Halfjaarcijfers NS: meer reizigers en winst

De Nederlandse Spoorwegen hebben goede resultaten geboekt in de eerste helft van 2016. De omzet is met bijna 9 procent gegroeid. Ook de winst en klanttevredenheid zijn toegenomen. Net als het aantal reizigers dat op tijd aankomt.

Volgens NS is de omzet gestegen doordat er nu meer inkomsten zijn uit treinkaartjes (vervoersopbrengsten). Treinreizigers hebben 1,8% meer kilometers met de trein afgelegd. Ook opbrengsten uit verkoop van onroerend goed is gestegen. Op het gebied van retail en horeca heeft NS de omzet juist met ruim 6 procent zien dalen.

NS realiseerde over het eerste halfjaar 2016 een omzet van € 2.573 miljoen, ter vergelijking: in 2015 was dit nog € 2.369 miljoen. De nettowinst over het eerste halfjaar komt uit op € 69 miljoen ten opzichte van € 56 miljoen in de vergelijkbare periode in 2015.

De klanttevredenheid is bij het spoorbedrijf ook toegenomen. In het eerste halfjaar van 2015 gaf 75% van de treinreizigers NS een zeven of hoger. Dat is nu 76,2%. Op het gebied van reisinformatie bij storingen zijn reizigers ook meer tevreden geworden. Daar geeft nu 82,7% van de treinreizigers NS een 7, dat was voorheen nog 79,9%.

Ook het aantal treinreizigers dat met minder dan 5 minuten vertraging reist is gestegen. Eerst kwam de reizigerspunctualiteit uit op 91,6%. Nu is dat 92,3%. De reizigerspunctualiteit wordt gemeten op een aantal knooppunten, waarbij een trein met veel reizigers zwaarder meetelt in de cijfers. De stijging in de stiptheid komt vooral omdat er nauwelijks grote storingen met landelijke gevolgen waren. Reizigers die naar het buitenland reisden, hadden wel last van stakingen in België en Duitsland en van de aanslagen in Brussel.

In het eerste half jaar van 2016 heeft NS ook de strategie gewijzigd. Zo worden de aandelen in HTM weer verkocht. De Gemeente Den Haag koopt die van NS. Ook busbedrijf Qbuzz wordt afgestoten. Het verkoopproces is echter pas in juli gestart, en valt dus net niet in het eerste halfjaar. Verder besloot NS – ondanks kritiek – zijn horeca-activiteiten af te stoten.

Dochter Abellio blijft in het buitenland actief, en niet zonder succes. Eerder dit jaar verkreeg Abellio definitief de treinconcessie Stuttgarter Netz. In augustus werd bekend dat het Britse Ministerie van Vervoer (Department for Transport) Abellio wil selecteren als vervoerder voor East Anglia. Abellio rijdt deze omvangrijke concessie onder de naam Greater Anglia sinds 2012 en mag dit waarschijnlijk voortzetten tot 2025. East Anglia is volgens NS één van de meest succesvolle en snelst groeiende regio´s van Groot-Brittannië.

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

9 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug