fbpx
Foto Stefan Verkerk

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In 2027 zou de spoorlijn tussen Almere Oostvaarders en Zwolle vier maanden ingezet worden voor testen met het beveiligingssysteem ERTMS, waardoor treinen in de toekomst sneller kunnen rijden. Staatssecretaris Vivianne Heijnen laat deze week weten dat de testperiode te veel hinder veroorzaakt.

Twee jaar geleden maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat het traject tussen Almere en Zwolle in 2027 vier maanden lang uit de running zou zijn vanwege deze tests. Het ERTMS-systeem waarmee proeven uitgevoerd zouden worden, maakt het mogelijk om treinen betrouwbaarder en sneller te laten rijden. Ook is het systeem op termijn de Europese standaard en moet het dus makkelijker worden om internationale treinverbindingen op te starten. In 2030 moet ERTMS op de drukst bereden stukken spoor in Nederland zijn ingevoerd.

Niet alleen ‘s nachts

Als testlocatie waren de Hanzelijn en een deel van de Flevolijn uitgekozen, vanwege de complexiteit van het spoor en het feit dat de maximumsnelheid op het gedeelte tussen Lelystad en Zwolle al 200 km/u bedraagt. Gezien de omvang van de test was het niet mogelijk om alleen ‘s nachts en in het weekend te testen.

Alternatieve locatie

Maar vanwege de drukte op het traject en het landelijk belang van de spoorlijn komt Heijnen nu terug op dat besluit. In de brief schrijft ze dat er voor de reizigers van het traject in Flevoland geen goede alternatieven zijn als de treinen niet rijden. Ook gaat het niet op tijd lukken om opgeleid personeel en omgebouwd materieel te vinden voor de proef. Dat zou nu al voor vertraging zorgen. Er wordt gezocht naar een alternatieve locatie voor de ERTMS-tests.