Eén van de grootste vakbonden van Italië, de socialistische unie FIOM-CGIL, wil dat er een onderzoek komt naar de problemen bij de hogesnelheidstrein Fyra. Dat moet duidelijk maken wie verantwoordelijk is.
"Als de verantwoordelijkheid bij de spoorwegen in Nederland of België ligt, zullen die moeten betalen. Is de fabriek AnsaldoBreda echter verantwoordelijk, dan eisen we het ontslag van de voltallige directie´´, zei vakbondscoördinator Massimo Masat woensdag tegen het ANP.
De vakbond wil met de Italiaanse regering overleggen. Masat betwijfelt of de problemen met de Fyra zo ernstig zijn als Nederland en België zeggen. "Ieder prototype trein heeft kinderziektes. Dat is normaal.´´
De treinen hadden in 2007 geleverd moeten worden, maar arriveerden pas in 2009 in Nederland. Pas in de zomer van 2012 worden de treinstellen toegelaten op het Nederlandse spoor. Onafhankelijk onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat de trein veel meer defecten heeft dan alleen kinderziektes.
De vakbondsman verdedigt de arbeiders van de fabriek in de Toscaanse plaats Pistoia, waar de Fyra wordt gemaakt. "Zij zijn technisch gezien echte vaklui, die hart voor hun vak hebben. Als er iets mis is binnen het bedrijf, zijn zij de eersten die protesteren.´´
Waarom Nederland en België de contracten met AnsaldoBreda hebben opgezegd, weet Masat niet. "Dat kunnen strategische keuzes zijn.´´ Masat vindt het wel opmerkelijk dat AnsaldoBreda het nieuws via de media moest vernemen.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…