fbpx

GroenLinks: prijsstijging OV koppelen aan autorijden

29 sep 2009 12:40

GroenLinks wil dat de prijsstijgingen in het stads- en streekvervoer voortaan gekoppeld worden aan de gemiddelde prijsstijging voor autorijden. Zo wordt voorkomen dat de bus, tram en metro zichzelf uit de markt prijzen. GroenLinks vindt de prijsstijging van de strippenkaart voor 2010 van 4,3% veel te hoog.

In het debat over de kilometerheffing is de kostenneutraliteit voor automobilisten in beton gegoten,maar de ov-reiziger is vogelvrij, zegt GroenLinks Kamerlid Ineke van Gent. Tussen 2002 en 2009 steeg de prijs van de strippenkaart 17% harder dan de inflatie. Het CBS wees eerder op de groeiende kloof in de kosten van autorijden en openbaar vervoergebruik.

Volgens GroenLinks worden in de huidige systematiek worden alle kosten van vervoersbedrijven doorgerekend aan de klant, zelfs de gederfde inkomsten van klanten die afhaken door een prijsstijging. Overigens wordt circa een derde van de kosten van het Stads- en Streekvervoer betaald door de vervoersbedrijven zelf, de rest door de overheid. Staatsecretaris Huizinga ziet voor 2010 weliswaar af van de 2,3% opslag vanwege de te verwachten reizigerskrimp, maar het systeem blijft gehandhaafd.

Mensen die kiezen voor openbaar vervoer leveren een bijdrage aan collectieve doelen zoals schone lucht, klimaat en bereikbaarheid, want zij schuiven niet aan in de file. Het is dus niet eerlijk hen aan te slaan voor alle kosten, zegt Ineke van Gent. De PvdA liet zich eerder in een interview met Treinreiziger.nl laagdunkend uit over het Stads- en streekvervoer. Daarin gaf Lia Roefs (PvdA) aan dat ze de regionale trein wel ziet zitten maar de streekbus passé is.

Vanavond, bij een debat over de vervoerstarieven, stelt GroenLinks voor een systeem te ontwikkelen waarbij de prijsstijgingen in het openbaar vervoer gekoppeld worden aan de gemiddelde prijsstijgingen voor automobilisten.