De Intercity Direct is van 22 tot en met 27 februari tijdens de daluren toeslagvrij. Dit vanwege werkzaamheden bij Delft. In de spits is er onvoldoende capaciteit om de trein toeslagvrij te maken. In de daluren wordt de trein op verzoek van Rover toeslagvrij.
Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal krijgen reizigers het advies om te reizen via Gouda. Daardoor duurt de reis niet 25 minuten maar 45 minuten (overdag) tot 60 minuten (´s avonds). De RandstadRail van de RET zou een veel sneller alternatief zijn (circa 30 minuten). "RandstadRail heeft echter onvoldoende capaciteit om alle treinreizigers mee te nemen", legt NS-regiodirecteur Jeroen Alting von Geusau uit. In de daluren zou er wellicht wel voldoende capaciteit zijn, maar het spoorbedrijf wil eenduidige reisadviezen voor zowel de spits als de daluren.
Eigen risico
NS-abonnementen zijn tijdens de werkzaamheden dus niet geldig bij RandstadRail. "Wellicht zullen reizigers op eigen houtje beslissen om de metro te nemen in plaats van de trein, maar dat is dan op eigen risico", zegt Alting von Geusau.
Rover
Tussen Rotterdam en Amsterdam mogen reizigers in de daluren zonder toeslag omreizen met de Intercity Direct. "In de spits zit de Intercity Direct nu al vaak vol, als we de toeslag zouden schrappen kunnen er capaciteitsproblemen ontstaan. Op aandringen van Rover maken we de Intercity Direct in de daluren wel toeslagvrij", legt de regiodirecteur uit.
HTM
Treinreizigers tussen Delft en Den Haag kunnen gebruik maken van de tram van de HTM. De HTM zal tijdens de werkzaamheden extra trams inzetten om de reizigersstroom te kunnen vervoeren. Verder worden er stop- en snelbussen ingezet tussen Schiedam en Den Haag.
Fiets
Volgens van Alting von Geusau is het even door de zure appel heen bijten, maar krijgen reizigers er daarna wel iets voor terug. "Het nieuwe station heeft dezelfde frisheid als Rotterdam Centraal. Wat heel prettig is voor de reiziger, is dat hij straks direct van de fietsenstalling naar het perron kan." Na de werkzaamheden rijdt op 28 februari de eerste trein door de nieuwe Delftse spoortunnel.
Toekomst
Na de werkzaamheden blijft de dienstregeling ongewijzigd. Het is wel de bedoeling dat er in de toekomst meer treinen gaan rijden. Dat kan pas als staatssecretaris Mansveld besluit om de sporen te verdubbelen. Daarvoor hoeft Delft niet opnieuw op de schop: er ligt al een extra tunnelbuis, maar alleen nog zonder sporen.
This post was last modified on 7 januari 2019 21:52
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…