Hoekse Lijn straks zowel goederen- als metrolijn

De Hoekse Lijn wordt omgebouwd naar metrolijn, maar blijft ook beschikbaar voor goederentreinen. Dat meldt de RET tegenover de website OVpro.nl

Stadsregio Rotterdam maakte eind vorig jaar bekend de treinverbinding Hoekse Lijn om te bouwen tot een metroverbinding. Vanaf 2017 zullen metro´s vanaf Hoek van Holland via Schiedam, Rotterdam Beurs naar Rotterdam Nesselande gaan rijden.

Uitdaging
“Om de Hoekse Lijn mogelijk te maken is een omvorming nodig voor de infrastructuur van heavyrail naar lightrail. De stations van lightrail zijn anders, de bovenleidingspanning is anders en de spoorbeveiliging is anders”, zegt RET directeur Techniek Paul Lorist tegenover OVpro.nl. “Verder moet er rekening gehouden worden met beweegbare bruggen. Daar rijdt op dit moment ook het spoorgoederenvervoer overheen. Diverse aanpassingen zijn daarvoor nodig.”

Voordelen
Voor de reiziger moet de ombouw van spoorlijn naar metrolijn veel voordelen opleveren. Zo gaat de frequentie omhoog, komt er in een station bij (Maassluis Steendijkpolder) en wordt de metro in Hoek van Holland 900 meter verlengd tot bij het strand. De stadsregio Rotterdam en de RET denken met de ombouw 40% meer reizigers te kunnen trekken. De verwachting is dat in 2020 18.000 reizigers per dag gebruik maken van de nieuwe metro.

Maandenlange werkzaamheden
Maar voordat de reiziger kan profiteren van de ombouw, krijgt hij eerst te maken met maandenlange werkzaamheden. "Waarschijnlijk zal er 5 of 6 maanden geen trein- of metroverkeer mogelijk zijn. We gaan nu onderzoeken hoe we de reizigershinder zoveel mogelijk kunnen beperken", zei Joan van der Veen van het projectbureau Hoekse Lijn eerder tegenover Treinreiziger.nl. "We hebben al gekeken of het mogelijk is om toch een trein heen en weer te laten pendelen, maar dat is niet mogelijk. Nu onderzoeken we scenario´s met vervangend vervoer per bus en over water." Na de ombouw kunnen reizigers vanaf de Hoekse lijn niet meer rechtstreeks naar Rotterdam Centraal. Die reizigers moeten in Schiedam Centrum over gaan stappen op de trein of op Rotterdam Beurs op een andere metro.

Eerste metrolijn met goederenvervoer
De Hofpleinlijn werd al eerder omgebouwd. Dat heeft de RET een forse reizigersgroei opgeleverd. Op de Hofpleinlijn rijden er echter geen goederentreinen meer. De Hoekse Lijn wordt in Nederland de eerste metrolijn met goederenvervoer. Veel goederentreinen zullen er overigens niet van de metrolijn gebruik gaan maken. Het zal gaan om slechts één a twee goederentreinen per dag.

This post was last modified on 16 januari 2017 18:08

Share
Tags: Hoekse lijn

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

60 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug