrijke lijnen verlagen. Op lijnen in Waterland gaat de frequentie bijvoorbeeld van tien keer per uur naar zes keer per uur. De vervoerder wijst erop dat de bezettingsgraad momenteel onder de 50 procent ligt.

Nachtbussen geschrapt

EBS laat weten dat er geen buslijnen verdwijnen. Dat geldt ook in Utrecht bij Qbuzz. Wel zal daar ongeveer 8 procent van de ritten geschrapt worden door frequenties te verlagen. Ook het Amsterdamse GVB heeft een voorstel gemaakt waarbij frequente bussen in bijvoorbeeld de spits minder vaak gaan rijden. Ook wil het GVB nachtbussen schrappen. Wel benadrukt de vervoerder dat als de situatie wijzigt, ook het aanbod kan wijzigen. Op dit moment vervoert de GVB slechts 34 procent van het normale aantal reizigers.

Vraag en aanbod afstemmen

NS heeft geen plannen om te schrappen in de dienstregeling. Wel is het zo dat het spoorbedrijf de actuele situatie volgt, en die aanleiding kan vormen om tijdelijk de dienstregeling uit te dunnen. Zoals nu ook het geval is. Sinds deze week zijn bijvoorbeeld een aantal extra spitsritten geschrapt.

Arriva, Keolis en HTM zijn nog weinig concreet over de dienstregelingsvoorstellen. RET – de Rotterdamse stadsvervoerder – stelt in de krant dat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd moeten worden. De vervoerder zegt tegenover Treinreiziger.nl dat dit niet helemaal klopt. “Het gaat niet primair om het beter afstemmen van vraag en aanbod, maar om het opvangen van verliezen”, legt een woordvoerder uit. De vervoerder heeft een voorstel gemaakt waarin frequenties van vroege en late diensten omlaag gaan.

“We houden de reizigersaantallen goed in de gaten en doen aanpassingen als dat nodig is”, stelt Arriva tegenover NRC. In het vervoersplan van 2021 is het de bedoeling dat er juist spitsnelstreinen bij komen tussen Groningen en Winschoten. Ook gaan er meer sneltreinen rijden tussen Groningen en Leeuwarden.

This post was last modified on 25 oktober 2020 07:35

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug