ICNG presteert nog niet beter dan oud materieel, maar NS ziet ‘stijgende lijn’

De nieuwe intercity’s van NS presteren door ‘kinderziektes’ nog niet significant beter dan de oude treinen op de hogesnelheidslijn in de afgelopen jaren deden. Wel zit er volgens de NS een stijgende lijn in en dat stemt het spoorbedrijf tevreden. In de eerste maanden reed zo’n 60 procent van de ICNG’s punctueel, inmiddels is dat gestegen tot 80 procent, vertelt programmamanager Maarten Bakker aan het ANP. Zo’n 3 procent van de treinen valt uit.

“We lopen tegen een aantal problemen aan die om software-updates vragen”, verklaart Bakker. “Sommige daarvan zijn simpel, andere ingrijpender.” Zo krijgen machinisten soms ten onrechte meldingen van het systeem, bijvoorbeeld over de remmen, terwijl die gewoon goed werken. Daarmee gaat tijd verloren.

8,1 van reizigers

Als alle updates zijn gedaan, moet de ICNG opnieuw worden beoordeeld. Daartoe zal de NS in de loop van volgend jaar weer een dossier moeten inleveren bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De treinen kunnen in de tussentijd blijven rijden. Een eerder probleem met de deuren is opgelost. Van reizigers zelf krijgt de ICNG volgens NS alvast een ruime voldoende: die beoordelen het materieel met een 8,1 gemiddeld.

Een volgende set updates wordt eind november uitgevoerd. “De trein zou hierdoor steeds beter moeten worden”, zegt Bakker. “Onze machinisten doen in de tussentijd meer ervaring op, ook dat helpt. Onze ambitie is dat de prestaties van de trein straks beter zijn dan die van de huidige treinen op de hsl.” NS vervoert nu met tien ICNG’s reizigers en onlangs zijn er nog twee geleverd. Met fabrikant Alstom is afgesproken dat die er vanaf dit najaar één per week levert. Begin 2026 moet de laatste van 99 treinen arriveren.

Beter dan Fyra

De ICNG vervoerde in april voor het eerst reizigers en rijdt nu op twee lijnen: de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam en tussen Den Haag en Eindhoven, waaronder het hsl-traject tussen Rotterdam en Breda. Op de hsl spelen al jaren problemen, waardoor reizigers daar vaker vertraging hebben dan gemiddeld. Het dieptepunt was de Fyra, die in 2013 na enkele maanden van het spoor werd gehaald. Daarna kwamen treinen met een losse locomotief. Die hebben soms moeite met het overschakelen tussen het conventionele spoornet en de hsl. Dat kan de ICNG volgens NS beter.

Brussel

Deze week is NS een testprogramma begonnen tussen Amsterdam en Brussel. Daar gaat volgend jaar een speciale ICNG-variant rijden. In 2025 wil de NS de snelheid er opvoeren, wat 45 minuten tijdwinst moet opleveren.

This post was last modified on 23 december 2023 23:09

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

2 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

3 dagen terug