ICNG goedgekeurd voor Nederlandse spoor

De nieuwe intercity’s van NS, de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), zijn door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op 30 december formeel toegelaten tot het Nederlandse spoor. Dat schrijft Railjournal. Dat betekent dat de treinen nu ook reizigers mogen gaan vervoeren.

Voor de zomer

De Nederlandse Spoorwegen hebben desgevraagd de goedkeuring bevestigd. Maarten Bakker, bij NS verantwoordelijk voor de introductie van de ICNG: “Het is een belangrijke mijlpaal dat de trein door de inspectie is goedgekeurd. Dit zorgt ervoor dat we kunnen starten met een nieuwe fase van het testprogramma.”

De treinen die nu in Nederland rijden, zijn nog testtreinen. De treinen zijn formeel nog niet overgedragen aan NS, dat gebeurt pas als de treinen voldoen aan de specificaties die het spoorbedrijf heeft opgesteld. Zodra de eerste trein geleverd is aan NS doorlopen ze opnieuw een testprogramma en daarna kunnen we voor het eerst proefrijden met reizigers. Bakker: “We verwachten voor deze zomer in de dienstregeling te kunnen rijden. ”

Proefbedrijf

De eerste ritten met reizigers zullen zijn in het proefbedrijf, zoals NS dat noemt. Dat zal gebeuren op de route. “Dat is belangrijk, want met reizigers in de dienstregeling kun je pas echt zien hoe de trein in de praktijk presteert en verdere aanpassingen doen”, vertelt Bakker.

Na het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda volgt het traject Den Haag – Rotterdam – Eindhoven. In volgende stappen gaat de ICNG ook over de Hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid en Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.

Fyra

De eerste trein is al in mei 2020 aangekomen, sindsdien zijn er testritten uitgevoerd. De treinen hadden eigenlijk al in reizigersdienst moeten zijn, maar door verschillende oorzaken is de start uitgesteld. Zo zijn er problemen met de software en is de laskwaliteit onvoldoende. De treinen kunnen 200 kilometer per uur rijden, in de eerste periode zullen de treinen volgens dienstregeling niet sneller dan 160 kilometer per uur gaan. Pas als er voldoende treinen in de dienst zijn, zal bij een dienstregelingswijziging de snelheid naar 200 kilometer per uur gaan.

De ICNG is de opvolger van de Fyra, die het deze maand tien jaar geleden begaf. NS vond destijds dat de Fyra te slechte kwaliteit had en opknappen te lang zou duren. Opmerkelijk genoeg rijden de Fyra’s inmiddels al enkele jaren opgelapt en wel op het Italiaanse spoor. Echter dat gezegd hebbende staan de treinen van fabrikant AnsaldoBreda niet bekend om de robuustheid en kwaliteit.

This post was last modified on 7 januari 2023 10:19

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug