fbpx
Foto: Daniël de Ruig

Grote blauwe bord keert terug op Utrecht Centraal (nu langwerpig)

01 feb 2021 10:09

Na tien jaar heeft Utrecht Centraal alsnog het grote blauwe bord met vertrektijden terug. Tien jaar geleden in 2011 werd het blauwe bord weggehaald.

Klapperbord

Dat wil zeggen het oude ‘klapperbord’. Het bord werd toen vervangen door een digitaal bord. Lang heeft dat er echter niet gehangen. Het bord verdween vanwege werkzaamheden. Het digitale bord uit 2011 is nu niet teruggekeerd, het is een volledig nieuw bord. Dit keer is gekozen voor een meer langwerpig bord. Het oude ‘klapperbord’ is in 2011 verhuisd naar het Spoorwegmuseum.

Het nieuwe ‘XL-scherm’ toont alle vertrektijden van het komende half uur. Het scherm is 36 vierkante meter groot. Station Utrecht Centraal is het vierde station na Schiphol, Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal dat een dergelijk scherm krijgt. Het scherm in Utrecht is wel veruit het grootste.

Het oude digitale bord in 2011

Leesbaarheid

Projectmanager Henk Bulthuis van ProRail: “Het scherm bestaat uit ruim twee miljoen pixels en zeven miljoen led-lampjes. Het past de lichtsterkte van de led-lampjes slim aan op basis van het licht in de stationshal zodat de reisinformatie zo goed mogelijk te zien is. Ook naar de plek en de hellingshoek van het scherm hebben we goed gekeken. We hebben rekening gehouden met de leesbaarheid vanuit alle hoeken en met de looproutes van reizigers.”

Het nieuwe blauwe bord: foto NS.

In 2017 besloot NS dat het blauwe bord terug moest keren. Vereniging Rover ziet nu een wens van veel reizigers in vervulling gaan. “Veel reizigers vragen al jaren om terugkeer van het grote scherm, zodat zij vanaf een afstand meteen kunnen zien waar zij heen moeten lopen”, stelt Rover-directeur Freek Bos, “bovendien is het bord altijd een geliefd herkenningspunt voor reizigers die elkaar hier op het station ontmoeten.”

Ook op Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
treingraag
3 jaren geleden

Ervoor was een kunstwerk als meeting point. Figuur in bevallige pose. Humor.

Simon
3 jaren geleden

Mooi bord. Alle informatie op een rijtje.
Goed gedaan NS en ProRail!

Tonny
3 jaren geleden

Handig, maar niet de charme van het oude bord. Kan ook niet natuurlijk, dat bord stamde uit een tijd dat de dienstregeling stabiel uitgevoerd werd.

Otto
3 jaren geleden

Qua leesbaarheid vind ik een blauwe achtergrond met witte letters nog altijd beter.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Inderdaad.

Om dit bord nog enigszins bruikbaar te maken mogen ze in de stationshal wel observatiekijkers plaatsen, zo’n verrekijker op een paal waar je al dan niet muntgeld in moet gooien om hem te gebruiken.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Wat een klinkklare onzin! Hangen ze een bord op dat alleen bejaarden nodig hebben, beginnen ze al voordat ze het hebben zien werken al te zeuren dat het niet goed is.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

De kleurstelling is gelijk aan die van de bestaande kleinere borden en dat exemplaar uit 2011, dus is de leesbaarheid net zo slecht. De foto’s bij dit artikel laten dat ook zien. Wereldwijd worden zowel op stations als op luchthavens vrijwel altijd lichte letters op een donkere achtergrond gebruikt voor vertrektijdenborden, omdat dat op afstand en bij verschillende lichtinval het best leesbaar is. Behalve dan als bijna iedereen het fout heeft, maar ProRail niet.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Op luchthavens wereldwijd zie je steeds vaker dat overgestapt wordt op een lichte achtergrond met donkere letters. Schiphol is daarin een trendsetter.

Arjan Krabbenbos
3 jaren geleden

Klapper, d klapper het oude blauwe klappertjesbord is thans ter ziele en hangt nu als museumstuk in Het NSM te Utrecht. De voormalige Paletten klappers ( CTA- perronborden) op de perrons zijn ook al geschiedenis, een exemplaar hangt nog bij Miniworld te Rotterdam. In het NSM heb je ook nog de voorlopers: de rolband CTA en de oude houten bestemmingsborden met Amsterdam CS, Utrecht CS of Vlissingen onder ander er op!
De nieuwste varianten zijn allen digitaal en goed leesbaar en duidelijk gerangschikt op routes met de belangrijkste tussenstations er op. Ook een voordeel van deze nieuwste aanwinsten is dat het ook in het donker goed zichtbaar is door de verlichte witte lampen die hier in deze nieuwe halaanwijzers zitten!

Bert Sitters
3 jaren geleden

Het was de bedoeling dat het bord eerst groter zou worden, maar dat vonden de uitbaters van Nespresso en Sizzy-Boy niet prettig.

Welcome back.
3 jaren geleden

Blij dat het terug is. Persoonlijk had ik het liever hoger gezien, en dan maar één of twee kolommen. Dat is volgens mij makkelijker je trein vinden. Desalniettemin, blij dat het terug is.

Alain
3 jaren geleden

Leuke poging, maar het mist absoluut het ‘gevoel’ van het oude blauwe bord. Goed, ik ben een oude zak geworden en ‘das war einmal, maar ik betwijfel of een nieuwe generatie Utrechters net zo nostalgisch over dit ding zal worden, als de mijne over Ouwe Blauwe.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Alain

Ik denk ook niet dat ze nostalgische ‘gevoel’ van dat oude ding terug willen, maar dat ze de boel gewoon een beetje modern willen laten ogen. Ik geloof zelfs dat NS het uberhaupt niet nodig vond om zo’n bord in het vernieuwde station op te hangen. Vroeger waren reizigers voor reisinformatie aangewezen op een onhandig spoorboekje, het loket en gele vertrekstaten (en later de reisplanner per floppy). Die tijd hebben we gehad. Tegenwoordig kan iedereen die dat wil, op ieder moment, op iedere locatie informatie opvragen over een aanstaande treinreis. En voor wie op de bonnefooi naar het station gaat, voldoen de kleine schermen al. Het nieuwe scherm is dus grotendeels overbodig.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek,
Volgens jouw denkwijze zou je ook alle grote blauwe borden boven de snelwegen kunnen weghalen, want iedere automobilist heeft tegenwoordig toch navigatie, ook een sprekende: “ga over 100 meter linksaf”
Voor mij horen die borden er gewoon bij, net als de stationsklok.

Dick
3 jaren geleden

Voor degenen die het echt missen is er altijd nog het Blauwe Bord in de appstore, kun je op je iPad of telefoon dat klapperen horen, inclusief de actuele vertrektijden (en vertragingen)

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dick

Op grote stations in Frankrijk worden de vertreksporen pas kort voor vertrek aangegeven. Je ziet een meute wachten voor de grote borden in de hal. Als het vertrekspoor wordt aangegeven, dan zet de meute zich in beweging naar het juiste perron.

J.W. Hoogervorst
3 jaren geleden

Jammer dat het niet meer klappert: in geval van de zoveelste puinhoop op het spoor was het altijd makkelijk om te horen dat er een wijziging was, en je weer moest kijken welk spoor je nú weer heen moest.

Toen ik nog (met de trein naar van & naar) mijn werk ging, was dat altijd handig, omdat ik met meerdere treinen kon. Door hersenschade gaat het werken niet meer. Maar de puinhopen zijn gebleven.