Door een motie van GroenLinks krijgen treinreizigers hun eigen waakhond op het spoor. De vervoerskamer van de Nationale Mededingingsautoriteit krijgt extra bevoegdheden, zodat deze kan gaan functioneren als toezichthouder op het spoor. Zo´n instantie die de belangen voor reizigers kan beschermen bestaat nu nog niet, aldus GroenLinks.
Deze week kreeg NS van de Kamer de hoofdprijs op het spoor: de concessie na 2015. Terecht, maar daar hoort wel bij dat de reiziger beter beslagen ten ijs komt als er gedoe is met onze (zelfgekozen) monopolist. Er moet een onafhankelijke toezichthouder komen, want daar ontbreekt het nu aan, zegt Ineke van Gent.
GroenLinks heeft de regering gevraagd extra bevoegdheden voor de vervoerskamer van de NMA te gaan ontwikkelen. Zo zou de NMA in de gaten moeten houden of de tarieven van NS in de pas blijven lopen met hun prestaties. Maar ook conflicten over wijzigingen in de dienstregeling zouden door zo´n instantie beslecht kunnen worden.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…