Groningen kan geen fabrikant vinden voor treinen op waterstof

De provincie Groningen heeft geen fabrikant kunnen vinden die vier treinen wil bouwen die op waterstof rijden. Dat bevestigt een provinciewoordvoerder na berichtgeving door RTV Noord.

Onderzoek

De provincie maakte in 2020 al bekend dat er plannen zijn om de dieseltrein te laten vervangen door waterstoftreinen. Voor treinfabrikanten is een order van vier treinen erg klein, bovendien is het aanbod waterstoftreinen heel klein. Met name Alstom zet hier op in.

“Om toch een volgende stap in de verduurzaming van het regionale spoor in Groningen te kunnen maken, onderzoeken de provincie Groningen en vervoerbedrijf Arriva welke opties er nog zijn om met waterstoftreinen te gaan rijden”, zegt de woordvoerder.

Groningen wil CO2-neutrale treinen

In 2020 deden de provincie en Arriva al meerdere testen met het rijden en tanken van een waterstoftrein. De provincie noemde de resultaten indertijd veelbelovend.

Groningen streeft ernaar om in 2035 alle treinen op de regionale spoorlijnen in de provincie te laten rijden zonder dat die schadelijke stoffen uitstoten. Als voorbereiding hierop tekenden de provincie en Arriva een overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.

Problemen met waterstoftreinen

Waterstoftreinen hebben speciale brandstofcellen die waterstof mengen met zuurstof en dit omzetten in elektriciteit. Met deze treinen willen de provincie en Arriva de komende jaren zoveel mogelijk kennis en ervaring opdoen. Daarbij gaat het onder meer om het testen van systemen en technieken met waterstof.

Waterstoftreinen zijn een relatief nieuw begrip. Verschillende regio’s in Duitsland bestelden waterstoftreinen bij Alstom, maar probleemloos gaat dat nog niet altijd. Zo moesten er vorig jaar meerdere keren waterstoftreinen rond Frankfurt gedurende meerdere dagen vervangen worden vanwege technische problemen. Om op diesellijnen het treinverkeer te verduurzamen dacht Overijssel eerder na over batterijtreinen. Dat voorstel is echter ook ingetrokken, omdat de kosten te hoog zouden worden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 25 januari 2024 13:19

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug