Goedkeuring Maastricht – Aken (RE18) definitief rond

De Flirt-treinstellen van Arriva zijn nu daadwerkelijk in Duitsland goedgekeurd. Vorige week werd al bekend dat de treindienst Maastricht – Aken vanaf 27 januari zou moeten starten, maar toen was de goedkeuring van de treinstellen nog niet definitief rond. Door de definitieve goedkeuring is nu duidelijk dat die datum gehaald gaat worden.

In 55 minuten naar Aken

De bestaande sneltrein Maastricht – Heerlen gaat eenmaal per uur doorrijden naar Aken. De treindienst krijgt een reistijd van 55 minuten. Tot 9 december moesten treinreizigers tussen Maastricht en Aken nog twee keer overstappen, en duurde de reis een kwartier langer. Ook is de trein net iets sneller dan de directe lijnbus, die er precies een uur over doet.

Verleden sneller maar minder vaak

Het is voor het eerst sinds 1992 dat er weer een trein komt te rijden tussen Maastricht en Aken. Tot die tijd reed er eens per twee uur een dieseltrein via Simpelveld. Die trein was wel wat sneller (ongeveer 40 minuten), maar reed maar achtmaal per dag. De nieuwe Arrivatrein gaat overdag elk uur rijden, en in de toekomst mogelijk zelfs ieder halfuur.

Reizen met de ov-chipkaart

Reizigers kunnen met de nieuwe verbinding, die wordt aangeduid als RE18, met de OV-chipkaart betalen. Ook NS-abonnementen en de OV-studentenkaart zijn op de trein geldig tot en met Aken. Binnenlandse reizen binnen Duitsland zijn echter niet toegestaan met de OV-chipkaart. Ook NS-treinkaartjes met een chip (dus geen e-tickets) zijn geldig tot aan Aken. Arriva verkoopt via de automaten op de stations ook wegwerpkaartjes naar Aken. Die zijn 1 euro duurder dan reizen op saldo.

Introductie-actie

Voor de start van deze internationale treinverbinding, zoals die voor 9 december met de nieuwe treinen was voorzien, zette Arriva een introductieactie in. In afwachting op de toelating in Duitsland werd deze actie opgeschort. Arriva zal deze actie, die het eenmalig gratis meereizen met de trein op een bepaalde dag omvat, weer oppakken en binnenkort bekendmaken.

Voorlopig niet naar Luik

De bedoeling is nog steeds dat RE18 ook door gaat rijden van Maastricht naar Luik. Daartoe is het nieuwe materieel voorzien van de mogelijkheden om op drie verschillende stroomspanningen te rijden en is voorzien van drie veiligheidssystemen. De treinen zijn in België echter nog niet toegelaten. “Er is er op dit moment geen voortgang te melden”, schrijft Arriva in een persverklaring.

This post was last modified on 24 januari 2019 09:10

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug