fbpx
Jacobite Stoomtrein

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

21 mrt 2024 14:48

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer rijden. De ritten van de historische stoomtrein, gebruikt als de Zweinsteinexpres in de Harry Potterfilms, zijn opgeschort door een geschil over veiligheidsvoorschriften.

Schade toerisme

De trein mocht tientallen jaren zonder centrale deurvergrendeling rijden. De autoriteiten moeten nu besluiten of dat nog langer wordt getolereerd. Exploitant West Coast Railways waarschuwt dat het bedrijf kapot wordt gemaakt als er aanpassingen nodig zijn die miljoenen kosten. De maatschappij vreest omzetverlies tot 50 miljoen pond (58,5 miljoen euro) en blijvende schade aan het toerisme.

De Harry Pottertrein rijdt tussen Mallaig aan de Schotse westkust en Fort William aan de voet van de hoogste Britse berg Ben Nevis. De rit gaat over het Glenfinnanviaduct op zijn schilderachtige route door de Highlands, zoals te zien in de films. De plek is populair bij toeristen die een foto proberen te maken.

West Highland spoorlijn

De stoomtrein kan nu niet rijden, maar op de beroemde West Highland Line rijden ook reguliere treinen. De spoorlijn wordt met een aantal Noorse en Zwitserse spoorlijnen gezien als één van de mooiste van Europa. De West Highland spoorlijn verbindt Glasgow met Oban en Mallaig. Vooral het stukje Fort William – Mallaig is beroemd.

Foto: (c) Andreas Gerhardinger / Shutterstock

0 0 stemmen
Artikel waardering
38 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Neijno (gepensioneerd NS machinist)
3 maanden geleden

Een onzinnig besluit om deze nostalgische trein aan zulke regels te onderwerpen. Zo kan je ook al de oldtimer auto’s kunnen verplichten om ABS te installeren. M.i. volkomen onzinnig! Zijn er wel eens reizigers die een deur hebben open gemaakt in deze rijdende trein? Ik vraag het me sterk af.

Puck
3 maanden geleden

Dat niet, nee. Wel is de trein in 2015 eens door rood gereden, maar dat is het enige incident dat Google me weet te vertellen. Desalniettemin is het toch altijd wel fijn als we incidenten kunnen voorkomen, in plaats van pas in te grijpen als het te laat is. Immers, er zitten nu eenmaal veel kinderen in die trein en die zijn niet altijd op de hoogte van veiligheidsregels. En elke deur handmatig op slot is niet wenselijk omdat ze makkelijk open moeten kunnen in geval van een incident waarbij het spoorpersoneel slachtoffer wordt. Die rijden, ook op deze trein kennelijk, immers ook wel eens per ongeluk door rood

Ab Normaal
3 maanden geleden

Dit onzinnige besluit geldt ook gewoon in Nederland sinds de Hondekoppen afgevoerd zijn. In Nederland worden daarom ook balkonwachten ingezet op het oude materieel. Ik weet niet of dat daar ook toegestaan is.

Dries Molenaar
3 maanden geleden

Als er iemand uit de trein zou vallen zal maar daar heel wat minder luchtig over spreken. Het is geen 1950 meer.

Baardstaart
3 maanden geleden

Sorry. Er hebben heel lang – ook in NL – treinen zonder centrale deurvergrendeling gereden en het was toen ook niet mis gegaan en nu ook niet.

Michiel
3 maanden geleden

Men vreest een omzetverlies tot 50 miljoen pond, maar heeft geen geld om aan de regelgeving te voldoen? Klinkt meer als dat men daar niet aan wil voldoen.

Marin
3 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Vroeger kon je de deuren in de Engelse treinen alleen van de buitenkant openen. Eerst raam open, arm eruit en dan de deur openen…
Tja, over een tijdje mogen museum treinen alleen rijden op het openbare net als ERTMS is geïnstalleerd.

frits
3 maanden geleden
Antwoord aan  Marin

ATB is nu al verplicht in Nederland bij museum treinen.
Dus ook bij stoom locs

Baardstaart
3 maanden geleden
Antwoord aan  Marin

Dat zijn aanzienlijk wat handelingen om een deur open te maken, dus dit is veilig genoeg. Tegen personen, die graag in aanmerking komen voor de Darwin awards is niets tegen opgewassen.

Bovendien staat er bij treinen zonder centrale deurvergrendeling (en ook met treinen met centrale deurvergrendeling) duidelijk bij. Deuren NIET openen tijdens de rit.

Dries Molenaar
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik was op safari, in het Engels werd verteld de groep in de bush nooit te verlaten. Op een ochtend ging Joachim uit Rostock toch alleen aan de wandel en werd ook prompt op de hoorns genomen door een buffel. Te dichtbij en dood. De familie blijkt later een zaak gestart te hebben met de aanklacht dat men zich niet vergewiste dat ieder het goed begrepen had. We waren eerst ook met 13. Dat kon niet goed gaan.

Baardstaart
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Dries Molenaar

Bij de Darwin awards zit geen groot geld bedrag gekoppeld. Als je elders op safari gaat mogen ze vanuit gaan dat je of wel de taal van het land zelf spreekt of Engels. Ten tweede is het ook common sense dat je bij een Safari niet het voertuig verlaat.

Wat mij betreft wijst de rechter deze eis af.

Dries Molenaar
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

ik zocht uw oordeel eigenlijk niet. Joachim is tragisch gesneuveld.

Anoniem
3 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Omzet en winst is niet hetzelfde.

Ann
3 maanden geleden

We zijn een beetje te ver doorgeslagen in het veiligheidsdenken. Vroeger had geen enkele trein centrale deurvergrendeling.

Je kunt het ook te ver door voeren.

Anoniem
3 maanden geleden

Belachelijk allemaal. Je kan overal wel doorgeschoten veiligheidseisen aan hangen. In theorie zou dit of dat wel eens kunnen gebeuren, bla bla. Tip: het meest veilig is géén trein! Schaf ze maar af, veel te gevaarlijk!

Simon
3 maanden geleden

Dit soort treinen moeten worden aangepast, het kan gewoon niet anders.
Het huidige publiek snapt niet dat een deur onder het rijden open kan en wanneer er een ongeluk gebeurt krijgt de museumlijn een megaclaim aan de broek.

baardstaart
3 maanden geleden
Antwoord aan  Simon

Als mensen graag in aanmerking willen komen voor de Darwin awards helpt niets tegen, maar je verpest het wel voor de normaal denkende mensen.

Simon
3 maanden geleden
Antwoord aan  baardstaart

Tijden veranderen.
Het rijden met stoomlocomotieven zal ook zijn langste tijd wel gehad hebben. De kennis over de juiste omgang ermee is ook aan het verdwijnen.

Dries Molenaar
3 maanden geleden

Aan het werk maar om er sluitingen in te maken. Zo moeilijk kan het niet zijn. NS heeft de mat64 toch aangepast. De mat54 ook, wellicht?

Overigens valt het mij wel op dat bij de Engelse stoomloc evenementen altijd een dieselloc verschijnt die de trein eigenlijk duwt. Het is een meestal toneelspel.

Ooit zag ik bij een cog-steam-train op de helling van Mount Washington in New Hamsphire dat de stoomloc stiekem op gas uit de fles werd gestookt. De stapel kolen is maar voor de bühne. Je zou hopen dat ze er dan ook maar piepschuim onder hebben zitten. Dat scheelt weer 500kg of dergelijk.

Baardstaart
3 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Weet je hoe de deurvergrendeling in Mat 54 werkte. Men sloot de deuren met perslucht en als de trein goed en wel het station heeft verlaten heeft ging de perslucht eraf en kon je de deur gewoon open doen.

Mat64 heeft zwenkdeuren en kan me niet voorstellen dat daar nooit een centrale deurvergrendeling op zat.

Gert-Jan Hondelink
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Op Mat 64 zat centrale deurvergrendeling, en de machinist moest de deuren vrijgeven voordat deze geopend konden worden. Er was bij elke deur dan ook een voorziening aangebracht achter een glaasje dat bijv. met een munt kapot gemaakt moest worden. Overigens kon je met een stuiver drie schroeven in een paneel boven de deur een kwartslag draaien, waarna je het paneel kon optillen en de noodknop kon bedienen zonder het glaasje stuk te maken. Op die manier heb ik wel eens een dame die op het laatste moment de trein in sprong waarbij haar tasje buiten de trein bleef hangen en zij de hengsels in haar hand had, wel eens geholpen dat tasje binnen boord te krijgen.

Mat 54 kende alleen centrale deursluiting. Vóór de trein het station verlaten had, was de druk al weggevallen en konden de deuren worden geopend.

Dries Molenaar
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Interessant, als kleine jongen hielp ik ooit een conducteur op station Bergweg, mijn zusje lag in Eudokia, door de deuren voor hem te sluiten zodat hij niet langs de trein hoefde te lopen. Een royale zwaai als dank je wel. Het staat mij nog helder voor de geest. Dus, die trein had geen centrale sluiting of het werkte niet. Opheffen deden ze toen schijnbaar niet.

Marin
3 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De stoomlocomotieven die in Nederland over het spoor rijden hebben wel 8 à 10 ton kolen mee. En daar zit bij mijn weten geen gasbrander bij….
En deze stoomlocomotieven hebben ook wel 31 tot 38 m3 water bij zich als ze vertrekken.
Zie bijvoorbeeld https://www.stoomstichting.nl/collectie/locomotief-23-023/

Dries Molenaar
3 maanden geleden
Antwoord aan  Marin

geen wonder dat het afgeschaft is geworden. 50 ton dood gewicht.

Jasper
3 maanden geleden

Ik heb eenzelfde artikel gelezen bij RTL nieuws, hier in kwam curciale info naar boven. Men was 5 jaar geleden al gewaarschuwd. Daarbij mensen doen alsof alles vroegah beter was en dat vroeger gewoon kon. Toch zijn er minder doden door ongelukken. Toch zijn een hele hoop gebouwen, parken en voertuigen toegankelijker. Leuk dat het voor een hele hoop mensen in hun herinneringen goed ging. Maar de slechte dingen worden meestal niet onthouden. Ik ben ontzettend blij om te leven in een tijd waar men zich bezig houdt met een sterk staaltje fysieke veiligheid

Dries Molenaar
3 maanden geleden
Antwoord aan  Jasper

Vroeger werkte men zonder valbescherming, dat ging vaak mis. Glazenwassers mogen ook niet meer op een ladder. Sindsdien veel minder ongelukken. Een tijd terug wel een haagse glazenwasser die toch met een ladder werkte en door een boze bewoonster omgeduwd werd. De man bleef er invalide door, zonder verzekering.

Anoniem
3 maanden geleden
Antwoord aan  Jasper

Het veiligheidsmantra is veel te extreem aan het worden. Echt iets van deze tijd, allemaal bang voor claim aan hun broek. Allemaal naar het Amerikaanse claimcultuurvoorbeeld, waar bedrijven voor miljoenen worden aangeklaagd als je iets met hun product doet dat fout gaat, en en waarover je niet gewaarschuwd bent. Zoals die vrouw die McDonalds aanklaagde en tonnen kreeg toen ze brandwonden opliep toen ze haar bekertje hete koffie per ongeluk op haar benen morste. Mensen gebruik je gezonde verstand.

Anoniem
3 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Van deze tijd is vooral dat we mensen liever niet laten doodvallen als dat eenvoudig vermeden kan worden. Goed zo.
AL die kletspraat dat je zelf maar moet opletten is gewoon onzin.

Anoniem
3 maanden geleden
Antwoord aan  Jasper

En waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven?

Frits Kaptijn
3 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Tja,
Vroeger mocht je reiden met een borrel op, hoefde je geen gordel te dragen, valhelm was niet verplicht, kreukelzone’s waren er niet, geen vangrail, geen airbag, geen maximale snelheid geen AKP.
Bij dit alles is er geprotesteerd bij invoering.
Maar achteraf zijn we wel blij dat het er is.

Anoniem
3 maanden geleden
Antwoord aan  Frits Kaptijn

Ik vind een vangrail op een drukke snelweg nogal iets anders dan een enkele stoomtrein op een kronkelend spoor….

En als je het over veiligheid hebt…. waarom is de fietshelm dan nog steeds niet verplicht in Nederland??

Anoniem
3 maanden geleden

Ongeveer 15% van de totale kosten van verkeersongevallen (4 van de in totaal ca. 27 miljard euro [5]) is toe te rekenen aan verkeersdoden

https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland

Iain Dobson
3 maanden geleden

ORR has been emphasising the need for industry compliance with Regulation 5 since 2018. Regulation 5 came into force on 1 January 2005. WCR was initially granted exemptions on 1 May 2005 which lasted until 31 March 2013. A new exemption was granted in 2012 which expired on 31 March 2023. A series of temporary exemptions were granted from March 2023 until the outcome of the judicial review. ORR revoked the final temporary exemption in January 2024.

All heritage operators were told several years ago that in order to operate after 31 March 2023 they either needed to fit central door locking or obtain an exemption from us. West Coast Railway’s application for an exemption failed and they made a claim for judicial review. A temporary exemption was granted in order to maintain the status quo, enabling WCR to operate whilst the litigation reached a conclusion.

Despite this, WCR chose to sell tickets when it was far from certain that a new application for an exemption would be granted, either in time for the commencement of services or at all. It submitted an exemption application on 8 March, which we are now assessing. ORR is disappointed that WCR appears not to have made sensible contingency plans for the benefit of their customers.”

klaas-jozef
3 maanden geleden
Antwoord aan  Iain Dobson

“we” meaning… 🙄
Als ik me goed herinner waren de uitzonderingen onder voorbehoud van speciale voorwaarden.
& die voorwaarden hield de exploitant zich niet aan.

Maurice
3 maanden geleden
Antwoord aan  Iain Dobson

Ridiculous regulations are the problem.

Simon
3 maanden geleden
Antwoord aan  Maurice

No. An unprofessional attitude towards safety is the problem.
This is exactly the reason railway company’s refuse(d) to have railway enthusiasts on their payroll.
Thereby, old trains are more dangerous than modern ones.
Therefore the regulations should be more stringent and better obeyed.

klaas-jozef
3 maanden geleden

We zien hier twee foto’s van het viaduct bij Glinfinnan & twee bij het viaduct bij Loch nan Uamh (alle zonder beschrijving, laat staan bronvermelding).

Brs
3 maanden geleden

Schandalich! Waarom doen NS en ‘t ProRails hier niks aan! En alles word maar duurder! Schamen!