fbpx
Foto: Stefan Verkerk / archief

Hoe kan het OV straks gefaseerd opgeschaald worden?

14 apr 2020 13:56

Maak alleen noodzakelijke reizen per openbaar vervoer. Aan die oproep wordt massaal gehoor gegeven. Maar hoe zou het openbaar vervoer straks weer opgestart kunnen worden?Kennisnetwerk Railforum is opzoek naar creatieve ideeën. Ook reizigersorganisatie Rover is bezig met dit vraagstuk.

1,5 meter economie

Mark Rutte heeft aan alle sectoren gevraagd om alvast na te denken over hoe zij eventueel weer kunnen opschalen als de coronamaatregelen versoepeld kunnen worden. “Dat kan uiteraard ook gefaseerd gaan plaatsvinden, bijvoorbeeld met de handhaving van de anderhalvemeter-eis. Zo zie je dat theater- of bioscoopzalen de stoelcapaciteit halveren om straks toch weer open te kunnen gaan. Wij zijn voor de OV-sector op zoek naar creatieve ideeën”, legt Corina de Jongh namens Railforum uit.

In de anderhalvemetereconomie – zoals Mark Rutte het noemt – zullen de bus en trein veel minder capaciteit hebben. “Zelfs met een normale dienstregeling zou de capaciteit in bussen, trams en treinen op ongeveer 25% blijven steken. Dat vraagt om maatregelen. Maar welke maatregelen?” vraagt ook Freek Bos van reizigersvereniging Rover zich af.

Suggesties

De Jongh geeft aan dat aan allerlei maatregelen gedacht kan worden. “Ook grote werkgevers denken na over slimme fasering. Je zou bijvoorbeeld reizigers met een even businesscardnummer op specifieke dagen kunnen laten reizen, en reizigers met een oneven kaartnummer juist op andere dagen”, legt De Jongh uit. Railforum benadrukt daarbij dat er maatregelen gezocht moeten worden die op maatschappelijk draagvlak kunnen rekenen. “De opstart zal een wisselwerking zijn tussen de rijksoverheid, vervoerders en grote werkgevers.”

Een andere suggestie is om bijvoorbeeld om te starten met het korte woon-werkverkeer of per regio op te starten. Ook is de vraag of bijvoorbeeld studenten vrij moeten kunnen reizen zolang er geen colleges gegeven worden. Freek Bos van Rover vult aan: “Niemand weet wat er gaat gebeuren, en dat maakt het moeilijk om keuzes te maken. We weten ook niet welke maatregelen werken en of het genoeg is. Veel zal afhangen van de maatregelen waar het kabinet voor kiest.”

Spits mijden

Dat niet alle maatregelen even succesvol zijn, blijkt wel in Amerika. De Jongh: “Daar is geprobeerd om de ene dag de mannen te laten reizen en andere dag de vrouwen. Daar is men weer heel snel mee gestopt.” Maar er zijn ook landen waarbij reizigers een formulier moeten invullen om de de nut en noodzaak van een reis te kunnen aantonen.

Meer dan ooit zal gelden: probeer de spits te vermijden. Dat was al een vraagstuk waar vervoerders zich mee bezig hielden, maar zal als de corona maatregelen worden versoepeld nog belangrijker zijn.
De Jongh benadrukt dat vervoerders ook volop bezig zijn met het nemen van maatregelen. “Wij willen als kennisplatform vooral helpen verbindingen te leggen daar waar ze er nog niet zijn.”

Via ‘reageren’ kun je onder het artikel je ideeën kwijt. Maar je kunt ook een e-mail sturen naar Railforum ([email protected]) en Rover ([email protected]).


Vragen waar de OV-sector zich momenteel over buigt:

  • Hoe kunnen de dienstregelingen van alle vervoerders weer gefaseerd worden opgebouwd?
  • Hoe kunnen/moeten de voertuigen (tijdelijk) van binnen worden aangepast?
  • Moeten haltes en stations (tijdelijk) aangepast worden?
  • Hoe kan ervoor gezorgd worden dat reizigers zich spreiden over de dag of over de week zodat er niet teveel reizigers tegelijk reizen?
  • Hoe kunnen reizigersstromen gestuurd worden zodat er optimale veiligheid en comfort geboden kan worden?
  • Hoe kan de chipkaartdata ingezet worden?
  • Is er een combinatie mogelijk met de mogelijk in te voeren corona-apps?
0 0 stemmen
Artikel waardering
81 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wouter G.
4 jaren geleden

In Denemarken moet je een gratis reservering kopen voor een specifieke interregionale trein. Misschien kan zoiets hier, waarbij je wel vrij staat te zitten op een veilige stoel. Forenzen met een vitaal beroep moeten voorrang krijgen op een beschikbare ruimte-aandeel.

Peter b
4 jaren geleden

Laat om te beginnen eerst de intercity rijden, Daan voorkom je het verhaal alles op elkaar proppen! En mensen weer normaal naar hun werk kunnen, zonder een 3 kwartier vertraging.

James C.
4 jaren geleden

Volgens mij is het enkel mogelijk een betrouwbare en veilige dienstregeling te realiseren als er naast het in- en uitchecken met treinreserveringen op elke trein in Nederland wordt gewerkt.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  James C.

De stoelen zijn niet genummerd. Hoe zou dit allemaal moeten? Mensen kunnen inchecken zonder hun bestemming kenbaar te maken. Waar ze heen gaan en waar ze gaan zitten is niet te regelen.
Conducteurs controleren niet meer, dus hoe zou dit gaan. Dit zal later nog een probleem blijken want over een half jaar heeft niemand nog een kaartje.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Natuurlijk kun je regelen waar mensen wel en niet gaan zitten.
Je sloopt gewoon een deel van de stoelen eruit.
Er zijn heus nog wel een paar supporters te vinden die weten hoe dat moet. Dan hoef je alleen nog maar staanplaatsen te verbieden.

Ariën
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Ik ben benieuwd op welke manier je stoelen eruit wilt halen. Het frame is namelijk vaak een geheel voor twee zitplaatsen.

P.A. Goossens
4 jaren geleden

Ik zal mijn gedachten vraag voor vraag geven:

Hoe kan de dienstregelingen van alle vervoerders weer gefaseerd worden opgebouwd?
NS: Huidige dienstregeling handhaven en daar intercity’s aan toevoegen. Dus 2x pu een stoptrein en 2x pu een intercity. Lengte zo lang als met materieel en perronlengte mogelijk is.

Hoe kunnen / moeten de voertuigen (tijdelijk) van binnen worden aangepast?
Zo min mogelijk echte aanpassingen: Geen stoelen verwijderen of zoiets. Hooguit met (rood/wit) lint rijen niet toegankelijk maken. Verder zoals de RET bijvoorbeeld al adviseert, iedereen het advies geven om zoveel mogelijk uitsluitend aan de raamzijde te gaan zitten. Werkgevers oproepen om nog zeker 50% van het werk thuis te laten doen. (Werknemers om de dag met OV, of minder)
Niet alle afdelingen op dezelfde dagen laten werken op kantoor.

Moeten haltes en stations (tijdelijk) aangepast worden?
Belijningen die de 1,5 meter aangeven. Instapproces wel zo efficiënt mogelijk. Buschauffeur achter plexiglas (oid) zodat all deuren voor in- en uitstappen gebruikt kunnen worden.

Hoe kan ervoor gezorgd worden dat reizigers zich spreiden over de dag of over de week zodat er niet teveel reizigers tegelijk reizen?
Zie eerder gegeven suggestie. Werkgevers moeten ook gaan schuiven met werktijden.

Hoe kunnen reizigersstromen gestuurd worden zodat er optimale veiligheid en comfort geboden kan worden?
Bij treinen: toegangscontrole op stations en bij grote stations OOK op perrons.

Hoe kan de chipkaartdata ingezet worden?
NIET (ligt veel te gevoelig ivm privacy en opslag van reisgegevens. Moet je niet willen.)

Is er een combinatie mogelijk met de mogelijk in
te voeren corona apps?
NEE. De corona app is sowieso een heel slecht idee en dat combineren met reizen in OV is een nog veel slechter idee.

Wim Lubbers
4 jaren geleden

Voordeeltickets zullen voorlopig wel geschrapt worden. Ik vrees zelfs voor mijn Weekendvrijabonnement.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Het wordt inmiddels wel tijd voor een bericht over de verlenging van kaarten. De museumkaart is nog veel erger. Wel behoorlijk incasseren maar niet uit betalen. Ze betalen niet naar rato van voor de sluitingen. Het geld stapelt zich op bij de organisatie met 5 miljoen per maand. De verlengingen zullen wel even stagneren.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Nou nou, wat een ramp en wat een enorme misstand! Een museumkaart kost ongeveer 5 euro per maand. Werkelijk een enorm bedrag om je zorgen om te maken.

Te verwachten valt dat, zoals altijd, de opbrengsten van de Museumkaart gewoon worden verdeeld onder de aangesloten musea. Dat is ook in het belang van de kaarthouders, omdat een enorm deel van de musea op de fles dreigt te gaan.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zoals altijd? Men krijgt een deel van de entree (tot een max) vergoed. Daarom moet je bij betalen. En daarom zijn de kaartje ook veel duurder dan vroeger. De musea calculeren nu de te missen commissie en verhogen de entree. Als niet kaarthouder zit je dus veel te veel te betalen.
Inmiddels zullen de verlengingen wel stagneren. De kaart kost Euro 65 per jaar en dat is meer dan 6 entree’s. Het dus meer een kaart voor mensen met te veel tijd. Dat zie je ook als je in een museum komt met een expositie die in de publiciteit is geweest. Niets dan bejaarden met een museumkaart en goedkoop reizen.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dries, dat is toch juist fijn dat er zoveel bezoekers komen. Stel je voor dat u de enige bezoeker zou zijn.Dan denk ik dat zo’n museum niet lang zou bestaan.Als u zelf over een tijdje bejaard bent, vind u het waarschijnlijk ook fijn om uw (teveel) vrije tijd te vullen met museumbezoek.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

tja janneke, alleen komen die hordes los op momenten dat je ook een keer een dagje op stap kan. Net als in de supermarkt waar mensen die duidelijk de hele week de tijd hebben per se op zaterdag gaan.

Ik heb wel afgeleerd om nog iets te bezoeken wat op TV is besproken.

Alain
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

1/3e van de musea staat op randje afgrond van faillisement. Nou ben ik redelijk draagkrachtig, dus ik kan me voorstellen dat voor sommigen het meer een aderlating is, maar ik heb gekozen om voor geen enkel van de door mij bestelde kaartjes voor voorstellingen, concerten, etc. het geld terug te vragen.

Ik kon het geld missen (anders had ik het kaartje in de eerte plaats niet gekocht), terwijl de culturele sector op omvallen staat. Wat mij betreft beschouwen ze het als gift. Dan ben ik maar een klein beetje verveelder en kijk ik maar een Youtube filmpje ipv. het ‘echte’ werk.

Dries Molenaar
4 jaren geleden

Wat valt er te faseren? Men kiest voor een bepaalde invulling en een week later kan het weer anders. Er is geen dwang het geleidelijk te starten. Het personeel is in dienst en kan iedere dag werken. Wat is het probleem? Het enige wat variabel is zijn de as-kilometers en de electriciteit. Klein bier op de NS exploitatie.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Als je 1,5 meter afstand wil houden, kan dus niet iedereen tegelijk reizen. Wellicht is het dan niet goed genoeg duidelijk gemaakt. Maar het weer gebruik kunnen maken van het ov zou weer gefaseerd moeten gaan.

Asal Saya
4 jaren geleden

In Indonesië is iedereen verplicht om een mondkapje te gaan dragen. Maar op de stations houden ze daar niet echt altijd 2 meter afstand. Een aantal Eksekutif treinen (zijn 1e klasse treinen die daar vaak op lange afstanden rijden zoals bijvoorbeeld Bandung-Surabaya rijden niet. Maar als je per situatie bekijkt is maar de vraag of wij in Nederland een plaatsen moeten gaan reserveren om bijvoorbeeld vanuit Amsterdam naar Maastricht te kunnen. Spits kun je beter gaan mijden als dat massaal zou worden kun je toch weer het virus binnen krijgen. Ik denk toch dat de Intercity’s in Nederland wel kunnen gaan rijden, maar dat het voor in begin nog niet helemaal genormaliseerd kan worden en dat er wel even goed voldoende afstand moet worden gehouden. Zo mogen reizigers niet naast elkaar kunnen zitten, maar voor betere doorstroming voor woon en werkverkeer zou dat nog in beginfase nog te vroeg gejuicht kunnen zijn.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Asal Saya

Echt een voorbeeld land op OV en maatschappijgebied

Anna
4 jaren geleden

Ik hoop dat er ook aan mindervalide medemens gerekend wordt bij deze 1,5meter ov, ik sta met mijn scootmobiel altijd op een balkon, en iedereen moet daar dan altijd langs, en soms moet ook ik reizen.

B
4 jaren geleden

Enkel en alleen reizen met een ov chipkaart
En niet al dat gedoe met e ticket of
Kaartjes, en dit voor het hele openbaarvervoer
Is dan duidelijk voor iedereen.en zal het
Ook overzichtelijk worden het passagiers
Aanbod op één of andere manier te spreiden

Anoniem
4 jaren geleden

Voor de bussen alleen toegang met o v kaart
Dus geen kaartverkoop meer

Staatslijn K
4 jaren geleden

In de dienstregeling zou ik overal elk half uur een IC laten rijden. Maar probeer de stromen te scheiden door bijvoorbeeld een IC Den Helder-alle tussengelegen stations-Alkmaar-Sloterdijk-Amsterdam CS te laten rijden. Aangevuld met een IC Arnhem-Utrecht-Amsterdam CS en een IC Alkmaar-Heiloo-Castricum-Zaandam-Sloterdijk-Amsterdam CS (in het gangpad van de huidige IC Alkmaar-Maastricht). Het voordeel is dat de treinen meer ruimte hebben en door het Op knoop van treindiensten verklein je de kans op indirecte besmetting. Na het eindstation kun je nje de trein ontsmetten of schoonmaken.

Ook is het een optie om de stoelen rood en blauw te verven. Alleen op de blauwe stoelen mag worden gezeten. Mogelijk kun je in de terugrichting de rode stoelen gebruiken. Ook hiermee verklein je de kans op indirecte besmetting (na een paar uur is een virus al veel minder verspreidelijk). Verder zou je kunnen voorkomen dat reizigers deurknoppen aanraken door alle deuren automatisch te openen en sluiten.

Bovendien zou ik instappers op basis van hun kaartnummer een trein laten kiezen. Even is bijvoorbeeld gepland vertrek tussen xx:00 en xx:29 en oneven is een gepland vertrek tussen xx:30 en xx:59. De conducteur controleert alle nieuwe reizigers en je instaptijd zegt genoeg. Voor aansluitingen geldt de inchecktijd en genomen reisroute

Victor van Strien
4 jaren geleden
Antwoord aan  Staatslijn K

waarom niet gewoon weer de reguliere dienstregeling – maar met werkgevers samenwerken om deel werknemers te laten blijven thuiswerken en met scholen samenwerken om roosters te verplaatsen naar daluren en nog steeds deels digitaal.

J.R. Lubbers
4 jaren geleden

uit welke reizigers bestaat de Spits? studenten /scholieren en werkenden. Als je nu in overleg met ministerie van onderwijs voor een overgangsperiode VO scholen/ universiteiten later laat beginnen en daarmee scheidt men twee belangrijke forenzenstromen in tijd en wint ruimte in de trein.

Papias
4 jaren geleden

1,5e meter maatregelen zijn simpelweg onmogelijk in het openbaar vervoer. Het hele openbaar vervoer is gebaseerd op schaalvoordeel, anders kan je net zo goed taxi’s laten rijden. Met de nooddienstregeling wordt de schade beperkt gehouden, maar een halfslachtige opschaling roept om problemen, ofwel financieel ofwel qua besmetting.
Ik zou als de IC-capaciteit toeneemt gewoon de reguliere dienstregeling weer aannemen met enkel een paar maatregelen: verplichte mondbedekking, automatisch openen van deuren en het afschrikken van ouderen en mensen met een slechte gezondheid. Misschien zou dat nog aangevuld kunnen worden met temperatuurmetingen bij stations.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Papias

Ik vrees dat u gelijk heeft. De snelheid waarmee het ov weer op de been komt hangt samen met de resistentie van de bevolking tegen het virus.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Er blijkt nauwelijks resistentie.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

En er is ook geen vaccin en medicijn.
Dit gaat dus wel even duren.

Ron
4 jaren geleden

Het opstarten van het OV gaat een grote chaos worden. Behalve het ‘1,5 meter’ probleem is er nog een ander probleem waardoor het OV nog enige tijd ontregeld zal blijven en dat is het personeel. Zeker wanneer er apps gaan komen, kan je de klok erop gelijk zetten dan OV personeel constant een ‘hit’ gaat geven op die app. Immers, als zo’n besmet persoon op een OV-Hub staat en het personeel is daar ook heb je meteen bingo. En als het personeelsprobleem daarmee ophield, is dat pas het begin. De werkgevers in het OV hebben alle uitzendkrachten ‘ontslagen’ en waar mogelijk contracten niet verlengd. Dat personeel moet maar terug willen komen. Daarbij zit een deel van het personeel thuis ivm risicogroep en kan een deel de stress niet meer aan. Er is een kleine groep die nog zijn werk uitvoert, welke onder extreme druk staat door wangedrag van reizigers en medeweggebruikers (mensen hebben extreem korte lontjes en er is een toename van drank en drugs gerelateerde problemen in de voertuigen) en pesterijen door verveelde jeugd. Daarbij heeft dit personeel ook nog extra taken erbij zoals het tellen van passagiers en zijn ze een soort van vogelvrij verklaard door de werkgevers omdat deze medewerkers geen reizigers mogen weigeren maar tegelijkertijd wel zorg moeten dragen voor de veiligheid. Ondersteuning wordt alleen geboden door de politie in het geval van incidenten.
Bedenk dat deze medewerkers nu al opgebrand zijn en dat deze straks bij moeten dragen aan de heropstart van het OV. Het ziekteverzuim op sommige busstallingen zit op een vreselijke 70 procent, in dit voorbeeld nadat er een dode viel.
Dus ja… Het heropstarten van het OV gaat een hel worden; wellicht is het een idee dat er nu al buschauffeurs opgeleid gaan worden uit bijvoorbeeld de touringcarsector om de tekorten op te vangen. Maar met rail… Hiervoor heb je opleidingen nodig, waardoor even nieuwe conducteurs regelen niet heel makkelijk is; maar het begint bij het aanpakken van de pauze locaties wat de echte ‘verspreidingsbron’ is bij het OV personeel. Want waar het in de voertuigen leuk lijkt met wat lintjes zijn er nog steeds overvolle pauze locaties met (zeer) smerige voorzieningen en geen enkele veiligheidsmaatregelen. Wat niet weet wat niet deert toch…

Diny Smulders
4 jaren geleden

Ik vind het allemaal heel erg wat er gebeurt. Maar wat ik waardeloos vind is dat ik niet meer mag reizen omdat ik niet voir werk reis. Dus naar mijn kinderen/kleinkinderen kan ik wel vergeten. Denk ook aan ons.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Diny Smulders

De lichte lock down is juist ten gunste van de gezondheid van mensen in een dusdanige leeftijdscategorie dat ze kleinkinderen kunnen hebben. De hele maatschappij staat zo goed als stil voor ouderen en zwakkeren, die massaal zouden afsterven als we het coronavirus zijn gang zouden laten gaan. Zeuren over dat je nu eventjes niet kunt reizen, is ongeloofbaar ondankbaar en grenst aan het achterlijke!

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

En dat was weer een staaltje opbouwende kritiek van Annemiek.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

By the way, de lichte lockdown is er niet alleen voor ouderen en zwakkeren, maar voor iedereen.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Het is zo dat de consequenties voor ouderen en zwakkeren enorm zijn wanneer zij het virus oplopen. Als we de ouderen en zwakkeren niet mee zouden rekenen, dan zouden de consequenties voor de rest van de bevolking te overzien zijn en zou iedereen gewoon zijn gang kunnen blijven gaan.

Wat mensen nog steeds niet lijken te begrijpen, is dat het virus zich niet aan regels houdt. Het virus werkt ook niet ‘eerlijk’ en denkt niet, maar kan niet anders dan toeslaan waar dat kan. Zelfs bij Diny die na maanden braaf binnenzitten toch echt effe de kleinkinderen wil bezoeken.

Ik zie echt geen mogelijkheid waarbij een bejaarde veilig met de trein kan reizen voordat er een vaccin bestaat tegen het virus.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

@Annemiek
Wie zegt dat Diny Smulders bejaard is? – Iemand van 40 kan ook kleinkinderen hebben.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Ja Johan, dat zou kunnen, maar dat is niet zo. Het is immers niet de eerste bijdrage van de bejaarde Diny alhier.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Diny Smulders

De bedoeling is dat u een paar maandjes niet op bezoekt gaat. OM de maatschappij niet te belasten met uw aanstaande ziektegeval en vooral voor uzelf.

Diny
4 jaren geleden

Ik vind het allemaal heel erg wat er gebeurt. Maar wat ik waardeloos vind is dat ik niet meer mag reizen omdat ik niet voir werk reis. Dus naar mijn kinderen/kleinkinderen kan ik wel vergeten. Denk ook aan ons.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Diny

Grote groepen mensen zien hun baan verdwijnen, hun levenswerk kapot gaan, verliezen geliefden en krijgen te maken met andere vormen van ellende vanwege het virus. Een poosje je kleinkind niet kunnen zien is daarnaast een probleempje in de marge. ‘Denk ook aan ons’, zeg je dan. Een groot deel van het land staat stil ten gunste van jou! Grofweg asociaal dat je dat blijkbaar niet inziet en alleen aan je eigen onbelangrijke probleempjes denkt. De eerste problemen die moeten worden opgelost, bestaan uit het aan de gang krijgen van de economie. Dan helpt het niet als we met voorrang gaan denken aan mensen die alleen maar geld kosten ten koste van mensen die wel productief zijn. Sowieso is het als je bejaard bent een vorm van Russisch roulette om in de trein te gaan zitten voordat er een vaccin tegen het virus bestaat. Ik denk dat het voor veel bejaarden verstandig is zich te realiseren dat ze dit jaar niet meer met de trein gaan reizen.

Alain
4 jaren geleden

Voor de NS: Het meeste ‘eerlijke’ is een loterij.

Alle kaarten die in de afgelopen 30 dagen meer dan 5x zijn gebruikt, worden sowieso ingeloot, daarvan neem je dan aan dat het essentiele werkers zijn (of een ander redelijk criterium).

Alle andere kaarten staan op niet-actief (dus krijgen weigering bij de poortjes), maar per loting worden daar elke dag of week steeds meer toegestaan. Ben je ingeloot, krijg je bericht en kun je weer reizen.

Gaat het mis met meer besmettingen of te grote drukte, dan volgens LIFO-principe weer afschalen.

Grootste voordeel: Loting, dus volledig non-discriminatoir
Grootste nadeel: Anoniem reizen kan voorlopig niet.

Ronald
4 jaren geleden
Antwoord aan  Alain

Loting kan echt niet, zeker niet het op non-actief zetten van kaarten. En als ze dat al doen, dan is NS verplicht om de volledige abonnementskosten te betalen. Het moet toch een reserveringssysteem worden op basis van wie het eerst komt, die het eerst maalt. Je kunt geen specifieke mensen weigeren, want NS heeft een vervoersplicht naar iedereen die een geldig vervoerbewijs heeft. Daarom kunnen ze alleen maar vrágen om niet te reizen als het niet noodzakelijk is. Weigeren mogen ze je niet, behalve om redenen als ‘de trein vol’, maar niet om jouw persoonlijke reismotief, reispatroon, kaartnummer of een andere persoonlijke reden.

Anoniem
4 jaren geleden

Wake up people, ther is no pandemic!! Government took our rights to freedom and work and cover everything with fake “virus” and tests which have virus protei in them already!!! Why, when we sit in home, 5g transmiters are installed, why army transport go in the nights, why no one showd us the virus on live TV!?? Start thinking people….

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Thank you for this information!
I always thought that this virus was sent to us by Martians because our 5G-network was disturbing the communication with their spaceships.

Johan
4 jaren geleden

Het is niet realistisch om te denken dat de maatregelen binnen een aantal maanden significant afgezwakt zouden kunnen worden. Het momentane aantal patiënten (het getal dat allerlei mensen nu zo hoopvol stemt) heeft daarvoor weinig betekenis, het gaat erom dat het reproductiegetal onder de 1 blijft, anders begint de exponentiële groei weer en loopt het weer net zo hard uit de hand. De huidige maatregelen houden het reproductiegetal laag en deze, of andere net zo vergaande maatregelen, moeten dat helaas blijven doen tot die taak kan worden overgenomen door groepsimmuniteit en/of een vaccin.

Tonny Schonewille
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ik denk dat het misschien niet realistisch is om niet weer op een bepaalde manier verder te gaan. Op een gegeven moment wordt álles onbetaalbaar, ook de zorg. Vanuit de medische wereld komen ook veel statements dat het wel eens lang kan gaan duren, maar ik denk niet dat dat vol te houden is. Het wordt tijd dat we kijken naar hoe bepaalde Aziatische landen wel nog/weer enigszins doorgaan.

wilma
4 jaren geleden

Werkgevers stimuleren om thuiswerken voorlopig voor een deel te faciliteren

Anoniem
4 jaren geleden

Niet meer dan zo veel mensen in een trein en temperatuur metingen op stations en dan niet meer dan 200 man per trein

Richard
4 jaren geleden

Niet meer dan 200 man in een trein temperaturen op stations en 1.50 afstand

Anoniem
4 jaren geleden

Ik heb ook nog een aantel ideeen over het opschalen van het OV: De NS kan veel treinen wel verlengen. Grote coupe’s in 2 of 3 delen verdelen.
En kleinere coupe’s in 2 delen verdelen. Verplicht mond en neus bedekken door mondkapje of een sjaal, stoppen met groepsretours, spoordeel winkel aanbiedingen, stoppen met goedkope kaartjes via de bekende winkelketens en stoppen met gratis weg geef en upgrade kaartjes. Dit in ieder geval tot
1 Januari 2021. Reizigers met een abonnement kunnen weer gaan reizen, mensen die maar af en toe reizen kunnen gewoon op saldo reizen.
Verandering studenten ov kaart. Studenten alleen nog gratis reizen op trajecten die echt noodzakelijk zijn voor hun studie. Dus niet meer vrij reizen in het weekend. Alle andere reizen moeten ze gewoon gaan betalen. Met 40% korting of een extra betaald abonnement. Bij busritten beneden 2 km kan de student gewoon voor de rit gaan betalen of gaan fietsen. De vaste klant, abonnemnetshouder op de eerste plaats.

Als een vorm van maatschappelijke dienstplicht jongeren vanaf 18 jaar en studenten verplicht treinen bussen en ander ov extra laten schoonmaken. En laten werken in de productie van mondkapjes.

Ronald
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik kan me vrij goed in uw betoog vinden, maar de laatste alinea slaat natuurlijk nergens op. Studenten zijn druk met hun studie, die moet je zich daarop laten richten en niet op schoonmaakwerk. Bovendien zorgt dat voor onnodig veel besmettingsrisico onder en via jongeren. Als je dan al op die toer wilt gaan, leg dit dan op iedereen die bij Bureau Halt komt of die wordt aangehouden wegens geweld of vandalisme in het openbaar vervoer.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ronald

U bedoelt als een taakstraf? Dat zegt volgens mij iets over hoe u tegen schoonmaakwerk aankijkt. Het is een heel nuttige en eerlijke manier om je brood mee te verdienen en staat in deze crisistijd in het rijtje met vitale beroepen.Verder zijn er al schoonmakers in het OV, die wil je toch ook niet werkloos maken.

Anoniem
4 jaren geleden

Denk ook eens aan mensen die geen auto of ander vervoer hebben. Normaal is het al vervelend om afhankelijk te zijn van het ov maar nu kun je dus nergens meer heen. Dus geen zeker loting en dat soort dingen.

Patrick
4 jaren geleden

Als we met zijn allen accepteren dat je ziek wordt van corona dan kan deze gekkigheid stoppen. Anders zitten we nog met deze situatie totdat er vaccins zijn. Op zijn vroegst dus december 2020.

We kunnen nu 17.500 coronatests per dag doen, wat betekend dat alle Nederlanders over 1000 kalenderdagen allemaal getest zijn.

Als je kijkt naar de cijfers van het RIVM dan zie je 3 groepen ontstaan. De eerste groep zijn de mensen onder de 40, dan 40-65 en de 65-plussers. Als je gaat afschalen, dan kan je het beste met de groep onder de 40 beginnen om de restricties op te heffen. Zij zijn het minst vatbaar voor het virus. Gaat dit goed dan kan de restricties voor de volgende groep van 40-50 jarigen opgeheven worden. Gaat dat goed dan kunnen elke 5 weken voor de volgende leeftijdsgroepen de restricties opgeheven worden: 50-55,55-60 en 60-65. Voor mensen boven de 65 is het virus gevaarlijk dus die zullen de restricties behouden totdat het virus bestreden is. De werkenden kunnen dan de economie weer opstarten.

JurgeN
4 jaren geleden
Antwoord aan  Patrick

“Als we met zijn allen accepteren dat je ziek wordt van corona dan kan deze gekkigheid stoppen“.

Als je er inderdaad alleen maar ziek van werd, maar voor het geval het je nog niet opgevallen is, gaan er ook mensen aan dood!! Verder hebben we ook nog te weinig bedden op de intensive care om die ‘alleen maar zieke’ mensen te verplegen…

Rovi
4 jaren geleden

Het is te makkelijk om te zeggen dat scholen maar met de roosters moeten gaan schuiven om de spits te dempen. Scholen moeten nl ook naar de nieuwe norm. Een van de opties is onderwijs in shifts. En dat betekent in totaal gewoon een langere schooldag. Zoiets geldt ook voor kantoorwerk. Dus misschien moet de spitsinzet vroeger beginnen en later eindigen. En als we over prijzen praten: de abo’s waarbij er van uitgegaan wordt dat iemand 4 of 5 dagen reist, passen niet in een ‘soms op kantoor, soms thuis’ aanpak waar denk ik werkgevers voor zullen gaan.

Ibo de Joode
4 jaren geleden

Als het 1,5 m blijft is het Openbaar Vervoer failliet. Het wordt gewoon onbetaalbaar. Buiten de extra kosten voor controles, apps, afzettingen, regelen wie mee mag e.d is maar 25% van de zitplaatsen (staan is sowieso onmogelijk) beschikbaar. Dus zelfs met verspreiden van spits naar dal is de capaciteit dusdanig dat de kosten 3-4 keer hoger zijn. 1 van de gevolgen m.i. is dat het op de weg drukker wordt. Immers je wordt niet de auto ingejaagd, maar je moet erin om ergens te komen.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ibo de Joode

Dat ben ik met u eens. Zelfs wanneer de 1,5 m wordt opgeheven zal het herstel voor het openbaar vervoer denk ik moeilijk worden.
Veel mensen zullen zo bang zijn alsnog ziek te worden dat ze het openbaar vervoer blijven mijden. Ook denk ik dat overvol materieel de komende jaren niet geaccepteerd gaat worden.
Reizen zullen vooraf moeten worden gepland en zitplaatsen gereserveerd. Staanplaatsen zullen iets uit het verleden worden en het openbaar vervoer zal dus inderdaad duurder en minder openbaar worden.

Eduard de Jong
4 jaren geleden

De capaciteit van het OV is sowieso niet berekend op het vervoeren van reizigers met een minimum afstand van 1,5 meter. Deze onmogelijkheid geldt voor treinen en voor het lokale/regionale vervoer zoals metro- en tramlijnen. De komende herstart van de OV zal zeer geleidelijk moeten gebeuren: bijvoorbeeld te beginnen met een enkele verbinding zoals de Intercity Alkmaar-Amsterdam-Eindhoven met een verhoogde maximale capaciteit met meer rijtuigen en een frequentie van 5 minuten. Alleen dan kan een veilige omgeving worden gecreëerd.
Voor bepaalde metro- en tramlijnen geldt een frequentie van 3 minuten, zodat een 1,5 meter afstand überhaupt mogelijk is.
Als na enkele weken positieve ervaring is verkregen met een uitgedunde dienstregeling, kunnen stapsgewijs enkele treinverbindingen en een enkele uitbreiding van het metro- en tramnet worden gerealiseerd.
De komende maanden (in ieder geval tot en met september) zal van een ‘normaal’ operationeel OV hoe dan ook geen sprake kunnen zijn.
Het personeel werkzaam in het OV wordt beperkt tot het rijdend personeel in strikte zin. Dit betekent alleen machinisten en metro- en trambestuurders.
Conducteurs en controleurs zijn niet meer nodig en worden afgeschaft. Het vrijgeven en sluiten van deuren geschiedt door machinisten en metro-/trambestuurders.
Ten slotte de kosten: het gebruik van het OV is de komende maanden kosteloos. De operationele kosten worden gefinancierd door het Rijk, analoog aan subsidies aan de cultuursector en het MKB.

Ronald
4 jaren geleden

De NS heeft een vervoersplicht naar iedereen met een geldig vervoerbewijs, dus daarom mogen ze reizigers alleen weigeren op specifieke ritten om niet-persoonlijke redenen als ‘de trein is vol’, maar niet om persoonlijke redenen zoals de reden van je reis of je identiteit. Dat gezegd hebbende, is het selecteren van reizigers die wel of niet mogen reizen, geen optie. Daarom pleit ik voor een reserveringssysteem waarmee je je van tevoren in de NS-app (bijvoorbeeld via het reisadvies) kunt inschrijven op één of meerdere specifieke ritten. Dit inschrijven is gratis en enkel bedoeld om bij te houden hoe veel reizigers er op ieder stukje van de rit in de trein zitten. Het gaat om het totaal aantal reizigers, waardoor stoelnummers niet nodig zijn. Reizigers zijn verplicht zelf zich over de trein te verspreiden. Is een rit op een bepaald traject(deel) volgeboekt, dan vervalt het reisadvies in de planner. Bij controle kun je je reservering tonen d.m.v. de app of in uitgeprinte vorm.

Een andere oplossing is iets met tijdelijke (doorzichtige) afscherming te doen rondom de zitplaatsen, zodat naast elkaar zitten wel mogelijk wordt.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ronald

U stelt dat reizigers verplicht zijn zich over de trein te verspreiden.
Hierbij vraagt u nogal wat zelfdiscipline van iedereen.
Denkt u niet dat wat meer sturing nodig is?

dries molenaar
4 jaren geleden

Tijdens een dag met sneeuw heb ik wel eens zo dicht gepakt in de trein gestaan dat je je armen niet eens meer kon bewegen.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB dat kun je je nu even niet voorstellen na de slappe winter en zonnige dagen met de covid maatregelen.

Nieuwwester
4 jaren geleden

Wellicht kan de situatie in het Nederlandse openbaar vervoer pas genormaliseerd worden als de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) een vaccin voor het Corona-virus heeft goedgekeurd en er in de EU en in de rest van de wereld een uitgebreide vaccinatiecampagne heeft plaatsgevonden. De FDA-keuring van medicijnen geldt als de strengste ter wereld.
Wat Europa betreft, het in 2019 in Amsterdam gevestigde Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) verricht weliswaar onderzoek naar de werking van medicijnen, maar de Europese Commissie verleent de goedkeuring.
Vermoedelijk zal dit normalisatieproces in het openbaar vervoer dus nog wel even duren…
https://nl.wikipedia.org/wiki/Food_and_Drug_Administration
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Geneesmiddelenbureau#cite_note-1

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Hm, u zegt normalisatieproces.
Bedoelt u daarmee dat we hierna weer als haringen in een ton gaan zitten totdat de volgende ziekte zich verspreidt?
Misschien kunnen we hiervan ook iets leren en het openbaar vervoer op dit gebied veiliger maken.

Eric
4 jaren geleden

Wanneer je 75% capaciteit inboet, is het onvermijdelijk om “iets” te doen met je grootste reizigers groep: de Studenten….

Tonny Schonewille
4 jaren geleden

Ik zal niet beweren een expert te zijn hier, maar ik heb een sterk vermoeden dat het gebruik van mondkapjes heel veel kan helpen. Dat de regering het tegenovergestelde beweerd is heel erg politiek, we hebben ze immers niet. Nogal een falen, als die manier van werken heel veel dingen, waaronder het OV, kan normaliseren. Gefaseerd uiteraard, met voorzichtige stapjes.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Er geldt een gebod op gezichtsbedekkende kleding in het openbaar vervoer.

Tonny Schonewille
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Serieus? Haha, dan schaffen ze dat maar effe af. In Azië zijn ze slimmer dan hier.

Ronald
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Een mondkapje is geen kleding. Verder ben ik het ermee eens dat een mondkapje kan helpen. Je beschermt er jezelf niet mee, maar je voorkomt wel dat jij anderen om je heen besmet. Op het moment dat iedereen in het OV verplicht zo’n kapje draagt, ben jij vanzelfsprekend zelf ook weer beschermd door die anderen. En het zal misschien niet helemaal een 100%-garantie zijn dat niemand meer besmet kan worden, maar het zorgt er wel voor dat we geen 1,5 meter afstand nodig hebben en we dus weer meer mensen in de trein/bus/tram/metro kunnen hebben.

Tonny Schonewille
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ronald

Precies. De 1.5 m is ook geen garantie tegen besmetting, zoals uit de statistieken blijkt. En dat is ook niet het doel.

Frank
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Mondkapjes hebben geen zin als je niet weet hoe je die moet gebruiken. Bovendien zul je deze steeds weg moeten gooien en nieuwe gebruiken, zoals ook in de ziekenhuizen gebeurt. Daarvoor zijn er niet genoeg.

Ronald
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

Dat klopt als je het hebt over FFP2-mondkapjes, die medische kapje dat ze in de zorg gebruiken. Maar dat heb je op straat niet nodig. Om anderen in je directe omgeving te beschermen, kun je ook huis-tuin-en-keuken-mondkapjes gebruiken. Dat is wat ze ook in België en Duitsland gaan doen. In de zorg hebben ze speciale mondkapjes nodig, omdat zij ook zichzelf ermee moeten beschermen. Dat gaat met gewone simpele mondkapjes niet, maar daarmee kun je wel met elkaar van het OV een veiligere plek maken. En waarschijnlijk kunnen we dan veilig wat minder afstand van elkaar houden, waardoor er meer mensen mee kunnen en waardoor het OV dus minder verlieslatend wordt dan het nu geworden is.

Henny
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ronald

Die mondkapjes zijn volgens mij juist schijnveiligheid. Wat denk je hoe lang sommige mensen die gaan dragen? Denk je werkelijk dat een gezin met 2 kinderen elke maand 4×30 = 120 mondkapjes gaat kopen? En wat denk je hoeveel virus er aan het einde dag in zo’n ding zit? Mensen die af en toe proesten blijven nu thuis,maar dan zullen dan wellicht denken dat ze weer de straat op kunnen (met de bacillen van de vorige dag nog in het kapje). En waar blijf je elke maand met al die 17.000.000 x 30 = 510.000.000 (een half miljard !) mondkapjes. Misschien krijgen we juist daardoor weer een nieuwe uitbraak. Volgens mij dus NIET doen. De maatregelen die Nederland heeft genomen blijken tot nu toe niet slechter uit te vallen dan in andere landen, dus wat mij betreft : doorgaan zo.

JanN
4 jaren geleden

Ik ben geen deskundige maar ik zat te denken aan:
– vaste indeling van treinen en lengte.
– geen gekoppel of afkoppelen van treinstellen goedmop lengte houden
– op de perrons lijnen plakken voor de 1.50 m. afstand.
– hulp van rijdend en/of conducteurs die vrijaf zijn van hun normale dienst (zgn perron opzchters die het publiek kunnen managen naar de juiste deuren van de komende trein) . De perronopzichters moeten in contact staan met het personeel die zich in de aankomende trein bevind voor het leveren van zit/staanplaats informatie.
– het perron personeel moet bestaan uit personeel van bijv.NS of Keolis.
– je voorkomt denk ik stuwing bij drukte bij een bepaalde deur.
Maar ja, dit is een gedachtegang van een leek. Misschien zit hier wat in voor een vakman.

Frank
4 jaren geleden

We kunnen hier wel vaststellen dat ons OV nu niet geschikt is voor het vervoer van reizigers die elk anderhalve meter afstand moeten bewaren, of we dat nu wel of niet leuk vinden. Zo lang er geen doeltreffend vaccin is, blijft het OV daardoor een onveilig vervoersmiddel. De eerste maatregel is massaal thuis werken en het OV bestemmen voor hen die niet thuis kunnen werken. Daarvoor is een vergunnings- en reserveringssysteem nodig, variabele werktijden, verplichte looproutes op de perrons en in de trein en doeltreffende handhaving. De extra kosten, c.q. het gebrek aan inkomsten zullen op enige wijze moeten worden verdeeld en gecompenseerd. Kom je hier niet uit, kun je treinen alleen nog maar aan de kant zetten en het OV opheffen. Een soortgelijke oplossing moet er voor het luchtverkeer komen. Dat betekent dat vliegen twee tot drie keer zo duur wordt. De prijsvechters zullen snel verdwijnen. Een positief gevolg van alle draconische maatregelen is dat we veel meer ruimte en tijd krijgen.

E
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

En, onbedoeld, doet dit virus meer voor het klimaat dan 10 jaar vergaderen; Elk voordeel “ hebt” zijn nadeel 😋

Anoniem
4 jaren geleden

Je kan ook de zit plaatsen die je heb in een tram bus trein de mensen toe laten maar wel met een mond kapje en geen staande mensen vol is vol maar er stappen ook weer mensen uit endan kan je ook meer bussen en trams in zetten en dan wel ook met handhavens inzetten

Nel
4 jaren geleden

Je kan ook de zit plaatsen die je heb in een tram bus trein de mensen toe laten maar wel met een mond kapje en geen staande mensen vol is vol maar er stappen ook weer mensen uit endan kan je ook meer bussen en trams in zetten en dan wel ook met handhavens inzetten

Janneke47
4 jaren geleden

Ik ben 73 en heb mijn hele leven al met de trein gereisd. . Door de corona crisis wil ik niet nu met de trein en als alles weer normaal is, ben ik daar misschien fysiek niet meer toe in staat. Ik zal het reizen met de trein erg gaan missen.

Monique
4 jaren geleden

Onze zoon hoort tot de risicogroep, is student, volgend jaar afstuderen maar hoe? Is afhankelijk van de trein, maar dat is levensgevaarlijk met verminderde weerstand. Hoe komt hij op de unie? In de eerste klas van de trein met zijn studenten ov?