Haagse trambestuurder krijgt remhulp

Een detectiesysteem gaat trambestuurders helpen om aanrijdingen te voorkomen op het spoor in de binnenstad van Den Haag. Een radarsensor en een speciale camera detecteren of mogelijk gevaar dreigt op een aanrijding met grote obstakels op het spoor. Het systeem waarschuwt dan de trambestuurder en remt zo nodig zelf als hij niet tijdig reageert.

Eerste in Nederland

Het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM is naar eigen zeggen de eerste vervoerder van Nederland die een praktijktest gaat doen met een dergelijk systeem. Niet alle trams worden uitgerust met het nieuwe detectiesysteem, alleen de nieuwste stadstram.

Zo werkt het systeem

Het detectiesysteem kan bussen, auto’s en vrachtwagens herkennen. Maar ook andere trams en stootjukken. Het systeem bepaalt steeds of er een kritieke situatie is op basis van de snelheid van de tram, de snelheid van het gedetecteerde object en de locatie ervan. Deze gegevens toetst het systeem voortdurend aan de vooraf bepaalde waarden, zoals de afstand waarop het systeem de bestuurder begint te waarschuwen voor een gedetecteerd object. Dit gebeurt met een geluidssignaal en knipperend symbool op het scherm van de trambestuurder. Ook berekent het systeem de remafstand die nodig is om een aanrijding te voorkomen.

Veel onveilige situaties

Volgens de HTM grijpen trambestuurders dagelijks tientallen keren in om aanrijdingen te voorkomen. “Vaak gaat het om fietsers en voetgangers die onvoldoende aandacht hebben voor andere weggebruikers, al dan niet door het gebruik van smartphones en oordopjes. Ook automobilisten die plotseling remmen of hun voertuig op het spoor stilzetten zorgen voor onveilige verkeerssituaties”, aldus de HTM in een persverklaring.

Lange remweg

Een tram heeft vanwege zijn zware gewicht een twee tot drie keer langere remweg dan een auto. Snel remmen voor een voertuig dat de doorgang blokkeert voorkomt verkeersslachtoffers en schade. De praktijkervaring met de remhulp moet uitwijzen of het systeem voldoende ondersteuning biedt aan de bestuurder, die wel zelf volledig verantwoordelijk blijft voor het veilig besturen van de tram.

Eerdere tests

HTM testte het systeem eerder uitvoerig zonder reizigers aan boord. Als laatste fase van dit traject gaat HTM ervaring opdoen met het systeem. De trambestuurders die gaan rijden met de remhulp zijn inmiddels opgeleid. Wanneer de ervaring positief is wil HTM alle grijs-rode stadstrams verspreid over 2019 gaan uitrusten met dit systeem. Daarna bekijkt HTM of de wit-blauwe trams van de Randstadrail ook een remhulpsysteem kunnen krijgen. De verouderde rood-beige trams zullen rond 2024 worden vervangen door nieuwe brede stadstrams. De remhulp is één van de eisen die HTM stelt aan deze nieuwe tram.

This post was last modified on 24 januari 2019 08:55

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug