fbpx

‘In 2021 10% minder ov’

In de dienstregeling 2021 schrappen ov-bedrijven gemiddeld 10 procent van de dienstregeling. Dat stelt BNR Nieuwsradio na een rondgang langs de OV-bedrijven. Het nieuws komt niet als een verrassing: al eerder bleek dat vervoerders plannen hadden om in 2021 met name bussen te schrappen. Branchevereniging OV-NL denkt bovendien dat sommige ov-reizigers na de coronacrisis niet terug zullen keren.

Vaker thuiswerken is blijvertje

Het wegsnijden van 10 procent van de dienstregeling moet ervoor zorgen dat ov-bedrijven niet kopje onder gaan, aldus de zender. De bedrijven krijgen weliswaar forse compensatie van staatssecretaris Stientje van Veldhoven, maar daarmee is ongeveer 93 procent van de kosten gedekt. Dat betekent volgens de vervoerders dat ze zelf 400 tot 500 miljoen moeten ophoesten.

De vervoerders zijn bovendien bang dat er voor de tweede helft van 2021 een minder goede regeling zal komen, terwijl nog niet alle reizigers teruggekeerd zullen zijn. Onderzoek toont aan dat veel bedrijven ook na de coronacrisis medewerkers meer willen laten thuiswerken. Dat kwam bijvoorbeeld naar voren uit een onderzoek van NS. Onder andere VodafoneZiggo en ING hebben aangekondigd dat er ook na de coronacrisis vaker zal worden thuisgewerkt.

Doordat er vaker thuis gewerkt zal worden, zullen veel files naar verwachting ook wegblijven. Dat kan ook nadelig uitpakken voor de ov-bedrijven. Veel mensen kiezen nu vanwege de files juist voor het openbaar vervoer.

Witte vlekken

Raymond Huisman, mobiliteitsexpert bij adviesbureau Goudappel-Coffeng, vertelt tegen BNR Nieuwsradio dat het schrappen van de dienstregeling op lange termijn nog meer reizigers kan kosten. Het zorgt niet alleen voor een negatieve spiraal, maar kan ook consequenties hebben voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. In dunbevolkte gebieden kunnen er ‘witte vlekken’ ontstaan zonder ov, waarschuwt de expert.

NS schrapt niet

De 10 procent minder openbaar vervoer heeft betrekking op het stads- en streekvervoer. NS schrapt in 2021 niet in de standaarddienstregeling. Wel zullen er minder treinen rijden tijden de gedeeltelijke lockdown. Connexxion zegt tegen BNR dat er in 2021 tussen de 5 en 12 procent geschrapt gaat worden, afhankelijk per regio. Bij het GVB in Amsterdam gaat het om 10 procent.

Eerder vertelden vervoerders al aan Treinreiziger.nl dat met name hoogfrequente buslijnen geraakt zullen worden. Die zullen in 2021 minder vaak gaan rijden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Karel Geerts
3 jaren geleden

Juist het schrappen bij de drukke hoog frequente lijnen jaagt de reizigers de bus uit.

Travelmarcel
3 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Nou dat zal toch wel wat meevallen…? Dan is de frequentie even wat minder hoog, maar nog steeds best aardig. Dat is beter dan uitdunnen op laagfrequente diensten, want dan blijft er niets van over. Mensen mogen ook wel eens wat minder soez’n zeggen we hier in Groningen: niet altijd zo klagen en zeuren.

Wilhelm
3 jaren geleden

Jammer maar begrijpelijk. Echter doordat er minder bussen nodig zijn is het de hoogste tijd om busmaatschappij #EBS terug te sturen naar Israël. Deze apartheidsbus heeft in Nederland niets te zoeken. Met het toestaan van #EBS steunen we als Nederlandse burgers de al ruim 50 jaren durende illegale bezetting, annexatie en kolonisatie van nota bene hun gastland Palestina.

Wilhelm
3 jaren geleden

Beste Hildebrand,

Mijn reactie lijkt misschien een harde. Echter met enige onderbouwing wordt het duidelijker.

Egged Bus Systems (EBS) staat op de lijst van bedrijven die zakendoen met Israëls illegale kolonies (‘nederzettingen’) in bezet Palestijns gebied. Deze zogeheten database is opgesteld door de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN. Een van de bedrijven op de lijst is de Israëlische busonderneming Egged, het moederbedrijf van het in Nederland actieve Egged Bus Systems (EBS).

Egged onderhoudt een netwerk van busdiensten dat de Israëlische kolonies op de bezette Westelijke Jordaanoever onderling en met Israël verbindt. In een dubbelrol van facilitator en profiteur is het bedrijf een essentiële schakel in de voortgaande kolonisering van Palestijns gebied. Die kolonisering gaat gepaard met militaire bezetting en massale schendingen van de mensenrechten.

De Veiligheidsraad heeft Israël bij herhaling in bindende resoluties gemaand de kolonisering te staken. Het Internationaal Gerechtshof deed in zijn bekende adviesrapport over de Israëlische ‘Muur’ hetzelfde. Afgelopen november oordeelde ook het Europees Hof van Justitie dat de kolonisering illegaal is. In het oprichtingsverdrag van het Internationaal Strafhof – het Statuut van Rome – heet het koloniseren van bezet gebied een oorlogsmisdaad. De Nederlandse regering en de Europese Unie beschouwen de kolonisering als illegaal en een obstakel voor vrede.

De link naar een artikel met de lijst met die betrokken zijn bij de Israëlische kolonisering van Palestijns land: https://rightsforum.org/nieuws/vn-publiceert-lijst-van-bedrijven-die-zakendoen-met-israels-illegale-nederzettingen/

Hopelijk is het met deze toelichting iets duidelijker geworden hoe Egged Bus Systems in elkaar zit en liefst hier zou worden geweerd.

P.Heesakkers
3 jaren geleden

@ Wilhelm: Ik snap uw reactie over het onderwerp geheel niet in combinatie, met politiek en Israel. Ik ken Israel en was er vaak voor vakantie en excursies. “Apartheids bussen?”? Nóóit meegemaakt! En zijn er dus niet! Mogelijk sympatiseert u met tegenpartij{en}. Mag. Maar u moet het wel kunnen staven. Mogelijk heeft u op enig terrein een appeltje te schillen met de overwegend Joodse natie, na welke gebeutenis dan ook. Maar uw stellingname past zeker niet in de vervoersonderwerpen hier behandeld en raakt ook kant nog wal. Voor mij is deze discussie gesloten. Tevens ongepast.

Cityhopper
3 jaren geleden

Een respectvolle bejegening ongeacht of men verschillende meningen heeft over welk onderwerp dan ook is gewenst in welk medium of forum dan ook. Zich beperken tot de onderwerpen zoals die in dit platform en website getoond worden en niet relevante zaken buiten beschouwing laten is in het belang van ons allen die graag zijn of haar visie wenst te geven. Kwetsende of onjuiste citaten of niet ter zake doende punten aanhalen kan meer schade toebrengen dan noodzakelijk is. Vrijheid van meningsuiting mag, maar dan met respect en beleid…

Trudy Vis
3 jaren geleden

Jammer dat er weer zoveel banen op de tocht komen te staan bij het ov want als het coronavirus volledig is verdwenen( wat nog wel even kan gaan duren)omdat niet iedereen zich aan de regels houd, hebben ze straks toch weer meer personeel nodig, want het is helemaal niet goed voor je om thuis te blijven werken, het is beter om onder de mensen te zijn..